Senaste nytt

En månad i Thailand, boka hotell i förväg eller på plats?

JacobGBG

Medlem
Haha, nä jag får erkänna att jag gav standard svar enligt mall 1A. Vi är så fästa i BKK här på forumet så jag kunde inte alls koppla ifrån mentalt. Hursom så håller jag fast vid min ursprungliga tes, att förhandla på förväg ger de bästa möjligheterna att få ner priset.
 
Lite märkligt att så många vill ge råd utan att läsa OP:s kravspec...

Han skriver ju uttryckligen:
Max 300 kr/natt.
Lugn ö, gärna bungalow på stranden.

Och så får han tips på:
Mariott
Bangkok
Uppgraderingsmöjligheter på stora hotellkedjor
Suite på Dewa Phuket

För att istället gå på hans fråga skulle jag rekommendera förbokning någon natt, för att därefter leta på plats efter trevligt ställe med bra läge.
Okt-nov är lågsäsong, speciellt på ostkusten (Var beredd på att det KAN bli regnperiod dock), och 25-30 nätter är en fet bokning för de flesta resorter som bör ge en bra rabatt på plats.
Ett annat tips är att man ofta är rätt nöjd med förskottsbetalning typ en vecka i taget, och brukar inte tjafsa om man åberopar ändrade planer för tidigare utcheckning trots att man kört hårt med 30 dagar i prisförhandlingen.
Så i praktiken kan man flytta igen om stället inte skulle leva upp till första förväntningarna, eller man skulle hitta ett ännu bättre kap efter lite tid på platsen.

Mm, vi får se vad vi gör. Vi har hittat ett ställe som verkar intressant. Fick 16 % rabatt på hela summan om vi bokar 29 dagar på direkten. Men det vet jag inte om vi vill göra. Ska höra om vi kan boka några nätter först och om vi tycker att allt verkar bra, bokar vi resten av nätterna på plats.
 
Även om jag är 100% för att resa med barn, det är verkligen något man skall göra om man har tid och råd så tänkte jag ge ett förnuftigt råd. Boka ett ställe där du kan avboka, för om ni skall resa med en 7-månaders i oktober / november så betyder det att barnet är in princip nyfött alternativt skall födas alldeles strax. Man vet aldrig om man är speciellt sugen på att resa, allt beror ju på personligheten hos barnet...
 

Marcus01

Medlem
Vi har rest med bebis i Thailand och, alla barn är olika, men att förflytta sej med barn, packning (som tenderar att bli stor så fort man får barn) är inte det enklaste. Det ska passa in med mat/ sovtider för att hela familjen ska ha det så trevligt som möjligt osv så mitt tips är att boka allt på samma ställe. Men, som nån skrev, boka i kluster kanske inte är så dumt. Dock skulle jag inte jaga runt efter boende på plats direkt efter ankomst, brukar vara tillräckligt turbulent de första dagarna...Var har ni fått förslag på boende?
 
Marcus: Coconut Garden på Kamala Beach har vi hittat. Det verkar ha det vi behöver vad gäller faciliteter och läge. Hur gjorde ni med barnvagn, tog ni med er från Sverige eller köpte billig på plats?
 

Marcus01

Medlem
Marcus: Coconut Garden på Kamala Beach har vi hittat. Det verkar ha det vi behöver vad gäller faciliteter och läge. Hur gjorde ni med barnvagn, tog ni med er från Sverige eller köpte billig på plats?

Vi tog med en hemifrån som vi lämnade kvar på plats. Vi tog även med blöjor, ( De säljer bla Huggies i Thailand men de är riktigt kassa jämfört med det man är van vid här) barnmat och välling då det mesta är väldigt sött som säljs där, även barnmat...Så, räkna med att mkt packning är till bebisen. Mediciner, vätskeersättning mm är också ett tips.
 
Jag håller inte alls med om blöjorna! Vi var 2.5 månader i Thailand med en då ettåring och visst vi hade med oss ett paket blöjor från Sverige, men det var allt. Grejen är den att blöjor i Thailand är tunnare än i Sverige, vilket gör att de kanske är marginellt sämre, å andra sidan så uppfattade jag det som att vår son uppskattade tunnheten (och således inte lika varma) väldigt mycket. Barnmat finns, ingen idé att ta med från Sverige. Nu är ju det en 7-månaders vi pratar om, så frågan är hur mycket mat hen kommer äta. Lite ris och mosad frukt typ, funkar på restaurangerna. Vi sköt upp att introducera välling, då det i princip inte går att få tag på utanför Sveriges gränser.

Håller inte heller med att det är jobbigt att förflytta sig med barn. Det är bara att sänka sina egna förväntningar, det går inte lika fort osv. Vi bytte boende i snitt var femte dag, fungerade hur bra som helst.
 

Marcus01

Medlem
Jag håller inte alls med om blöjorna! Vi var 2.5 månader i Thailand med en då ettåring och visst vi hade med oss ett paket blöjor från Sverige, men det var allt. Grejen är den att blöjor i Thailand är tunnare än i Sverige, vilket gör att de kanske är marginellt sämre, å andra sidan så uppfattade jag det som att vår son uppskattade tunnheten (och således inte lika varma) väldigt mycket. Barnmat finns, ingen idé att ta med från Sverige. Nu är ju det en 7-månaders vi pratar om, så frågan är hur mycket mat hen kommer äta. Lite ris och mosad frukt typ, funkar på restaurangerna. Vi sköt upp att introducera välling, då det i princip inte går att få tag på utanför Sveriges gränser.

Håller inte heller med att det är jobbigt att förflytta sig med barn. Det är bara att sänka sina egna förväntningar, det går inte lika fort osv. Vi bytte boende i snitt var femte dag, fungerade hur bra som helst.

Man kan ju enkelt konstatera att alla barn är olika och att de som föräldrar får läsa av om det fungerar att byta boende ofta eller om det passar dem/barnet bättre att hänga på ett och samma ställe.
 
Vi hoppas ju fortfarande kunna amma Julia då, det sparar ju en massa möda med mat och så. Vi får se hur vi gör med blöjorna. :) Alltid bra med olika åsikter, dock, det tackar jag för!
 
Toppen