Senaste nytt

en 3-dagars road trip på Cypern - tips sökes

Juraj

Medlem
Jag ska till Cypern om tre veckor med familjen. Det blir bara två hela dagar och två halv-dagar där, vi landar i Larnaca på onsdag kväll och åker från Larnaca på lördag eftermiddag. Vi planerar en liten road trip, vi tänkte åtminstone åka till Limassol men kanske också till Paphos. Vi kommer nog hoppa över Nicosia då det inte finns tillräckligt med tid. Vad är det som vi inte får missa? Hur ska vi lägga upp det hela - typ sova i Larnaca, sedan åka till Limassol, sova där, åka till Paphos, sova där och åka tillbaka till Larnaca? Eller kanske ha Limassol (som ligger i mitten) som bas och sova bara där? Alla tips mottages tacksamt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det går helt klart att göra en liten roadtrip och uppleva väldigt udda grejer på Cypern, men jag tycker ni ska åka åt rakt motsatt håll - vi hade Paralimni vid gränsen vid ostkusten som bas och den minst spännande utflykten vi gjorde var just Limassol/Paphos. Eller har ni redan kollat upp sånt ni vill se/göra där? I så fall är det ju en annan sak.

Hur som helst, mest minnesvärt och udda tycker jag följande var:
--Varosia, spökstranden/staden söder om Famagusta. Förvånansvärt välbesökt och klart udda att bada nedanför hotellruiner med skyltar kvar från 1974, helt fruset i tiden.
--Du kan också se Varosia från "vanliga" Cypern från en utsiktspunkt som även den verkar lite udda och frusen i tiden.
--Dipkarpas, udden längst i öster som pekar mot Asien. Milsvida nästan tomma stränder (bland de bästa i Medelhavet) och 2-3 udda ställen (restauranger, stugbyar) längs med denna strandlinje. Radion hittar mest syriska och libanesiska radiostationer. Ett av de mest speciella och udda områden jag har besökt i Europa.
--Besök den brittiska militärbasen i Dhekelia och ät fishnchips vid vattnet (finns bara en restaurang öppen för civila på området). Klart udda känsla att sitta i ett slags partytält som ser ut att vara hämtat från Devonshire, vilket även gäller restauranggästerna.
--I Nicosia är det mest spännande att gå runt på gatorna nära gränsen, provade från båda sidor och båda håll och kan verkligen rekommendera återvändsgränderna på "grekiska" sidan strax väster om Ledra-gränsövergången. Fotografera försiktigt (gäller även Varosia ovan).

Det finns säkert mycket mer, men det här är några unika ställen som du garanterat inte hittar någon motsvarighet till på andra ställen i Medelhavet/Europa. Du hinner lätt med alla på ett par dagar, Dipkarpas förtjänar en dag för sig dock.
Inga hyrbilsförsäkringar från grekiska sidan gäller på turkiska sidan, men i princip hela gränsproceduren består av att man köper en trafikförsäkring för 15-20 euro nånting, som gäller en vecka. Annars kan ni åka till Nicosia, promenera över gränsen vid Ledra och hyra bil på turkiska sidan, ni hinner lätt både Varosia och Dipkarpas på en dag om ni startar tidigt.
 

Juraj

Medlem
Tack för dem fina tipsen! Hade planerat att tillbringa merparten av tiden på södra sidan, men det är nog värt att tänka om.

Så du tycker inte att det finns mycket sevärt på vägen mot Paphos? Hur är själva städerna (Larnaca, Limassol, Paphos)? Har du varit uppe på Troodos?
 

Juraj

Medlem
Och några till frågor :).

Hur långt ut har du varit på Dipkarpaz? Hela vägen till Apostolos Andreas udden? Jag frågar eftersom min 18-månaders dotter kommer vara med, så risken är att hon inte orkar att åka bil så länge. Så jag ska vara beredd att åka tillbaka tidigare, men frågan är då om vi missar poängen med att åka dit överhuvudtaget (det är kanske så att det som är mest sevärt ligger längst ut). Hur är det med restauranger där?

Är vägarna hyfsade?
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack för dem fina tipsen! Hade planerat att tillbringa merparten av tiden på södra sidan, men det är nog värt att tänka om.

Så du tycker inte att det finns mycket sevärt på vägen mot Paphos? Hur är själva städerna (Larnaca, Limassol, Paphos)? Har du varit uppe på Troodos?

Vi såg inget särskilt som lockade oss, men det är iofs motorväg så man kanske ser en del om man åker småvägar - men då pratar vi inte om någon liten dagstripp längre. Limassol och Larnaca är stora städer som knappast är kul att köra i, däremot kring Paphos fanns det lite vingårdar och generellt ett finare/grönare landskap än vad större delen av ön har.
Hann inte besöka Trodosbergen, tyvärr. Men för dramatisk bergsnatur finns det bättre Medelhavsöar (Korsika, Sicilien, Kreta, Santorini, Mallorca mfl.)

Och några till frågor :).

Hur långt ut har du varit på Dipkarpaz? Hela vägen till Apostolos Andreas udden? Jag frågar eftersom min 18-månaders dotter kommer vara med, så risken är att hon inte orkar att åka bil så länge. Så jag ska vara beredd att åka tillbaka tidigare, men frågan är då om vi missar poängen med att åka dit överhuvudtaget (det är kanske så att det som är mest sevärt ligger längst ut). Hur är det med restauranger där?

Är vägarna hyfsade?

Vi var ända ute där, ja. Räkna med 2 timmars bilkörning från gränsen (i princip samma från Nicosia eller via Larnaca-Famagusta) till udden om man tar det lugnt. Det finns typ tre ställen (restauranger med enkla stugor för övernattning) där ute, inga vanliga hus så det är i princip vildmark. Både mat och logi är åt det enkla hållet, vilket iofs gör det väldigt billigt också.
Nja, du behöver egentligen inte så mycket tid för att se vyerna, stränderna och få en känsla för hur annorlunda området är.
Trafiken är mycket lugn, 80 km/h och vägarna är bra.
 

Juraj

Medlem
Nu efter resan vill jag tacka dig igen för dem fina tipsen. Jag blev mycket förvånad över hur grön Dipkarpaz var, jag hade förväntat mig en öken. Och lika förvånad över hur bra vägarna var (förutom sista delen på Dipkarpaz). Särskilt om jag jämför dem med Santorinis usla, smala och farliga vägar (jag besökte även Santorini på samma resa).
 
Toppen