En berättelse om frosseri och njutning. Del 1,Qatar Airways 787 ARN-DOH. Del 2, A380 BKK-DOH

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Voyageur, 7 Juli 2015.

  1. Voyageur

    Voyageur Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Efter mycket forskande och dreglande i människors berättelser kring deras upplevelser av Qatar Airways business class, dök tillfället upp i Juni att hälsa på en god vän i HKG, var ursäkterna få att få prova produkten äntligen. Qatar Airways’s ökända reor var på gång som bäst och efter lite scrollande och planerande stod resplanen klar och bokningen bekräftad. Resan gick enligt rutten ARN-DOH-HKG/BKK-DOH-ARN, men recensionen behandlar första delen ARN-DOH i Qatar Airways’s B787. En chans att få prova både Dreamlinern som Airbus 380:n, 2 flaggskepp av 3 i en smäll!

    Redan innan avgång hade Qatar Airways börjat visa sig vara ett utmärkt val av flygbolag. Returen från BKK-DOH-ARN- skulle bjuda på en 9,5h layover i Doha. Tog tillfället i akt och ett enkelt samtal senare till Qatar Airways’s svenska kundtjänst, var en gratis STPC hotellnatt fixad med visum och allt. Qatar Airways använder sig till stor del av Oryx Rotana hotel i Doha, allt eftersom de äger också hotellet. Ett 5 stjärnigt hotell som erbjuder inget utöver det vanliga men som ger en god natts sömn.

    Jag hade valt den sena avgången från Arlanda 22.25. Jag ville minimera transit tiden i Doha, samtidigt som en sen avgång erbjuder en möjlighet till att få ett par timmars sömn. Jag anlände i god tid till flygplatsen (ca 2.5h innan avgång), terminal 5 på Arlanda. Incheckningen var redan öppen och erbjöd 3 diskar i economy samt 2 för Business samt status passagerare inom Oneworld. Mindre köer vid eco diskarna men inget vid business, gjorde att jag snabbt kunde bli incheckad av en trevlig ung tjej. Fick inbjudan till loungen samt till fast track. Qatar Airways använder sig av Stockholm Arlanda lounge på flygplatsen. I jämförelse med SAS Guld lounge är utbudet avsevärt mindre men erbjuder åtminstone en bas innan flighten, Dock med lite trevligare vyer över start och landningsbanan, denna del av loungen var dock stängd vid denna sena tidpunkt.

    Jag var redan som ett barn på julafton promenerandes mot loungen, genom passkontrollen. Kunde inte minnas när jag senast var så förväntansfull inför ett flyg! Samtidigt försökte jag påminna mig själv om att tona ner förväntningarna och slippa bli besviken om något går fel. Tiden tycktes gå saktare än en snigel sippandes på vin och chips i loungen, tills det ropades ut i högtalarna att boardingen strax påbörjades. Loungen som ligger i anslutningen till gaterna var bara ett par minuters promenerande bort.

    [​IMG]

    Väl vid gaten inser jag att boardingen inte börjat än och att ett hundratal människor redan börjat organisera en form av disfunktionellt köande. Det förvånar mig lika mycket varje gång att folk inte kan anamma sig till att sitta ned i lugn och ro och vänta tills proceduren ropas fram och påbörjas, eller varför inte bilda en anständig form av kö åtminstone, där onda blickar inte utbyts.

    Efter ca 5 minuter påbörjas dock boardingen, utrop för status passagerare samt resande i business görs att boarda först, känns inte som att människorna runt om kring förstår innebörden i detta och börjar trycka ihop sig. Den trevliga agenten vid disken noterar dock snabbt min lila förklädda Premium biljett och vinkar mig vänligt fram som först att boarda.

    Efter världens bästa vänstersväng blir jag nästan knäsvag och slås av hur fantastisk business kabinen på Qatar Airways B787 faktiskt är! Som att stiga in i ett rymdskepp! Det första som slår mig är att produkten andas fräschhet och nymodighet. Allt i kabinen verkar kliniskt rent och ombonat samt ordnat. Kabinen i sig känns otroligt luftig tack vare den nya designen av bagagehyllorna som glider in upprätt längs väggen och taket och tar avsevärt mindre plats. Samtidigt skapar Boeings mood lightning en otroligt behaglig yta i hela kabinen.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Jag möts direkt av en FA som visar mig till stolen 3A vid fönstret och som tar hand om min kavaj och hänger denna i garderoben. Min plats är redan förberedd med kudde, täcke, meny samt det beryktade Armani amenity kittet. Och här börjar vad som bäst kan beskrivas som en service utöver det vanliga och något som främst kan finnas i First kabiner. Jag blir omedelbart presenterad av pursern och tillfrågad om jag vill ha något att dricka före take off. Jag svarar med vanan inne att jag gärna tar champagne, men blir ganska snabbt ryckt tillbaka av kommentaren, ”Sir, which champagne, we have several”! Valet föll på en Billecart Salmon Brut, för att fyllas på av ett glas Pol Roger rose 2006, ett ytterst bra bubbel kan jag intyga! Samtidigt får jag frågan om jag vill ha en kall eller varm handduk samtidigt. En kall svarar jag.

    [​IMG]

    Medan boarding pågår, noterar jag att denna kvällsflygning kommer enbart besto av 5 andra i business och således en väldigt tyst och tom kabin. Economy fylls på och ser ut att ha en last på ca 75%. Medan jag inspekterar menyn och de blänkande rena ädelträ detaljerna, hinner jag beställa ett glas till champagne innan dörren stängs och boarding är klart.

    Stolen och underhållningssystemet
    Business kabinen på B787 går i en 1+2+1 konfiguration. Stolarna är fully flat och blir således till en säng i nedsänkt position. Det som slår mig är hur väl genomtänkt stolen samt utrymmet är. Det finns 2 olika förvaringsfack varav det ena är förberett med vatten samt brusreducerande hörlurar. Utöver det finns en liten hörna med färdigladdade tidningar samt menu. Det hela känns väldigt luftigt.

    Oryx som är Qatar Airways’s eget underhållningssystem är ett gediget system, som andas väldigt 2010-tal. Skärmen är en 15,6″ HD skärm vill jag minnas och sköts antingen via touch eller genom touch handkontrollen vid sidan. Det enda negativa med systemet är att det är ett väldigt avancerat system och även jag som ung, relativt teknik intresserad hade stundtals problem att veta vilken knapp ledde vart.

    [​IMG]

    Qatar Airways erbjuder ingen madrass i business men väl en av de fluffigaste och skönaste kuddarna i luften samt ett fullgott täcke. Pyjamas distribuerad vid natt flighter och även så på denna. Blev tillfrågad om denna redan under boarding och kunde smidigt byta om medan boarding pågick. Har hört rykten om Armani pyjamas även i business, så var nog inte fallet då ingen logo syntes men pyjamasen var härligt mjuk och kom i 2 delar. Det trevliga var också att man fick behålla pyjamasen. Något som var bra eftersom jag på mina resterande 3 flygningar inte skulle få komma i kontakt mer med denna skapelse. Något som jag också inser under ombytet till pyjamas är att toaletterna i business innehåller rengöringsprodukter från Rituals samt kit’s med tandborstar/tandkräm.

    Oryx systemet erbjuder internet ombord, men mot en avgift. Lustigt nog är avgiften varierande och detta kraftigt, beroende på vilket flygplan man befinner sig i. Kanske är systemet olika dyrt att installera på olika modeller och därför olika pris? På B787 är avgiften 2USD för 5 MB eller 5USD för 10MB. Valde att använda mig av det mindre paketet då jag mest ville bara checka in från 10000 m höjd och skicka en hälsning! På A330 är avgiften relativt hög om man bara vill göra detta lilla, tror priset var 12USD för 1H eller 21-22USD för hela flygningen.

    Menyer fanns redan utplacerade vid stolarna, vid boarding i delikata mörkbruna läder pärmar. Innan vi lyfte, gick personal ocg tog redan beställning på maten samt eventuell dryck. En full middagsservering erbjöds på denna flight och den bestod i fullt utförande av 6 rätter! Jag bestämde mig för att sakta beta mig av det hela så mycket jag kunde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Till amuse bouche/appetizer serverades en bit rökt lax på mjukt rågbröd och hovmästarsås. En utomordentlig vacker och god aptitretare!
    [​IMG]

    Detta följdes av en av de godaste rödbetssopporna jag smakat! Så tokigt krämig och smakrik.
    [​IMG]

    Förrätten bjöd på inlagd sill, potatis, dill och senapskrämig sallad. Detta var första gången jag lyckades tugga mig igenom en tallrik med sill. Nåja det gick visserligen åt ett och ett halvt glas champagne för att skölja ned smaken men men. Det fanns också en arabisk mezze att välja på som förrätt.
    [​IMG]

    Huvudrätten valde jag av de tre alternativen, oxkind, potatis puré, mini morötter, glaserad pärllök samt pepparrots sky. För att sitta i ett flygplan var detta förmodligen något av det bästa jag ätit i luften. Inte bara presentationen var vacker, men allt hade man lyckats tillaga perfekt, köttet var mört, morötter precis så al dentè en italienare skulle vilja ha dem, och purén krämig och god.
    [​IMG]

    Vinlistan var gedigen och erbjöd riktigt trevliga val. Till förrätten föll smaken på en utomordentlig Gewürtztraminer och till huvudrätt en trevlig Malbec (favorit druvan fyi). Personalen var noga med att poängtera och be om ursäkt för att vinet inte serverades per flaska vid bordet utan var tvunget att hällas bakom pga. ramadan. Inte för att jag hade förväntat mig få en presentation av vinet vid bordet och en hällning, något som mest kännetecknar first. Nu började det kännas knö fullt i skafferiet efter all mat, men jag beslöt mig ändå för att ta glassen och skippa frukterna samt osten till förmån för denna. Här borde SAS samt en del andra aktörer lära sig en del. Glassen serveras i ett vackert glas, dekorerat med olika färska bär samt en choklad stång. Galaxer ifrån de tråkiga färdigförpackade Haegen Dasz förpackningarna.

    [​IMG]

    Genomgående andas hela serveringen en otrolig klass. Jag blir tilltalad med namn, personalen ser hela tiden till att mitt glas inte är tomt. På något konstigt sätt får de till även att duka av och fram varje rätt precis så att allt hunnit sätta sig. Möjligen kan detta förstås av att kabinen är så tom, men å andra sidan har jag haft kaotisk service på andra halvtomma flyg. Personalen noterar också vänligt i början av serveringen att det är Ramadan och av respekt för detta serveras tyvärr inte drycker per flaska vid säte, utan hälls diskret bakom i galley.

    Personalen är också enormt service minded i varje uttryck och på något vis skapar en symbios där jag som gäst inte behöver ställa en massa frågor för de redan är besvarade. Något så litet som (eller stort) att smöret som serveras till brödkorgen, redan är tempererad och bredbar och inte iskall och hård och totalt oanvändbar. Details, details, details.

    Efter måltiden väljer jag att sova då tröttheten gör sig påmind. Får då frågan om jag skall väckas till frukost. Tackar nej då det är bara ca 4h kvar till denna och frukost ändå serveras i loungen på marken. Jag har nog aldrig sovit så väl på ett plan innan och vaknade 4h senare av en inflygning mot Doha i morgonsolen! Jag kände mig pigg och kry och kunde konstatera att en del är nog tack vare luften i B787!

    Ännu en underbar gest från personalen var att även om jag sovit mig genom frukosten, erbjöd de mig en kopp kaffe och juice under inflygningen även om detta egentligen inte är tillåtet, bara jag höll koppen i handen! Igen en fantastisk service, där hittills varje flygbolag sagt nej och sparat sig den lilla arbetsbördan men fått en gäst mindre nöjd!

    [​IMG]

    Landade i utsatt tid i Doha i den vackra morgon solen. Det enda sorgliga var att denna flygning skulle snart vara över, men lyckligt nog hade jag tre till framför mig. Business passagerare fick gå av först samtidigt som personalen tackade till och med, med en handskakning passagerarna för flygningen. En ytterst trevlig gest!

    [​IMG]

    [​IMG]

    All heder åt Qatar Airways, som sopar konkurrenterna under mattan med en business produkt som bär tendenser med First på många andra bolag. Dreamlinern slåss i en klass för sig och erbjuder en komfort utöver det vanliga, säkerligen något som A350 likaså kommer att göra! Allt handlar för mig om detaljer och tack och lov likaså för Qatar Airways. Personalen arbetar proffsigt och stiligt och skapar en symbios mellan kunden och sig där man aldrig känner sig i vägen och alltid välkommen! Man tar helt enkelt ett steg längre i servicen, t.ex. som i mitt fall erbjuda en enkel kopp kaffe även när så inte egentligen är möjligt. Att bli tilltalad per namn och att bli hälsad välkommen samt avtackad av pursern personligen är också det en enorm service gest. Säga vad man vill om Gulf bolag, men de har steget före sina europeiska konkurrenter i flera avseenden. Väntar med spänning på Qatar Airways’s nya kommande Super Business produkt. Fortsättning följer BKK-DOH A380.
     
    CJR, Smuffe, WTP och 48 andra gillar detta.
  2. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm, är det bara jag som inte kan se bilderna?

    upload_2015-7-7_14-30-11.png
     
    Smuffe, simon_says91 och Jonas C gillar detta.
  3. spritfet

    spritfet Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  4. Fixter

    Fixter Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Man blir sugen
     
  5. Voyageur

    Voyageur Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmmmm....detta var ju lustigt. Jag ser de tydligt inbäddade i rapporten......
     
  6. Fixter

    Fixter Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ser bilderna tydligt också, Android telefon
     
    Voyageur gillar detta.
  7. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har inga problem alls med bilderna. Tack för en trevlig rapport - låter som om du fick en underbar flygning - såsom de kan vara med Qatar Airways.
     
  8. Voyageur

    Voyageur Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack! Men hur kommer det sig att en del inte ser de? Något att göra med Tapatalk?
     
  9. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ingen aning - sitter själv i Firefox på laptop just nu, och där fungerar det!
     
  10. tågnörd

    tågnörd Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Jag ser också bilderna och blev väldigt sugen på att resa pga dessa ;)

    Tillägg: Jag använder Firefox.
     
    Last edited: 7 Juli 2015

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×