Senaste nytt

en annorlunda flygning med KAN-Air

tomten

Medlem
Hej!

Tänkte lite snabbt berätta om en lite annorlunda resa för att bryta av mot alla first class och live rapporter :)

Jag och min flickvän var i thailand och backpackade i början av året, och för er som varit i norra thailand känner säkert till ”helvetesvägen” från chang mai upp till staden Pai. Det är en smal bergsväg med 750 st 180 graders kurvor där minibussförarna tycks tävla om hur dåligt man kan få alla att må (delas ut spypåsar innan avfärd). Efter att ha åkt resan dit så började vi fundera på hur man annars kunde ta sig tillbaka, utan att åka minibuss. Alternativen tycktes vara lokalbuss, eller moped. Inte så lockande något av det.

På hotellet där vi bode hade vi utsikt över en dal, och varje morgon så kom det ett litet flygplan som gick väldigt lågt i dalen. Det fick oss att undra om det kanske fanns en flygplatts där. Mycket riktigt, flygplattsen har koden PYY, och består av en liten landningsbana utan några ljus samt en liten terminal byggnad. Efter lite sökande på nätet lyckades min flickvän hitta KAN-Air som flyger mellan Pai och Chang Mai. Mycket dyrare lösning än bussen, men helt ok för att slippa vägen (flyg resan gick på straks över 1000 svensk kr för 2 personer).

Flygningen görs med en Cessna grand caravan som har 12 säten och plats för 2 piloter.

Klart en spännande upplevelse att flyga med så små plan och kan helt klart rekomenderas om man inte vill åka vägen upp till Pai.

IMG_0359.JPG

Skylt vid flygplattsen
IMG_0360.JPG

Inchecknings området (på vågen som syns väger man både bagage och passagerare)

IMG_0361.JPG

Vänte hallen som var helt utan väggar

IMG_0364.JPG

Seat map

IMG_0365.JPG

Lastning sker med vanliga bagagevagnar

IMG_0369.JPG

Ankommande plan
IMG_0370.JPG


IMG_0374.JPG


IMG_0376.JPG

Bild från platts 3B
IMG_0380.JPG

Man fick en liten låda med inflight snack
IMG_0394.JPG


IMG_0398.JPG
IMG_0406.JPG
IMG_0412.JPG
 

chazzie

Medlem
Kul med en lite ovanligare rapport! Jag har för mig att det skall även gå att flyga till Mae Hong Son som ligger i närhetern av Pai, men jag ser lite utmaningen i att själv köra till destinationerna, enligt en kompis i Thailand skall man tydligen få ett "diplom" efter man "klarat av" det =}
 

tomten

Medlem
Kul med en lite ovanligare rapport! Jag har för mig att det skall även gå att flyga till Mae Hong Son som ligger i närhetern av Pai, men jag ser lite utmaningen i att själv köra till destinationerna, enligt en kompis i Thailand skall man tydligen få ett "diplom" efter man "klarat av" det =}

Kan klart se att man får diplom! skulle inte än tänka på att köra den vägen själv. Många av dom backpackers som vi stötte på som fick höra att vi tog flyget kommenterade med "That's cheating" :) Så det är klart en liten sport i hur man tar sig dit.
 
Toppen