Senaste nytt

En fråga om att inte nyttja samtliga bokade flygningar

Gus

Medlem
Du kan i praktisk mening hoppa över den/de sista flygningarna, men inte de första.
Om man exempelvis bokar HEL-ARN-DUS (eller vilken resa som helst bestående av flera olika rutter på en och samma bokning) men bara vill utnyttja HEL-ARN, kan man då vara säker på att man kan checka in sitt bagage till ARN? Eller är incheckningspersonalen ibland ovilliga till detta, och endast vill checka in bagaget till slutdestinationen?
 

PYRZ

Medlem
Dessutom tycker jag för en gångs skull att flygbolagen i det här fallet har rätt i att biljetten ska utnyttjas så som den är köpt.
Jag håller inte med och tycker inte att det är rätt av flygbolagen heller. Varför ska de kunna "sälja" min stol på returresan igen när jag har betalat för det? Det finns faktiskt omständigheter som gör att man kanske missar första delen av resan och vill utnyttja returresan och då tycker jag att jag ska kunna göra det, när jag ändå har betalat för det.
 

Gnopps

Medlem
Om man exempelvis bokar HEL-ARN-DUS (eller vilken resa som helst bestående av flera olika rutter på en och samma bokning) men bara vill utnyttja HEL-ARN, kan man då vara säker på att man kan checka in sitt bagage till ARN? Eller är incheckningspersonalen ibland ovilliga till detta, och endast vill checka in bagaget till slutdestinationen?
När du checkar in i HEL kommer personalen checka ditt bagage hela vägen såvida du inte lyckas använda din charm för att undvika det. Men det finns ett trick så du slipper: Så gott som alla biljetter inom Europa tillåter att du är upp till 24 timmar i en transferflygplats utan att det kostar extra. Så du kan boka HEL-ARN, natt i ARN och fortsättningsflyget ARN-DUS dagen efter. När du har en natt i ARN bör det inte vara några problem att be att få plocka ut bagaget, även om det tekniskt sett inte är en "stopover".
 

Dr. Miles

Expert
Det finns faktiskt omständigheter som gör att man kanske missar första delen av resan och vill utnyttja returresan och då tycker jag att jag ska kunna göra det, när jag ändå har betalat för det.

Om det är allvarlig situation, så ofta flygbolaget har överseende och ändrar utan avgifter även om det är en icke ombokningsbar biljett.

Annars finns det oftast en klausul i biljettregler som nedan.

IN THE EVENT OF DEATH/ILLNESS OF PASSENGER OR
IMMEDIATE FAMILY MEMBER AS EVIDENCED BY A DEATH/
MEDICAL CERTIFICATE A FULL REFUND WILL APPLY.
 

Jensik

Medlem
Jag har lyckats avboka första leget på min och min sambos resa (Economy var det bokat med) en gång :)

Skulle flyga ARN-CPH-GDN & AGP-ARN (bokade allt med samma bokningsnr), men var tvungen att flyga ner till CPH dagen innan och jobba från vårt Köpenhamnskontor. Ringde Kundtjänst och frågade om detta går och fick svaret: "Javisst det är inga problem, bara boka in 2 enkla ARN-CPH och ring tillbaka" fick jag som svar.
Efter detta bokade jag 2 st enkla ARN-CPH och ringde kundtjänst igen. Fick då svaret "Nej det går ju inte". Men jag fick ju precis svaret att det skulle gå av din kollega? Efter någon timme fixade tjejen på kundtjänst detta (var inte helt lätt att lösa det men hon fixade det). Detta var dock enbart för att jag blev felaktigt informerad. Hon frågade mig också om jag mindes namnet på tjejen som gav mig det felaktiga svaret (vilket jag inte mindes). Iaf grymt bra löst tjejen av kundtjänst, det var inget snack om att de skulle lösa detta för mig då hon fick höra att jag blivit felaktigt informerad
 

nilsson

Medlem
Om man exempelvis bokar HEL-ARN-DUS (eller vilken resa som helst bestående av flera olika rutter på en och samma bokning) men bara vill utnyttja HEL-ARN, kan man då vara säker på att man kan checka in sitt bagage till ARN? Eller är incheckningspersonalen ibland ovilliga till detta, och endast vill checka in bagaget till slutdestinationen?

Det går bra att bara checka in den för första streckan. Om man handlar på taxfree på flygplatsen måste man ju till och med packa ned flaskorna om man kommer från utanför Schengen (med undantag), och checka in väskan igen.
 

adhoc76

Medlem
Kapar tråden med en fråga på samma tema. I samband med en 40-årsresa (Mauritius) har jag hittat biljetter på hemvägen med Emirates. Om man köper en enkelbiljett till Chennai med Emirates är det halva priset jämfört med att boka bara en enkelbiljett till Dubai. Vad händer om man bokar en enkelbiljett till Chennai men väljer att hoppa av i Dubai? Går det? Riskerar man att drabbas av någon form av framtida problem? Nån som kan reda ut vilka risker det finns med detta?
 

johan_fbg

Medlem
Kapar tråden med en fråga på samma tema. I samband med en 40-årsresa (Mauritius) har jag hittat biljetter på hemvägen med Emirates. Om man köper en enkelbiljett till Chennai med Emirates är det halva priset jämfört med att boka bara en enkelbiljett till Dubai. Vad händer om man bokar en enkelbiljett till Chennai men väljer att hoppa av i Dubai? Går det? Riskerar man att drabbas av någon form av framtida problem? Nån som kan reda ut vilka risker det finns med detta?

Så länge du inte flyger med incheckat bagage eller sätter det i system bör du inte få några problem med ett sånt upplägg.
 

Skogi

Medlem
Ursäkta en bump på denna tråd sisådär nästan 4 år i efterhand, men jag kan inte greppa detta. Hur kan en tur och retur biljett till Los Angeles från Stockholm med byte i Köpenhamn kan vara billigare än direktflyg från CPH??

Jag hade alltså tjänat runt 2000 kr (1300 med RNB-ARN inkl.) på att flyga upp till Arlanda från Ronneby och sedan ner till Köpenhamn igen istället för att bara ta tåget till Kastrup och flyga direkt.

Dock uppkommer problemet att hemkomst från Los Angeles i så fall är 19 juni, smack boom på midsommarafton och det går inte ett plan ned till hela södra Sverige. Med det sagt, är det möjligt att skippa sista leg'et CPH-ARN på hemvägen och glida hem med Öresundståget lagom till nubben??

Alltså utresa RNB-ARN-CPH-LAX och hemresa LAX-CPH-ARN
 
Toppen