Senaste nytt

En behaglig natt på Air Canadas Dreamliner

Ystad

Medlem
Jag och min fru har just avverkat en resa jorden runt, reseberättelsen finns här: http://www.businessclass.se/forum/threads/jorden-runt-på-18-dagar-nästan-i-phileas-foggs-fotspår.34004/
Jag har också recenserat de allra flesta av de flygningar vi gjorde under resan. Men den sista delen av resan, YYZ-CPH, gjordes med Air Canada i en B787. Den går inte att recensera på "vanligt" sätt då den inte är inlagd i databasen för recensioner. Därför kör jag en recension här (och hoppas att den kan vara till hjälp för någon).

På flygplatsen:
Vi ankom med anslutande flyg från Las Vegas. Efter en hel del promenerande och tullkontroll kom vi till Maple Leaf Loungen i E-piren. En stor och trevligt inredd lounge med olika avdelningar i avsatser. Det fanns gott om riktiga bord, fåtöljgrupper och arbetsplatser. Detta var en en lördag kväll, och förvånansvärt nog, var där riktigt mycket folk. Utbudet av mat i bufféform var rikligt och varierande (nu kom vi direkt from USA och det mycket påvra utbudet i Uniteds Club lounger så möjligen är jag positiv i överkant). Det fanns flera olika aptitliga varmrätter, smårätter och snacks. Dryckesutbudet var rikligt. Vi nöjde oss dock med att testa lite av dryckerna - kom från en god lunch på en flygning och räknade med middag på nästa. Men som sagt, en trevlig, fräsch och välutrustad lounge. Med utmärkt WiFi dessutom. Kan rekommenderas.

Ombordstigning o första intryck:
Vi kom till gaten lagom för boarding. Som vanlgt, i Nordamerika vid business biljetter; boarding group 1. Detta var Air Canadas 787 med sin speciella 1+2+1 konfiguration i 7 rader. Varje stol i ett avskilt ”bås", bra om man åker ensam men kanske inte optimalt om man är två som vill prata och umgås. Som ”vanligt” 100% fullt, eller nästan, i hela planet.

Efter ombordstigning bjöds på champange, Drappier. Ok, men finns bättre.

Mycket behagliga och bekväma stolar.


Stolen o underhållnings-systemet:
Stolen var utomordentligt bekväm - både att sitta i och att ligga i. I princip bara två inställningar; sittande och liggande, och allt däremellan. Men det räcker ju.

Infotainment systemet utmärkt. Filmer, TV-serier, spel, musik, många kartfunktioner o s v, allt fanns där och bildskärmen var bra.

Internet ombord:
Nej (frånsett de två nät som användes för infotainmentsystemet, men de gick inte att använda för internetåtkomst)

Måltider och service:
Champagne (eller vatten/juice) innan start. 4 rätter att välja på till middagen; biff, kyckling, torsk och vegetarisk pasta. Jag valde biffen - vi var ju på väg till ”köttlandet” Danmark. Först drogs drickavagnen och efter ett tag började serveringen. Förrätt med sallad serverades för sig - en utmärkt rökt lax med varmt bröd. Till detta champagne, Drappier. Sedan en god biff med potatismos och sparris. Som passande dryck till huvudrätten valde jag Argentinskt rödvin på Malbec - mina favoritdruvor vad gäller rödvin. Som dessert serverades ost, enda lapsusen vid denna måltid, ty den var lite för kall och för omogen. Till kaffet en god chokladbit och JWBL. Serveringen sköttes uteslutande av manlig personal och med stil. Lite drygt 1 timme före landning väcktes vi för frukost - en frukost som man själv valt vid start via en speciell blankett. Min frukost bestod av bröd, frukt, yoghurt, omelett och te. Smakfullt serverat och gott.

Sömn:
Det gick utmärkt väl att sova i denna stol även för en fullvuxen person som jag, 182 cm och 100 kg. Här har Air Canada ”tänkt till”.

Ankomst:
Vi landade på utsatt tid och angjorde C-piren på Kastrup. Snabb automatkontroll av passet. Hämtade väskorna. Men sen... Vi hade de senaste 18 dagarna gjort 13 flygningar i stort sett utan några förseningar. De mesta förseningen var en timme på NRT och berodde på att en tyfon (alltså inte en storm eller orkan utan just en tyfon) drog över staden - under sådana förhållanden är en timme ingenting. Men nu var vi hemmavid och ”naturligtvis” var det problem med tågtrafiken över bron som inte gick sedan 1,5 timmar. Kön till ersättningsbussarna var enorm och några bussar syntes inte tid. Det hade visst regnat lite på morgonen... Vi tog en taxi till Hyllie och vår där parkerade bil. Hemma igen efter en härlig jorden runt resa.

Slutsats:
En behaglig resa med Air Canada. Detta var vår 13’e flygresa på 18 dagar - och definitivt en av de bästa. Tack Air Canada, jag flyger gärna med er igen.
 

Attachments

  • 20160827_192424.jpg
    20160827_192424.jpg
    124,5 KB · Visningar: 326
  • 20160827_201904.jpg
    20160827_201904.jpg
    86,3 KB · Visningar: 364
  • 20160827_221320.jpg
    20160827_221320.jpg
    41 KB · Visningar: 315
  • 20160827_224029.jpg
    20160827_224029.jpg
    72,1 KB · Visningar: 326

mha321

Medlem
Har de tagit bort den vansinnigt irriterande reklamen som inte går att spola förbi på ife? Om den är kvar har jag mycket svårt att ge det utmärkt...

I övrigt håller jag med om att air Canada's businessclass är riktigt bra! (även om det som de flesta bolag kan vara lite hit and miss med personalen, så är de oftast bra.)
 

Ystad

Medlem
Har de tagit bort den vansinnigt irriterande reklamen som inte går att spola förbi på ife?
Den är kvar - tyvärr. Men min favoritserie var där - det förlåter mycket:)
 

Attachments

  • 20160827_214008.jpg
    20160827_214008.jpg
    36,7 KB · Visningar: 259
  • 20160827_213937.jpg
    20160827_213937.jpg
    67,8 KB · Visningar: 269
Toppen