Senaste nytt

En chans att komma iväg till Osaka

Dr. Miles

Expert
Tänkte specifikt på mitt SAS eurobonus MC premium. Det är väl Seb som utfärdar dessa eller kanske har fel :)
Så kan det vara men utan att veta exakt vilket kort du betala de resan med, kan jag eller andra inte svara på din fråga.

SAS EuroBonus MasterCard Premium skrev:
4. Ankomstförsening

Ersättning lämnas om flyg, båt, tåg och buss ankommer
mer än 6 tim försenad till sin slutdestination pågrund
av att kollektivt färdmedel varit försenat, inställt eller
överbokat så att den försäkrade inte kommit med.
Ersättningen lämnas med ett schablonbelopp på 700 kr
per försäkrad, dock högst 2 800 kr för samtliga försäk-
rade vid samma försening.

Försäkringen ersätter inte:
• förseningar som meddelats mer än 24 timmar före
planerad avresa.
• förseningar på grund av strejk.
http://saseurobonusmastercard.se/doc/se/SAPI0W-travelinsurance-toc-P02264-SE.pdf
 

Mr.cake

Medlem
Enligt japansk statlig media NHK, flygplatsen har ordnat färja mellan Osaka Kansai flygplats och Kobe flygplats (UKB) sedan kl. 06:30 idag.
Bussen mellan Osaka Kansai flygplats (KIX) och Izumi-Sano station är också igång sedan kl. 09:00.
De kör andra filen på bron där tankern kolliderade.

ニュース特設 台風21号|NHK NEWS WEB

Japanerna är trots allt ruskigt snabba. Dessutom är det väl inga nyheter att tyfoner slår till i de områden. Precis som att det faller snö i vintern och SJ är medveten om detta, eller vänta nu...:D
 

Dr. Miles

Expert
Enligt japansk media, flygplatsen siktar på att öppna landningsbana B (som var mindre drabbad än landningsbana A) inom en vecka.
Jag har inte kunnat hitta några siffror men det kan finnar en hel del flygplan som är strandade där.

Det finns dock en hel del utmaningar innan de kan öppna flygplatsen i drift.
Bl a återställa elsystem och tele&nätverkssystem, sanera översvämmade nedervåningen av flygplatsen, reparera trasiga bron osv.

関空:全面復旧見通せず B滑走路再開「1週間程度で」 - 毎日新聞
 

Mr.cake

Medlem
Ser ut att bli Nagoya alt Tokyo för att sedan ta shinkansen. Kanske är fördelsaktigt då alla turist spots kommer vara färre än vanligt :rolleyes:
 

Mr.cake

Medlem
Abe: Kansai airport to partially reopen on Friday - News - NHK WORLD - English

Abe meddelar att delar av flygplatsen och verksamheten skall vara igång på fredagen för inrikes. Sedan tillägger han att internationella flygningen kommer gå så fort de är redo. Får väl hoppas att det häbder innan tisdagen.

Edit: samtidigt bör det tilläggas att Hokkaido (norra ön) av Japan skakades av en jordbävning alldeles nyligen. Detta har gjort att deras internationella flygplats ligger nere.

Flights, bullet trains suspended across Hokkaido - News - NHK WORLD - English
 
Last edited:

Mr.cake

Medlem
Sådär, nu har man ringt runt och sökt runt. Blev Hong Kong Airlines 4* till Okayama, därifrån kommer vi förmodligen ta Shinkansen till kyoto. Tror jag underskattade hur svårt det var att ta sig till Kyoto för en rimlig kostnad. Men blir premiär på shinkansen :)
 

Capa

Medlem
Vi ska anlända till KIX på morgonen den 2:a oktober med TG (F) från BKK. Är det bara att vänta och se eller vad tror ni? Börjar bli lite nervös.. Är det något jag kan/bör göra? Tacksam för svar som vanligt
 
Toppen