Senaste nytt

En härlig resa till Dubai i Business class

Avgeek

Medlem
Läst mycket i hemlighet här dem senaste månaderna och tänkte att jag äntligen bör bli medlem och ta det riktiga steget ut och börja dela med mig lite av mina resor här. Jag reste till Dubai förra veckan mer eller mindre för att jag kände för det. Jag hade inget speciellt möte eller dylikt men tänkte belöna mig själv efter ett mycket hårt arbete dem senaste veckorna. Rent spontant bokade jag min resa med SWISS 4 timmar innan avgång och skulle då flyga rutten ARN-ZRH-DXB med uppehåll i cirka 16 timmar i Zurich innan avgången till Dubai (som sedan går vidare till Muscat).

Jag kom till Arlanda cirka två timmar innan avgång för att slappna av i loungen lite, svara på lite jobbmejl och började i sedvanlig ordning med ett besök i SAS lounge (som för övrigt måste vara världens tråkigaste lounge), men som ändå funkar :).

Photo 13-10-13 17 50 11.jpg

Boarding skedde några minuter innan avgång och var ytterst problemfri. Det jag alltid kännetecknar med Swiss är otroligt trevlig och genuin personal, oberoende bokningsklass, men mer om detta senare. Jag hade valt plats 3F, som alltid funkat bra för mig på denna rutt. Det var inte många bokade i C och jag hade hela raden till mig själv vilket var mycket bekvämt, gissar på att cirka 40% fullt i C, helt ok m.a.o, men detta var alltså en flygning 19.45 så antagligen var det högre load i flygningen innan runt 15.

Resan
Planet åkte iväg i tid och kort därefter startar serveringen, vilket sedvanligt börjas med en flaska vatten och en refreshing tissue på Swiss. Kort därefter kommer flygvärdinnan och frågar om middagsvalet som då alltså var antingen chicken eller potatoes (?) -- förstod inte riktigt vad "potatoes" var men det självklara valet blev alltså chicken, haha.

Photo 13-10-13 20 04 21.jpg

Det serverades någon form av kycklinggryta med ris och lite varma grönsaker. Salladen var en vanlig med krutonger och Swiss goda dressing och till avslut en chokladmousse med apelsinkompott i slutet. Helt okej för en så kort flygning och det smakade bra. Självfallet blev det champagne till detta och ett glas cola (sue me!). Champagnen fick så klart påfyllning ett antal gånger. Swiss personal på denna flygning var helt underbar -- hela tiden frågade dem om man ville ha påfyllning eller något annat och var alltid omkring och gömde sig aldrig bakom skynket som jag sett många andra FAs göra.

En helt otrolig sak som hände mig på denna flygning var bemötandet av en av flygvärdarna. Det var så att jag fortfarande var lite smått hungrig (tyvärr fick jag dra iväg en rush och hann inte käka någon lunch), så jag frågade om det kanske var så att dem hade någon mat över som jag skulle kunna ta? Han skulle kolla och återkom sedan med något som förvånade mig otroligt. Han erbjöd mig sin egen crew mat, vilket jag självfallet tackade nej till då det kändes fel men han insisterade flera gånger och vi bollade jo-och-nej ett tag innan jag accepterade och tackade så mycket.

Under flygningen blev det lite mer champagne, lite baileys och en god Americano för att avsluta en härlig flygning medan jag kollade på lite The Killing innan ankomst till Zurich.

Photo 13-10-13 21 00 26.jpg

Sammanfattningsvis, en mycket härlig flygning som verkligen påvisar Swiss som ett bra bolag i Europa som håller hög klass. Hårdvarumässigt är dem flesta bolag likvärdiga hos mig, men det som alltid går längre för mig är bemötandet och på just denna flygning låg den på absoluta toppen hos Swiss.

Fler delar kommer, jag skriver även om min flygning ZRH-DXB och även besöken på Crowne Plaza Festival City och Grosevenor House, samt lite smått och gott om Dubai i allmänhet.
 
Last edited:

Swisser

Medlem
Avgeek,

Välkommen som medlem!

Intressant början på ditt resereportage till DXB! Ser fram emot att läsa återstående episoder.
 

Sofia

Medlem
Hej och välkommen!
Trevlig rapport :)

Vill minnas att Swiss var mitt favvobolag för business i Europa på den tiden det begav sig, dvs arbetsgivaren betalade :cool:
Numera känns det inte befogat att lägga en massa mer pengar ur egen ficka för en flygresa på enbart några timmar.
 

Avgeek

Medlem
Del 2: ZRH - DXB - LX242
Det blev ytterst begränsat med sömn efter det att jag kom fram till ZRH, jag fick totalt cirka 4-5 timmar sömn men det var helt ok med tanke på resan som väntade. Redan innan jag åkte hade jag planerat att göra ett bra resereportage så jag hade som plan att göra en utförlig rapport kring dem lounger jag hade tillgång till på ZRH.

Det blev en hel drös bilder till reportaget, tagna med min iPhone 5S om någon undrar.

Incheckning
Hur som helst, jag var incheckad hela vägen från ARN och hade alltså redan mitt boardingkort redo.Jag hade specifikt bett om att hämta ut bagaget på ZRH då jag i min trötthet hade glömt att jag skulle behöva övernatta i Zurich och därför inte hade packat ner rätt saker i handbagaget. Det som gällde var då att bara lämna av bagaget på Business Class checkin på ZRH. Jag fick även en loungeinvit från incheckningsagenten och hon frågade om jag visste var det låg -- och eftersom jag är frekvent besökare på ZRH så var det således inte behövligt mer en förklaring.

Photo 14-10-13 08 14 36.jpg

och sedan Priority Lane
Photo 14-10-13 08 17 19.jpg

Jag började i sedvanlig ordning med en visit till Swiss Senator & Business Lounge. Det är en helt okej lounge men tyvärr alltför överbefolkad i min mening och det är verkligen proppfullt vid vissa tider på dagen. Världens längsta "attended" lounge bar finns en våning upp och den är trevlig, tyvärr inte så sugen på att besöka den så tidigt på morgonen så det blev inga bilder därifrån. Besöket här var mer eller mindre en formalitet för reportaget :).

En liten överblick över loungen från att man kommer in. Det finns en till del av loungen om man går längre in och loungen i sig är ganska så stor.
Photo 14-10-13 08 25 59.jpg

Tog mig något snabbt att äta runt 9 på morgonen. Lite muesli, en cola, en latte, apelsinjuice och dem nybakta croissanterna. Utbudet i denna lounge är inget speciellt egentligen, vid frukosten finns det diverse frukostbröd, lite smör och sylt (ingen ost eller några övriga pålägg), frukt och sedan dem nybakta croissanterna som de flesta brukar käka här. Kaffemaskinen är alldeles utmärkt och baren är laddad för det man kan önska sig. Runt lunch-tid brukar de servera en vegetarisk spenatpasta som är ganska god och små salami eller ost-mackor samt soppor.
Photo 14-10-13 08 34 49.jpg

Det bar sedan av till min favorit Swiss-lounge på ZRH, den som ligger i D-piren. Den är mycket lugnare och mer avslappnad och man har en utmärkt utsikt över landningsbanan. Älskar denna lounge, den är liksom perfekt i hur den är utformad. Jag flyger på mitt M&M Senator kort och älskar alltid den där "Welcome, Mr <mittefternamn>, it's great to see you again" som jag får av värden som sitter där. Sjukt najs!
Photo 14-10-13 09 01 02.jpg

I avseende av utbudet i loungen är den mer eller mindre identisk med Business&Senator-loungen. Photo 14-10-13 09 02 38.jpg
Lunchupplägget presenteras här, då klockan nu är runt 11 och där hittar man en enklare sallader, någon soppa och potatisgratäng och pastaröror.
Photo 14-10-13 10 53 46.jpg
Och sedan en snabbisbild på självserveringsbaren som jag alltid älskar att utnyttja :)
Photo 14-10-13 11 02 21.jpg

Nog om loungerna, nu var det dags att ta sig från D till E och det är en liten gång att gå och man behöver även ta en kort tripp i spårvagnen på tre minuter. Jag är alltid ute i det absolut sista skedet och underskattar varje gång hur lång tid det tar att ta sig dit. Självfallet ringer också chefen med någon typ av PR-disaster som är på G exakt när jag ska ta mig till min gate. Blev inga bilder fram till det att jag behövt boarda p.g.a omständigheterna.

Flygningen
Incheckningen var nemas problemas, alla hade redan boardat och jag stod kvar i bryggan och pratade med min chef i telefon och gick på planet i sista skedet och tog min plats.

Planet/platsen
Jag hade valt plats 6A, vilket är alldeles längst fram i C för denna flygning. Business är uppgjort av 1-2-1 på jämna rader och 2-2-1 på ojämna rader. Det är en A330-300 som trafikerar denna rutt mellan ZRH-DXB-MCT (uppehåll i DXB och sedan vidare till MCT). Tyvärr så är detta ett gammalt plan och håller mer eller mindre på att fallera. Tråkigt, men vad kan man göra? Planet var såvitt jag såg det mer eller mindre fullt, men C-load låg på strax över 50%. Jag älskar denna rutt och hoppas verkligen på lite fräschare plan.

Rad 6. Tyvärr satt jag mig ned och orkade inte ta mig upp för att ta en bild på mitt egna säte :(.
Photo 14-10-13 12 37 39.jpg

En bild som visar lite hur slitet planet är..
Photo 14-10-13 12 49 25.jpg

Detta ändrade dock ingenting för mig, var en mycket trevlig flygning (självfallet mer om detta nedan), men det är alltid kul när hårdvaran håller en hög nivå vilket den i regel brukar göra med LX.

Välkomnande
Boarding hade nu avslutats och flygvärdinnorna började förbereda för start. Flygvärdinnan tog min kavaj och undrade om jag ville ha någon tidning. Självfallet valde jag The International New York Times (favorit!) och prompt kom den. Några ronder gjordes och sedan kom den sedvanliga apelsinjuice och champagnerundan tillsammans med dagens meny.

Photo 14-10-13 12 45 23 (1).jpg

Ett amenitykit och ett par brusreducerande hörlurar låg redan på plats. Innehållet i amenity kit var ganska standard: öronproppar, tandborste/tandkräm, ögonmask och sockor delades ut. Rakningskit, borste o.s.v fanns tillgängligt om man så önskade.

Maten
Menyn
Photo 14-10-13 12 40 53.jpg

Drycklista
Photo 14-10-13 12 41 21.jpg

En trevlig meny, jag gillar Eric Mazèas rätter från dem jag har provat tidigare och tycker att han är rätt duktig på det han gör. Tyvärr kan jag inte kommentera så mycket på drycklistan då jag endast konsumerar champagne. Vin är inte min grej, tyvärr tar det alltid vuxenpoäng från mig. :(

Den trevliga (och snygga) flygvärdinnan kom och frågade om jag hade bestämt mig kring min lunchbeställning. Lite obestämt frågar jag om hon har något tips på huvudrätten? Jag var osäker mellan Venison och Sea Bass (i regel undviker jag kyckling när det kommer till long haul, tycker det oftast är ganska tråkiga rätter). Hon säger "I love the Venison, it truly is an excellent Swiss dish." OK, vi kör på det då. Jag bad snällt och oskyldigt om dem båda första förrätterna, Lamb, chicken, venison och Salmon rilette with sourcream mousse. Hon skulle kolla och om det fanns över så skulle hon ordna det åt mig.

Förrätt
Photo 14-10-13 14 05 48.jpg
Till förrätt valde jag alltså Salmon rilette with sourcream mousse och fick även Lamb, chicken and venison (det visade sig att det fanns gott om förrätter).

Laxkompotten var helt underbart god. Den var perfekt. Jag förväntade mig inget mindre med tanke på att den hade designats av Mazeas. Mycket gott och smakrikt utan att bli för mycket. Den andra förrätten var helt ok, ingen gastronomisk upplevelse direkt men det smakade gott.

Huvudrätt
Precis som jag skrev blev det Venison ragoût, spätzle and savoy cabbage till huvudrätt. Det var ingen sådär superrätt om jag ska vara ärlig. Det är tydligen en känd schweizisk rätt men i min mening var den ganska för "husmanskostig", om man nu kan säga så. Det var alltså en köttgryta med någon speciell pastatyp och grönsaker på sidan. Det gick ner men är inget jag hade valt igen.

Photo 14-10-13 14 29 12.jpg

Håller typ på och dö av mättnad här, men man måste ju passa på :cool:. Jag körde på efterrätt ändå (mer eller mindre tvingade ner det) och var på väg ner i en djup matkoma. Gött!

Efterrätt
Till efterrätt blev det en vitchokladsmousse med päronkompott och karamell och hasselnöts-topp. Den var god men mycket mäktig och jag tyckte inte päronkompotten var sådär jättegod. Till det blev det även en fruktsallad som är fräscht och behagligt efter en stor måltid. Lite schweizisk choklad till kaffet och en baileys blev avslutet på måltiden.

Photo 14-10-13 15 04 21.jpg

Pre-landing
Cirka en timme innan vi skulle landa kom flygvärdinnorna förbi med en Mövenpick Pannacotta-glass som är ganska god men jag åt bara lite av den och fick sedan nog. Den är mycket mäktig och söt och efter måltiden jag haft så ville jag bara slappna av och låta maten smälta.

Service
De flesta som faktiskt har rest long haul med Swiss i C vet att servicen ofta är mycket god. Personalen är glada att vara på sitt jobb och tar hand om samtliga resenärer mycket gott. Personalen är alltid tillgänglig och är snabba på att fylla på glasen gång på gång. Jag har druckit oräkneliga glas champagne och andra drycker på bara denna resa mellan ZRH-DXB och personalen är på något sätt genuin i sitt bemötande. Man får ofta leenden på många flygbolag men ibland känns det inte helt genuint, medan det gör det på Swiss. Så klart finns det även undantag på Swiss, men i regel har det varit en mycket härlig upplevelse.

Stolen
Precis som jag skrev är hårdvaran på detta plan ganska gammalt, men Swiss i C har i regel inte världens mest bekväma stol. Massagefunktionen kan vara härlig men är ju inget unikt för bolaget. Stolen är helt okej, det är inte världens skönaste stol men är inte heller obekväm. Det blev någon timmes sömn och det var bekvämt nog för mig att somna (jag kan annars inte somna på plan). Stolen är inte utmärkt och den är inte heller skitdålig, utan den får ett OK från mig.

Slutligen fick man ett Fast Track-kort för passkontrollen på DXB (det visade sig inte vara sådär superexpress, sjukt sega är dem på flygplatsen med passkontrollerna), men en trevlig gest såklart.

Sammanfattningsvis, var detta en mycket härlig flygning med genomgående utmärkt service, bra mat och inget som var anmärkningsvärt negativt.

Snart kommer fler delar om mitt lilla äventyr i Dubai!
 

Attachments

  • Photo 14-10-13 15 00 16.jpg
    Photo 14-10-13 15 00 16.jpg
    209,1 KB · Visningar: 1 247

Vaniljvodka

Medlem
Tack för ett mycket trevligt reportage!

Kan dock inte låta bli att komma med ett litet språktips i all välmening: I princip varje gång du skriver "dem" ska det vara "de". Det är dessvärre nästan lika vanligt som särskrivningar nuförtiden och jag vet att det här inte är redaktionell text, men det är så enkelt att bara använda sig av "dom" om man är osäker.

Besserwisser signing off.
 

Nemo

Medlem
Tack för ett mycket trevligt reportage!

Kan dock inte låta bli att komma med ett litet språktips i all välmening: I princip varje gång du skriver "dem" ska det vara "de". Det är dessvärre nästan lika vanligt som särskrivningar nuförtiden och jag vet att det här inte är redaktionell text, men det är så enkelt att bara använda sig av "dom" om man är osäker.

Besserwisser signing off.
OT: Som av en händelse är det detta som senaste Språket i P1 avhandlar.
När språkkänslan sviker oss ? om valet mellan de, dem och dom och andra språkliga utmaningar - Språket | Sveriges Radio
Talet har fjärmat sig från skriften och det är dags att införa ett ”enhets-dom” som ersättning för både personligt pronomen och bestämd artikel. Det tycker Per Ledin, som är professor i svenska vid Örebro universitet.
De har ett enkelt språktips man kan använda. Jämför med engelskans "they" = "de" resp "them" = "dem".
 
Toppen