Senaste nytt

Emirates, missade anslutning pga föresening

johhenrik

Medlem
Tyvärr är lärdomen med många flygbolag att när det skiter sig med flera timmars försening etc så är det ganska vanligt att man kan bli (vad man själv anser), dåligt behnadlad etc. Speciellt om man är på ett bolags out-station. Är man på en hubb brukar det alltid lösa sig. Personligen blir jag oftast positivt överaskad när de hjälper mig enligt de lagar och förordningar som de är skyldiga att följa. Låter kanske dumt, men det är min erfarenhet... Men precis som Senator sa ovan också, men lite ödmjukhet och ärlighet brukar man komma långt. Nu säger jag inte att du inte var det, utan mer bara som en generell pointer för andra som läser detta. :)

Det är aldrig roligt att komma i kläm när man reser, men efter att ha rest i snart 20 år, så händer det ju lite då och då.
 
Ok, det är är lite knepigt då de facto är det ditt ansvar när du har två biljetter så man måste managera läget med en viss återhållsamhet. Men, läget är nu följande i min värld: Emirates har delvis tagit på sig ett ansvar vid att boka om dig. Under processen lägger Emirates över ansvaret på en 3:e part att meddela dig att under natten har man gjort en ändring. Denne 3:e part gör dock ej detta, och Emirates hävdar att det har kommuniceras via email till denne part. Fråga efter en kopia på denna kommunikation. Om inget annat för att ta hjälp av ditt försäkringsbolag när du kommer hem..

Du är på rätt spår, tack
 
Tyvärr är lärdomen med många flygbolag att när det skiter sig med flera timmars försening etc så är det ganska vanligt att man kan bli (vad man själv anser), dåligt behnadlad etc. Speciellt om man är på ett bolags out-station. Är man på en hubb brukar det alltid lösa sig. Personligen blir jag oftast positivt överaskad när de hjälper mig enligt de lagar och förordningar som de är skyldiga att följa. Låter kanske dumt, men det är min erfarenhet... Men precis som Senator sa ovan också, men lite ödmjukhet och ärlighet brukar man komma långt. Nu säger jag inte att du inte var det, utan mer bara som en generell pointer för andra som läser detta. :)

Det är aldrig roligt att komma i kläm när man reser, men efter att ha rest i snart 20 år, så händer det ju lite då och då.

Tack. Att jag står för en ny biljett spelar inte så stor roll. Vill bara att rätt ska vara rätt. Har dem gjort fel att inte kommunicera TILLRÄCKLIGT med mig så gör de fel enligt mig. Att jag betalar för ett fel dem gör är enligt mig inte rätt. Att säga 'same time next day' och sedan köra mig till hotellet utan nån mer info kommer skapa dem fler problem framöver
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om vilken sorts Qatar Airways biljett du har köpt, men om din biljett tillåter ombokning, ibland kan man betala "No show fee" samt ombokningsavgift och boka om.
Att jag betalar för ett fel dem gör är enligt mig inte rätt. Att säga 'same time next day' och sedan köra mig till hotellet utan nån mer info kommer skapa dem fler problem framöver
Om jag var på din position, skulle jag dubbelkolla bokning och samt be dem om att skriva ut ny bokning på pappret.
 
Last edited:
Jag vet inte om vilken sorts Qatar Airways biljett du har köpt, men din biljett tillåter ombokning, ibland kan man betala "No show fee" samt ombokningsavgift och boka om.

Om jag var på din position, skulle jag dubbelkolla bokning och samt be dem om att skriva ut ny bokning på pappret.

Hade redan betalat en gång för ändring, vet ej om man kan ändra ytterliggare? Qatar sa dock till mig att jag var tvungen att köpa ny biljett, annars hade dem väl erbjudit att betala 'no show fee'?

Självklart händer det inte en andra gången. Är som sagt min första missflight på över 100flygningar så jag gjorde bara som groundstaff sa åt mig. Nästa gång ska jag ha allt utskrivet
 

Dr. Miles

Expert
Hade redan betalat en gång för ändring, vet ej om man kan ändra ytterliggare? Qatar sa dock till mig att jag var tvungen att köpa ny biljett, annars hade dem väl erbjudit att betala 'no show fee'?

Självklart händer det inte en andra gången. Är som sagt min första missflight på över 100flygningar så jag gjorde bara som groundstaff sa åt mig. Nästa gång ska jag ha allt utskrivet

Problemet i Asien är att i få länder kan man lita på ord folk har lovat. Oavsett hur mycket man har flugit tidigare, ska man alltid begära skriftligt.
 

pep

Medlem
Jeg synes du skal tage det som en god oplevelse og et nyt eventyr og erfaring i dit liv. Get the best out of it - minder for livet! Hverken QR eller EK kan holdes ansvarlige, og har endda forsøgt at hjælpe dig. Hvad mere kan man forvente sig? Hvorfor ringede du ikke fra hotellet tidligt næste dag og checkede?Andre airlines kan være langt, langt værre. Synd, det kiksede med QR i anden omgang. Her skal man helst have et nyt boardingkort i hånden eller i det mindste en bookingudskrift.

Men selv der kan det gå galt: jeg fik engang et nyt boardingskort (til næste dag) af SQ i SIN da jeg missede mit fly til CPH. Det viste sig, da jeg kom dagen efter, at med mit boardingskort var der faktisk ingen afgang til CPH på den dag....De blev flove, undskyldte og måtte da sende mig til CPH via ZRH i stedet for....
 
Toppen