Hur vet du det? Betalar inte flygbolaget avgifter till flygplatsen baserat på om du mellanlandar eller kliver av? Vissa destinationer får statsunderstöd, varvid du även stjäl skattepengar om du utnyttjar dess prissättning.
Jag vet inte hur många städer som faktiskt får det, men det är irrelevant vad jag tycker det är värt att betala på samma sätt som det är irrelevant att jag tycker att skivor är för dyra eller bio är för dyrt. Jag kan antingen använda tjänsten, eller inte. Men inte stjäla tjänsten (i USA kallas detta för theft of services som inte egentligen är stöld men...).
Du får gärna visa var i avtalet förbinder jag mig att flyga hela den köpta sträckan? Jag hittar inget om det i General conditions of carriage för SAS ivf. Under 3.3 står där en del om liknande situationer men då endast vid kupong-biljetter. Närmast kommer man under 4.1 där det står "
. Should you change your itinerary or dates of travel, this may impact the fare to be paid. "
Köper jag en biljett och ger fan i att flyga hela sträckan klagar ingen. Men om jag bara flyger halva sträckan så är det helt plötsligt jättefel.
Sen är där en avsevärd skillnad mellan de scenarion du beskriver. Tjänsteleverantören drabbas inte av några extra kostnader ifall jag inte sitter i stolen. Om jag som köpt tjänsten inte levereras köpt tjänst så uppstår däremot en extrakostnad för mig att ordna alternativ transport från halvvägs framme. Vem skadas av att jag inte sitter i flygstolen?
Som jag tolkar 3.3 betyder kupong i detta fall biljett, speciellt eftersom SAS på tredje sidan redogör för att de med kupong menar "både en flygkupong på papper och en elektronisk kupong, som ger den namngivna passageraren rätt att resa med den särskilda flygning som anges på den".
Om SAS inte skadas tjänar du per definition inget heller och då finns det inget syfte för dig att bryta mot SAS regler. Eftersom du hävdar din rätt väldigt bestämt tjänar du uppenbarligen på det, och SAS förlorar något. SAS skadas av att de tjänar mindre, vilket enligt de flesta ekonomer också är en förlust.
Nja...
Vi kan väl vara överens om att kostnaden för flygbolaget inte blir större om jag inte sitter i stolen. De har inte fått lika stor intäkt som om passageraren betalt fullpris men några extra kostnader har inte uppstått. Deal?
Ungefär som att man inte tjänar pengar genom att handla på REA..
Nej, inte "deal". Jag vet inte hur mycket tydligare jag ska kunna vara för att du ska förstå det här men jag försöker en gång till.
Om du betalar 10kr för en tjänst som kostar 20kr genom att utnyttja rabatter du inte har rätt till för att du ensidigt tycker att du borde ha rätt att göra så gör du dig troligen dels skyldig till ett brott men du bryter utan tvekan det avtal du har med SAS och blir skyldig att ersätta alla merkostnader som uppstår, inklusive att ersätta SAS förlusten enligt ovan.
Att du tycker att det är rätt att göra så för att du inte förstår varför det är fel har inget att göra med om det är moraliskt eller juridiskt rätt att göra så.
Passar det inte ta bilen så får du åka exakt den sträcka du vill. När du ingår ett avtal med andra har du att följa det avtalet. Det finns inga men, kanske eller "typ...liksom jag tänkte att".
Skadan som uppstår är att SAS annars hade kunnat sälja en biljett A-B för ett högre pris och dessutom B-C, deras skada blir sålunda det du hade betalat för A-B och någon annan betalat för B-C minus vad du betalade. Till det kommer kostnader för att stå på B och vänta på att du ska komma. Ganska små kostnader om en person gör det, desto större om det görs av flera.