Senaste nytt

En liten annorlunda resa till Göteborg (för mig)

Senator

Moderator
I tråden: http://www.businessclass.se/sj-prio/4998-kampanjpriser-pa-bla-taget.html har många talat om att prova på Blå Tåget mellan Göteborg och Stockholm (men som även går till Uppsala). Här är några rader om upplevelsen som jag hade. Går även bra att kombinera med Jakobs eminenta annorlunda resa mellan Göteborg och Stockholm som ni läser om här:
http://www.businessclass.se/artiklar/461-ett-annorlunda-saett-att-flyga-goeteborg-stockholm.html

Bakgrund

Jag har några väldigt nära vänner som har sommarhus i Frillesås; i norra Halland, Kungsbacka Kommun. Hos dessa vänner, ja nästan familj kan man säga står dörren alltid öppen. Med tanke på att 2012 har varit det svåraste året i min 15 åriga karriär, kändes det skönt att veta att man fick slappna av en helg med underbara människor.

Som vanligt, slår tanken ner att det måste bli SAS mellan ARN-GOT på resan, alternativt X2000 (eller vad det numera heter). Dock är alla tåg med SJ fulla (inte i 2:a klass, men jag är ledsen, det händer inte i semestertider för min del). Lite lugn vill jag ha. Men jag ser ett tåg från Stockholm C till Göteborg C som avgår torsdagen klockan 15:10, kostar lite över 600kr enkel och tar ca 40min längre. ”Undrar på vad detta är”, funderade jag. ”Blå Tåget” står det i detaljerna, och får hjälp av Google… OBS. Blå Tåget är det inte, men Bl Tget - Tgresor mellan Gteborg - Skvde - Hallsberg - Stockholm - Uppsala :cool:

Perfekt tänkte jag, bra tid och ser trevligt ut så jag bokade detta.

1:a klass vagnen
Ja ni, det var som att kliva in i gamla vagnar, och blått var det! Men vilka fina, komfortabla fåtöljer det var! Konfigurationen är 1 – 2, som i en amerikansk F-klass på regional jets med AA eller UA. En liten bild här. Bordet var stabilt och det gick bra att arbeta effektivt i några timmar.
IMG_0152.jpg

Efter en kvart kommer den väldigt trevliga restauratören Gunnar runt med meny för restaurangvagnen, samt med en voucher på ett glas mousserande om man kommer till baren eller restaurangvagnen. Notera vilken hemsida som ligger default på min dator i bakkant.
IMG_0153.jpg

Restaurangvagnen

Med 90min kvar till Göteborg C, kliver jag in i restaurangvagnen; vrålhungrig. Gunnar har hunnit serverar nästan alla gäster, och jag får nu mycket uppmärksamhet. Dagens 3-rättars kostar 275kr, men jag har spanat in annat jag vill ha:
Förrätt: S.O.S
Varmrätt: Fiskgryta

IMG_0154.jpg

IMG_0155.jpg

Jag tackar genast med JA när mousserande erbjuds. Med tanke på mitt mantra från Sir Winston: ”The only time I said no to a glass of Champagne, was when I misunderstood the question” skulle inte ens Göteborgska få mig att missuppfatta frågan.

IMG_0156.jpg

Till sillen tar jag en av två massproducerade svenska öl som går att dricka: nämligen Mariestad. Till varmrätten blir det ett glas vitt. Så ganska snart har jag käkat klart och är mycket mätt och belåten. Allt smakade överraskande bra, och Gunnar var en mycket trevlig herre som hanterade sina kunder väl.

IMG_0157.jpg

Jag valde att sitta kvar trots 45min kvar till Göteborg C där jag inte kom (mer om det snart).

Slutsats

En mycket trevlig överraskning som slutade lite tråkigt, dock inte Blå Tågets fel. Med 11min kvar är vi i Partille. Detta råkar vara dagen då Trafikverkets server går ner, och kaos är bara förnamnet. Efter 90min backar vi in på Partille station, och efter totalt 2t kliver jag av och tar bussen till Göteborg C. Hade jag väntat hade det blivit 2t till.

Jag kan varm rekommendera denna tågresa; t.ex. som överraskning för en fru/flickvän med en sen lunch från Stockholm, sedan bo över i Göteborg. Tidtabellen från Göteborg gör detta till en morgonresa, så kanske en tidig lunch eller sen frukost i vagnen. Men väldigt trevligt, och hoppas dom överlever; vi behöver en sådan produkt.
 
Toppen