Senaste nytt

En kille i USA blev stämd av United och Orbitz för att han skrev om "Hidden city"

Tack johhenrik. Motsvarande resa är också billigare om jag anger USA som "Billing address country" på Uniteds hemsida. Någon som vet vad som kan hända om jag anger en adress i USA och köper biljetten på detta sätt?
 

Xilan

Medlem
Kan jag hoppa av i Houston och strunta i flighten till Dallas och sedan påbörja hemresan i Dallas utan några problem?
Nej det går inte. Så fort du hoppar över ett segment "förfaller" resten av resan också.

För övrigt är denna fråga i stort sett lika vanlig på forumet som frågan om man kan få poäng även om man inte flyger med själva flygplanet trots att man har biljett. Och det går inte heller som bekant.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Tycker de som förespråkar att man ska använda Hidden city ticketing också att det är lika okej att flygbolaget överbokar och lämnar dig utan någon som helst ersättning på någon liten skitflygplats mitt ute i ingenstans eftersom de inte trodde att någon skulle dyka upp? Eller är det bara när ni tjänar på det som avtalsvillkor är frivilliga?

Hur kan du ens jämföra att boka A-B-C och flyga A-B med att flygbolaget dumpar passagerare ute i ingenstans? För det första om jag har betalat för A-B-C så är det väl min sak om jag sedan bara flyger A-B? Om flygbolag har sådan knepig prissättning att det blir billigare att boka A-B-C än A-B är det väl något galet med branchen och inte personerna som bokar på det sättet.

Hur ställer man sig då till att själv bryta avtalet genom att hoppa över sista benet?

Det där vill jag gärna veta mer om.
 

FFlash

Medlem
Om man inte "dumpar" den sista B-C segmenten, men snarare flyger A-B och ringer flygbolaget att man blivit sjuk (eller annat) och inte kan ta B-C? Kan man slippa då bli "blacklistad"?
 

thh

Medlem
Hur kan du ens jämföra att boka A-B-C och flyga A-B med att flygbolaget dumpar passagerare ute i ingenstans? För det första om jag har betalat för A-B-C så är det väl min sak om jag sedan bara flyger A-B? Om flygbolag har sådan knepig prissättning att det blir billigare att boka A-B-C än A-B är det väl något galet med branchen och inte personerna som bokar på det sättet.

Nu har du ganska uppenbarligen inte betalat för A-B och jag jämförde inte med vad du reste, jag jämförde med att du ensidigt bestämde dig för att biljettvillkoren och avtalslagen var frivilliga att följa. Då finns det ingen anledning att övriga biljettvillkor eller EU-regler heller ska gälla, antar jag?

Och du har återigen inte betalat för A-B-C du har betalat för A-C. Flygbolaget är, enligt det avtalet du skrivit på, inte skyldiga att skicka dig till B alls.
 

agehall

Medlem
Principiellt håller jag med om vad @thh skriver. Jag kan dock inte låta bli att undra lite om detta inte är på väg att ändras iochmed EU261/2004 där en rerouting A-C skulle kunna innebära att man har rätt till ersättning. Det får mig att fundera på om kontraktet inte faktiskt säger "transport A-C via B"...
 

Andreas Q

Medlem
Efter lite micklande med SAS sida noterade jag att detta inte är helt ovanligt även inrikes. Jag jobbar ofta i närheten av RNB och flyger hem med deras tidiga morgonplan som alltid är förhållandevis dyrt. Köper man biljetten RNB-ARN så går den lös på 1800kr 28jan medan RNB-ARN-CPH kostar 950kr. Har tittat runt på de kommande veckorna och detta upprepar sig så gott som dagligen på de dyrare flighterna. Detta tycks även gälla många av Sveriges mindre flygplatser, de attraktiva biljetterna in till ARN på morgonen blir betydligt billigare om man förlänger rutten till CPH.

Är lite av åsikten att flygbolagen får skylla sig själva om de har denna typ av priser. Det är ju ingen som skulle klaga om du köpte tågbiljett Stockholm-Malmö och hoppade av i Alvesta. Möjligen är det lite illojalt mot medresenärerna vars biljettpriser går upp när planet börjar bli fullbokat av folk som inte avser resa.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Är lite av åsikten att flygbolagen får skylla sig själva om de har denna typ av priser. Det är ju ingen som skulle klaga om du köpte tågbiljett Stockholm-Malmö och hoppade av i Alvesta. Möjligen är det lite illojalt mot medresenärerna vars biljettpriser går upp när planet börjar bli fullbokat av folk som inte avser resa.

Problemet för dig som kund är att du har fel i ditt resonemang och flygbolag har koll på hur du faktiskt reser. Om du sätter detta i system så kan du räkna med problem vartefter.
 
Toppen