En 3:e landningsbana för Heathrow?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Homer, 1 Juli 2015.

  1. Homer

    Homer Medlem

  2. Det blir ingen expansion på London Heathrow den här gången tills Heathrows ledning kommer med ett bättre plan som möter miljökraven.

    [​IMG]
    (Foto: Heathrow Media Centre)

    Heathrow - Heathrow to work with Government to deliver expanded hub airport within environmental limits

    http://www.bar-uk.org/i/Releases/DEC15_BARUKRespondstoGovtDelayonAirportCapacity.pdf


    Däremot brittiska regeringen har bekräftat att stödja expansion i Sydöstra regionen, där London Gatwick ingår.
    Government confirms support for airport expansion in the south-east - News stories - GOV.UK
     
    Last edited: 14 December 2015
  3. Homer

    Homer Medlem

  4. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Fast British Airways (utanför London i UK ofta kallat "London Airways") vet att dom inte har en chans om man flyttar ut ifrån London. Det är ett av världens stora ekonomiska centrum och en stor dragningskraft för British Airways. Visst är en stor del av passagerarna på Heathrow transfer, men jag är övertygad om att British Airways hade grävt sin egen grav ifall man avvecklar hubben på Heathrow. Dessutom har man enorma investeringar i bla infrastruktur där. Det där uttalandet ser jag mer som PR i stil med Micheal O'Leary än realistiska planer.

    Med det sagt, ironiskt nog är det inte säkert att en ny bana gynnar British Airways. I nuläget har dom väl runt 50% av Heathrows slottar (några av dom dyraste i världen, om inte dom dyraste) och man har en väldigt stark ställning på en flygplats där kön för att komma in är lång. Ifall en ny bana byggs säger reglerna att slottarna måste fördelas på ett visst sätt, det innebär att British Airways procentuellt sätt kan förlora andelar ifall en ny bana byggs.


    Med detta sagt vidbehåller jag min vanliga åsikt, bankapaciteten i London är ett skämt. Heathrow är världens tätast trafikerade tvåbaneflygplats, Gatwick världens tätast trafikerade enkelbaneflygplats. Jag har sett en projektion i något skede ungefär hur mycket rörelser många andra stora flygplatser "borde" göra ifall dom var lika effektiva, det är nästan fånigt hur mycket trafik man kör igenom på dessa tre banor i London.

    Effekten är också att om någon hostar skapas förseningar, blåser det för mycket försenas man, blåser det för lite försenas man. Dessutom ställs flygningar in för att man inte har möjlighet att ta ikapp en försening. Ifall flygledarna på Heathrow missar i snitt 2 (ja, två!) sekunder per start har man 20 minuter förseningar vid dagens slut.

    Att man inte vill bygga nytt är jag övertygad enbart handlar om politik, det är val för Londons borgmästare snart och bägge kandidaterna är emot expansion på Heathrow. Regeringen tog sig in på ett bananskal (tack vare ett förlegat röstsystem) och kan inte ta kontroversiella beslut för då riskerar man att få en vänstervriden borgmästare i London, något man inte vill.

    Det här med buller och föroreningar stämmer förvisso, men det är en ursäkt. Ifall man verkligen brydde sig hade man tittat på detta för år sedan. Det räcker att titta på det fina gula molnet som bildas över London under sommaren för att förstå att det inte alls är något nytt.


    Tyvärr har detta utretts i över 20 år nu i omgångar. Det borde vart uppenbart för decennier sedan att det behövdes expansion, men ingen har vågat ta beslutet. Tills en regering väljs in som vågar ta jobbiga beslut kommer inget att hända. Tills dess fortsätter jag att undvika byten i London och tills dess kommer mina kollegor på sydkusten fortsätta att jobba med ett luftrum ifrån sextiotalet som är ett av världens mest komplexa och tätast trafikerade samtidigt som man ska driva två flygplatser med några av världens hårdast trafikerade banor.
     
    Alf, GOTATH, henke12 och 4 andra gillar detta.
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Precis så. Sitter man på slotmonopol är man nöjd.
     
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl därför British Airways är förhållandevis försiktiga i sin kritik när det uppstår kaos i samband med väder eller liknande. De vet att en tredje bana skulle minska problematiken men också hur viktiga de är på flygplatsen... :-(

    Monopolism när den är som bäst!
     
  7. Homer

    Homer Medlem

    VA?! menar du att det finns politiker som sätter partipolitik före vad som är bäst för landet! tur vi inte har såna i Sverige :rolleyes:

    Fö. så verkar det som att anledningen till att IAG köpte Aer Lingus var att kunna avlasta Heahtrow och skicka
    trafik som inte utgår från London via Dublin, dvs. British Airways kommer kanske inte att behöva mer slots och då är det ju bra
    för British Airways om inte andra flygbolag får några fler.
     
    Alf, Glenn E, crazy voyager och 1 annan gillar detta.
  8. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad är skälet till att Londonborna inte vill bygga ut sina flygplatser, om det nu är det man vinner/förlorar val på?
     
  9. Crater2

    Crater2 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Lobbying kanske? Vild gissning.

    Lite trångsynt av British Airways minst sagt att vara emot det, personligen har jag inte bytt på Heathrow på många år pga det är för mycket strul. Tar hellre byten någon annanstans, även om det blir omväg.

    De skulle behöva ett par banor till, minst, väldigt trist för det skulle vara utmärkt att kunna byta där för färd västerut, nu tar jag hellre bytet i USA.
     
  10. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Stort inflytande från NIMBY

    Rädsla för buller och att fastigheterna blir mindre värda. Ökad trafik. Sämre miljö (även om jag personligen anser att nuvarande situation måste vara avsevärt mycket mindre bra för miljön än en tredje landningsbana)

    Det är väl samma sak (i sort sett) oavsett var i Europa man vill expandera en flygplats. :-(
     
    Knucket gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×