Senaste nytt

En affärsresenärs vedermödor i världen....

Uppfyll dessa regler och du har din sjöfartsbok i box Sjöfartsbok - Transportstyrelsen
Fint att om man är sjöman, om inte tror jag helt ärligt inte att man har så mycket nytta av den. ;)

För en normal resenär så kan jag hålla med, men för oss som reser väldigt udda legs är det en fördel.

-Alla sjömansbiljetter är fullt flexibla
-Man får alltid ta med sig extra bagage
-Man kan klippa och klistra flighter hej vilt mellan olika bolag/allianser
-Ofta är enkelbiljetter billigare som sjömansbiljett men en T/R till för exempel GOT-AMS-GOT kan vara dyrare.
-Man kan göra kombinationer med Open Jaw väldigt enkelt utan att det påverkar priset

Nackdelar är att alla flighter inte har sjömansbiljetter, att priset kan vara dyrare, det är svårt att jämföra priser (Vad kostar egentligen en fullt flexibel i Q class discounted economy?)
 
Egentligen är detta en fortsättning på lite frågor jag ställde i denna Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 111 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
tråden men som jag tyckte blev lite OT om jag skulle skriva detta där.

Efter att ha insett att jag faktiskt var tvungen att resa med Aegean flighten som skulle gå 20:40 från CDG för att hinna med mina första möten i Aten så var jag tvungen att göra något. Jag ringde således min resebyrå för att kolla mina alternativ och jag fick veta att det fanns gott om plats på Aegens flight.
Hon föreslog att hon preliminär bokar en plats åt mig om det var så att jag kände att jag skulle avboka AF biljetten i Paris, det lät ju som en bra idé! :D

Således fixade hon en bokning som skulle vara öppen till en timme innan avresa sen så var jag tvungen att ringa och biljettera den annars skulle den automatiskt cancelleras.
Nu vet jag inte om fortsättningen är en anledning till att använda resebyrå eller inte använda resebyrå....det lämnar jag hän!:cool:

När jag kommer fram till CDG på 2G terminalen så springer jag upp till AF Service desk och kollar vad som gäller och hon går in på min bokning och säger, du är inbokad på Aegean fligthen 20:40 men du behöver ta dig till terminal 1 och få biljetten för vi arbetar inte i samma system som Aegean. Hon printar ut bokningen och ger den till mig med en vägbeskrivning.

Efter en del springande och åkande på CDG så kom jag äntligen fram till Aegeans disk på terminal 1 där mannen säger " Nope du är inte bokad här av AirFrance!" Han tar och ringer upp AirFrance och jag säger som det är att tjejen på 2G sa till mig att gå hit! Här är hennes utskrift!
Air France hävdade att jag var bokad på morgondagens första flight till Aten men efter en hel del diskussion om varför tjejen skickade mig till Terminal 1 så gick dom med på att låta mig få biljetten till Aegean flighten. Jag kom ner till Aten 1:45 minuter sen men på rätt dag! :D

Så anledningen till detta var att min Aegean bokning gjordes på samma bokningsnummer som AF flighten av resebyrån och inte på en separat bokning. Detta gjorde att tjejen på 2G såg bokningen och tog för givet att den var gjord av AF inte min resebyrå. Så tack vare att bokningen gjordes av resebyrån så fick jag åka med. Själv hade jag ju helst sett till att den var på en separat biljett om jag hade bestämt mig för att boka av hela klabbet på CDG och få pengarna tillbaka.

Men en liten miss av en resebyrå gjorde att jag faktiskt kom fram dit jag ville i hyfsad tid!
 
Last edited:
Jag förstår inte - vilket är misstaget du tycker resebyrån begått? Förutom att de nog inte borde vara involverade alls i ett EU261/2004-ärende.

Det var inte meningen att dom skulle lägga in Aegean bokningen på samma bokningsnummer som Air France flighten. Om jag skulle boka av Air France flighten skulle jag bara ta min nya biljett och flyga vidare. Det var i alla fall min plan.
 
Toppen