Senaste nytt

En mardröm: glömt passet eller utgånget pass

Alx

Medlem
Jag har aldrig glömt passet. Däremot har mitt pass gått sönder i SAS-incheckningen på ARN. Det var ett av de första EU-passen med bristande kvalitet. Tjejen som checkade in vek upp passet (som då var helt och fint) och vi hörde båda två hur det sprack två tredjedelar av passets längd. Eftersom jag saknade annan legitimation så fick jag skynda mig bort till passpolisen och ordna ett rosa pass. Jag hann med flighten! :)
 

Jonas C

Medlem
Eftersom jag saknade annan legitimation så fick jag skynda mig bort till passpolisen och ordna ett rosa pass. Jag hann med flighten! :)

Blev du ersatt för det nya passet? Man tycker ju att det borde vara SAS fel om du missar flighten p.g.a att deras egen personal hade sönder ditt pass.
 

MartinH

Medlem
Tappade bort passet i Chile för några år sen. Upptäckte det när vi höll på att checka in till Argentina. Dom andra i sällskapet åkte, jag fick stressa iväg till ambassaden, skaffa temporärt pass. Otroligt nog kom jag med ett flyg bara 4 timmar senare än resten av sällskapet och hann till samma kvälls jobb i Buenos Aires!
 

Alx

Medlem
Blev du ersatt för det nya passet? Man tycker ju att det borde vara SAS fel om du missar flighten p.g.a att deras egen personal hade sönder ditt pass.

Tjejen vid disken var, till skillnad mot många andra incheckningspersoner, normalförsiktig med passet. Så det gick liksom inte att anklaga henne. SAS var trots det hjälpsamma och det hela slutade med att polisen ersatte både det rosa passet och det nya ordinarie passet eftersom det var ett uppenbart kvalitetsproblem. Jag förutsätter att SAS hade ersatt mig för kostnaderna om Polisen inte hade gjort det. Det var på den tiden när SAS fortfarande var ett kundvänligt flygbolag!
 
För 15 år sedan, när jag veckopendlade 200 km upptäckte jag att passet var kvar på jobbet. Jag skulle på semester i Grekland och hade mindre än ett dygn på mig att skaffa nytt pass. Jag var inte ensam på polisstationen och det blev en riktigt stressig dag. Sen dess har jag örnkoll på mitt pass.
 

ESSA

Medlem
Jag har varit riktigt nära att glömma mitt pass i en kopieringsmaskin hos en kund i Kairo.
Hade enorm tur att maskinen blev använd av en anställd som genast sökte upp mig.

OT...
Sajten hade en enorm parabol utanför fönstret, kändes som en halv fotbollsplan. Ångrade mig att jag inte tog kort på den inifrån, området var omgärdat med mur, taggtråd och utkikstorn med snipers och det rådde totalt fotoförbud...
 
Jag är överdrivet paranoid när det kommer till just passet. Jag kan stoppa det i väskan för att sedan 10 sekunder senare kolla så att det VERKLIGEN är i väskan. Sen kan jag gå 30 meter till bilen och återigen kolla i väskan så passet är där. Nästan sjukligt..

Har dock varit på väg att glömma passet några gånger när jag ska lämna flygplanet då jag haft den i ett förvaringsfack.
 
Last edited:
För tre år sedan hade jag en kortare karriär inom flyget. Nämligen som flygvärd. Och det höll på att bli en extremt kort karriär för min del. Efter den obligatoriska utbildningen där man får lära sig allt och lite till var det så dags för min första praktikflygning som denna gång var en t/a till Sharm El Sheik från Göteborg. Lyckligt ovetande hoppar jag på flyget ner till Göteborg och inkvarterar mig på flyghotellet på Landvetter (tack Radisson för att ni hade en stor fest på hotellet så att vi blev ombokade till Landvetter). Klockan var läggdags och det var dags att få sin sömn så att man kl. 7.00 skulle kunna ta emot 189 glada Göteborgare. Trodde jag. I vanlig ordning gjorde jag ordning mina kläder. Checka så att mitt flygbolags ID var med, passet. Ja, var ligger passet. Jag vänder i princip ut och in på hotellrummet. Konstaterade att passet var 1 timme med flyg ifrån där jag befann mig. Fick för första gången ringa crewsupport och förklara läget. Ja, du måste ju ha pass med dig då du lämnar shengen. Nu är det kört för min del tänkte jag. Min flygvärdskarriär slutade med en hotellövernattning på Landvetter. Trodde jag då. Som tur är har polisen ute på Landvetter en 24 timmar öppen station där man naturligtvis kan fixa ett provisoriskt pass. Så det var bara att tassa ner den korta biten ner, swipa kreditkortet och det rosa passet var mitt. För övrigt var det första gången jag fick sitta i cockpit under start och landning. En grymt skön upplevelse för en flygnörd till mig.

Sedan dess dubbelkollar jag minst 10 gånger innan jag ska iväg att passet är med.
 

JonW

Medlem
Fick lite ändrade resplaner till AMS i våras. Satt i Värmland o hade tänkt flyga från ARN, men det blev Linköping.
Precis när jag satte mig i bilen kom jag på att passet ju förstås låg kvar i Sthlm, och något annat leg hade jag inte heller utöver mitt thailändska körkort.
För sent att ta lilla omvägen över Sthlm. Hittade dock ett utgånget men inte makulerat pass i sommarhuset och bestämde mig för att chansa.
Tar bara handbagage i LPI, och ingen kollar ett skit.
Så på returen kaxar jag till mig, köper med en del sprit o tänker att jag checkar väskan i den nya robotbagage-dropen.
Men... i kön till denna står en KLM-agent o kollar allas pass.
Hon godtar dock glatt passet som gått ut ett år tidigare...
 

DrKlas

Medlem
Jag har aldrig glömt passet. Däremot har mitt pass gått sönder i SAS-incheckningen på ARN. Det var ett av de första EU-passen med bristande kvalitet. Tjejen som checkade in vek upp passet (som då var helt och fint) och vi hörde båda två hur det sprack två tredjedelar av passets längd. Eftersom jag saknade annan legitimation så fick jag skynda mig bort till passpolisen och ordna ett rosa pass. Jag hann med flighten! :)

Samma sak med ett sprucket pass hände mig 2006 fast då var det inte vid incheckningen utan det var en amerikansk tulltjänsteman i Denver som spräckte det! Min första tanke var att det här blir min kortaste USA-resa någonsin. Nästa tanke var om det verkligen är sant att det finns någon så vänlig och ursäktande person med det jobbet. Efter en lång rad av ursäkter stämplade han passet, vek försiktigt ihop det och lät mig gå vidare.

När jag kom hem satt passet ihop med knappt två centimeter i ena kanten. Eftersom jag tagit mig in och ut ur USA och genom kontrollerna i Frankfurt på vägen hem med det trasiga passet så vågade jag mig på en resa till England också innan jag fick det gratis utbytt mot ett helt.
 
Toppen