Senaste nytt

En Förstklassig Första Upplevelse med Cathay Pacific

andyp

Medlem
Flott rapport med sylskarpe bilder. Velger selv aldri å dra frem et stort kamera og knipse i vei når jeg reiser, er nok litt for sjenert. Så kudos til de som tør!

Då jag inte ville låta detta skändande mot britternas ohälsosamma förkärlek till köer eskalera till en hätskt diskussion, ursäktade jag mig artigt och ställde mig ett par meter bakom männen utom deras synhåll. Denna smärre incident väcker visserligen frågan om man verkligen bör erbjuda priority boarding till alla statuspassagerare (inklusive diverse silverkort) eller om det är bäst att göra som Singapore Airlines och enbart låta First/Business Class kliva på planet först.
Har aldri fortstått poenget med manien at står det "first" på billetten skal jeg være "first" ombord. Syntes det er mye bedre å slappe av i loungen isteden for å kjempe og svette ved gaten, bare å gå ombord ved last call det. Særlig når loungen ligger såpass nær gate.

Det Japanske måltidet så spennende ut, ikke helt min greie men fantastisk kunst med den porselenen de serverer i!

Att flyga First Class på poäng är ett privilegium som sakta håller på att försvinna. Jag har i likhet med de flesta inte ekonomin att betala för en biljett i First, och jag nöjer mig mycket väl att även i framtiden kunna flyga Business både på poäng och betald biljett.

Ikke noe problem å få First opplevelsen i business til en god pris - Qatar. Her er både sete (i 787 30 tum bredt, 17" skjerm, få seter osv) og servering/service i førsteklassenivå. Du får til og med din egen terminal ved mellomlanding i Doha. De går også bort fra First på de fleste flytypene, bare noen av de nye A380 vil få det.
Sikkert også flere av sandkasseselskapene samt de asiatiske som har en nær First opplevelse i Biz (mtp kulturen)
Syntes businessproduktet for de fleste europeiske selskaper er lite innovativt og en relativt anonym opplevelse, så her virker nok First som en helt annen opplevelse.
 

AABack2ARN

Medlem
Kan bara instämma. Härligt reportage och härliga bilder. Får snart återuppleva F loungen i Hong Kong - det är alltid ett nöje att vara där :) även om själva resan "bara" blir i CX C.
 

Jonas C

Medlem
Otroligt. De i särklass snyggaste bilderna jag någonsin sett på bc.se. Hatten av, storartat.

Tack för ett mycket bra reportage och väldigt bra bilder!


Helt underbar rapport att läsa:p

Tack, ett av de bästa rapporter jag läst här på BC. Väldigt fina bilder tillsammans med stor inlevelse i texten gjorde läsningen till ett nöje. Bra jobbat Jonas!

Kan bara instämma, en av de bästa rapporter jag sett här. Grymt bra!!

Tack för en mycket bra rapport.
Cathay Pacific F måste testas.
AA mergern med US Air har sina fördelar.:)

En rent nöje att se dina fina bilder och läsa din rapport!

Tack så mycket för era kommentarer. Det glädjer mig starkt att ni uppskattade läsningen och bilderna :)

Vilken bra rapport! Hoppas du tar dig tid att skriva/göra fler i framtiden :)

Jodå jag har två rapporter till som måste skrivas, dock är de inte lika spännande som denna resa ;)

Kanonfina bilder!! Vad kör du för objektiv?

Måste bara prova First någon gång, ser ju galet bra ut.

Tackar! Med tanke på att Emirates kör sina First kampanjer med jämna mellanrum, är det väl bara en tidsfråga innan vi ser en rapport från din sida ;) Jag använder en Nikon D7000 + 10-24mm vidvinkelobjektiv.

Har aldri fortstått poenget med manien at står det "first" på billetten skal jeg være "first" ombord. Syntes det er mye bedre å slappe av i loungen isteden for å kjempe og svette ved gaten, bare å gå ombord ved last call det. Særlig når loungen ligger såpass nær gate.

Ikke noe problem å få First opplevelsen i business til en god pris - Qatar. Her er både sete (i 787 30 tum bredt, 17" skjerm, få seter osv) og servering/service i førsteklassenivå. Du får til og med din egen terminal ved mellomlanding i Doha. De går også bort fra First på de fleste flytypene, bare noen av de nye A380 vil få det.
Sikkert også flere av sandkasseselskapene samt de asiatiske som har en nær First opplevelse i Biz (mtp kulturen)
Syntes businessproduktet for de fleste europeiske selskaper er lite innovativt og en relativt anonym opplevelse, så her virker nok First som en helt annen opplevelse.

Tack så mycket :)
Jag vill nog påstå att First handlar mycket om att få en "seamless experience", i synnerhet vid boarding där man antingen bör kunna kliva ombord först eller sist av alla. Att stå och vänta i en kö hör inte riktigt till i min mening.

Det är visserligen sant. Många flygbolags Business produkter har kommit väldigt nära nivån på First, både när det gäller stolen och maten. Jag ska flyga EVA Air's Business Class i sommar, och det ska bli spännande att se om den kan mäta sig eller ej. Maten har jag låga förväntningar på, men stolen och inte minst skumpan (Dom Perignon) ser jag fram emot att få prova på.
 

henrik l

Medlem
Faller in i hyllningskören, suveräna bilder och bra rapport. Om det var din första first så gjorde du tyvärr misstaget att flyga med Cathay, vilket innebär att andra firstupplevelser i luften kommer att få svårt att toppa detta:cool: Har själv en MXP-HKG med Cathay i F och längtar redan till nästa gång, även om det finns annat däremellan som jag vill testa.
 

Palazzi

Medlem
Denna rapport har fått mig att inse två saker:
1. Jag bör sluta med försök till reserapporter.
2. Business class-resor ha spelat ut sin roll - nu får det bara bli F...

Utöver detta vill jag, likt alla andra, påpeka reportagets förträfflighet. Såväl bilder som text håller verkligen en mycket hög nivå - inget annat att vänta av Jonas iofs :)

Jag är också imponerad av att Cathay levererar gång på gång. Känns inte som någon blir besviken (?)...
I mitt tycke har de imponerat mer än Singapore Airlines och Emirates, men jag har ju inte haft äran att resa i F med någon av mina exempel.
 

Resenären

Medlem
Det är bara att instämma i kören om ett fantastiskt bra reportage.
Bilderna, som var superba, talar sitt tydliga språk av en förstklassig upplevelse.
 
Toppen