Senaste nytt

En 1:a- eller businessklassresa i mitt liv - Var och hur?

Tack för alla kommentarer och rekommendationer så här långt!

Antag att jag går med i Avianca Lifemiles och har kvar mitt medlemskap i Eurobonus (jag ska ju snart få SAS AMEX). Då bör jag hålla utkik på Aviancas hemsida för kampanjer på poängrea och passa på att köpa en massa poäng då och sedan använda de poängen till min första- eller businessklassresa. Varje går jag flyger inom Star Alliance registrerar jag mitt Eurobonuskort vid incheckningen. Eurobonuspoäng bör jag använda helt separat och lösa in för vanliga småresor inom Europa i ekonomiklass. Låter detta vettigt?
 

Thornado

Medlem
Jag är verkligen ingen expert på detta, då jag endast åkt business en gång, och det var genom en OT-uppgradering med SAS. Dock inbillar jag mig att jag lärt mig litegrann under tiden jag läst här, så uttalar mig ändå. :)
Ytterligare ett alternativ när det gäller att köpa miles är Alaska Airlines. De har just nu (fram till 15 april) rea med upp till 40% extra miles om man köper upp till 40000 miles. Till skillnad från många andra bolags kampanjer finns det ingen begränsning på att man bara kan utnyttja detta erbjudande en gång, utan man kan köpa på sig hur mycket miles som helst till detta pris.
Helt klart dyrare pris/mile, men de har en del intressanta features såsom trevliga partners och möjlighet att köpa enkelbiljetter med stopover.

En resa som jag själv är sugen på att göra är en jorden-runt-resa i F.
Först bokar man JFK-HKG-JNB med Cathay Pacific för 70k miles och sen JNB-DXB-JFK med Emirates för 100k miles.
Detta borde bli en episk resa i F med två riktigt bra bolag, och allt detta för under 24000 SEK. Dessutom går resan via en hel del intressanta städer, så goda möjligheter att stanna till och få en bra semester även vid sidan om flygandet. Eftersom den utgår från JFK så måste man ju dock även komplettera med en resa dit, men det går ju att komma undan rätt så billigt om du är villig att börja och sluta resan i Economy.

24kSEK kan väl knappast räknas som "billigt" i bemärkelsen "köp en resa från RyanAir för 99 kr", men i jämförelse att betala den med "riktiga" pengar så får det anses vara en bra deal.
 
En resa som jag själv är sugen på att göra är en jorden-runt-resa i F.
Först bokar man JFK-HKG-JNB med Cathay Pacific för 70k miles och sen JNB-DXB-JFK med Emirates för 100k miles.
Imponerade, den resan skulle jag mycket väl kunna tänka mig att göra själv. Förresten, vet du vad resan skulle ha kostat om du inte hade köpt den för poäng?

24kSEK kan väl knappast räknas som "billigt" i bemärkelsen "köp en resa från RyanAir för 99 kr", men i jämförelse att betala den med "riktiga" pengar så får det anses vara en bra deal.
Nej, det kan ju omöjligt bli billigt om man vill resa första- eller businessklass, men precis som du antyder kan det ju vara väldigt prisvärt om man nu vill ha den här upplevelsen.
 

Thornado

Medlem
Imponerade, den resan skulle jag mycket väl kunna tänka mig att göra själv. Förresten, vet du vad resan skulle ha kostat om du inte hade köpt den för poäng?


Efter en snabb söking på Cathays och Emirates hemsidor på några slumpmässigt valda datum så slutar det på ca 200 kSEK (omkring 36kSEK för Emirates och 163kSEK för Cathay). Var förvånad över att se att Emirates var så pass mycket "billigare". Förvisso så är JFK-HKG-JNB ca 35% längre än JNB-DXB-JFK, men ändå. Så vill du ha bäst "pengavärde" för poängen så borde det väl vara bäst att flyga Cathay samma rutt tillbaka till JFK också. Totalkostnaden blir då 140k miles, och du får mer tid i F, men missar chansen att testa även Emirates och se Dubai.

(gissar även att det säkert går att hitta dessa biljetter till ett billigare pris om man är flexibel och kan passa in något kampanjpris)
 
Jag är verkligen ingen expert på detta, då jag endast åkt business en gång, och det var genom en OT-uppgradering med SAS. Dock inbillar jag mig att jag lärt mig litegrann under tiden jag läst här, så uttalar mig ändå. :)
Ytterligare ett alternativ när det gäller att köpa miles är Alaska Airlines. De har just nu (fram till 15 april) rea med upp till 40% extra miles om man köper upp till 40000 miles. Till skillnad från många andra bolags kampanjer finns det ingen begränsning på att man bara kan utnyttja detta erbjudande en gång, utan man kan köpa på sig hur mycket miles som helst till detta pris.
Helt klart dyrare pris/mile, men de har en del intressanta features såsom trevliga partners och möjlighet att köpa enkelbiljetter med stopover.

En resa som jag själv är sugen på att göra är en jorden-runt-resa i F.
Först bokar man JFK-HKG-JNB med Cathay Pacific för 70k miles och sen JNB-DXB-JFK med Emirates för 100k miles.
Detta borde bli en episk resa i F med två riktigt bra bolag, och allt detta för under 24000 SEK. Dessutom går resan via en hel del intressanta städer, så goda möjligheter att stanna till och få en bra semester även vid sidan om flygandet. Eftersom den utgår från JFK så måste man ju dock även komplettera med en resa dit, men det går ju att komma undan rätt så billigt om du är villig att börja och sluta resan i Economy.

24kSEK kan väl knappast räknas som "billigt" i bemärkelsen "köp en resa från RyanAir för 99 kr", men i jämförelse att betala den med "riktiga" pengar så får det anses vara en bra deal.

En snabb fråga från en nybörjare. Hur går man tillväga för att göra din jorden runt resa i F? Hur köper man miles hos Emirates?
 

Thornado

Medlem
En snabb fråga från en nybörjare. Hur går man tillväga för att göra din jorden runt resa i F? Hur köper man miles hos Emirates?

Man köper inte miles hos Emirates, utan hela det där upplägget går ut på att man köper miles hos Alaska Airlines (förslagsvis under deras pågående rea). Både Emirates och Cathay ingår i de partners som man kan boka resor hos med Alaska miles.
 
Toppen