Senaste nytt

Emirates First Class Auckland-Sydney

Jacob

Medlem
Jag har testat LAN business class mellan Sydney och Auckland. Stolen är mycket bra och kabinen riktigt läcker, dock var måltiden en besvikelse, i princip bara en smörgås och en dessert vilket kändes lite magert på en flygning som i alla fall varar i tre timmar.

Men till ett bra pris så varför inte, Qantas loungen i Sydney är också väl värd ett besök.
 

Elsson

Medlem
När man väljer erbjudandet för 661 USD så ändras priset till 1.101 USD...

Det var inget kul, känns inte som någon bra deal då.

Kan finnas en annan lösning - resa mellan AUS-NZ räknas som "wholly within country" av AA och en enkel i C kostar 17500 miles + skatter.
Det går att köpa 18k AA miles för 420 USD + avgift.

Jag har ingen koll på hur tillgängligheten av award flighter är mellan AUS-NZ med One World och hur mycket skatt och YQ som kan tänkas tillkomma men det kanske kan vara något.
 

rob74

Medlem
Jag har faktiskt funderat på det där med att köpa miles, antingen AA eller BA Avios.

Just nu har ju BA 30% extra så för ca 4.000 kr så skulle jag få ca 37k Avios på mitt konto hopräknat med de dryga 5k jag nu har. Fast med just Avios var min tanke att köra QF i C för 18k ToR mellan SYD och MEL... Men hur mycket Avios som krävs verkar ha mer med hur längt det är och inte vilken region man reser inom. T ex Sydney-Perth skulle gå på 40k i C, om jag minns rätt...

AA har väl också nån deal nu och jag kollade deras tabell och hade då inte riktigt kläm på om AU-NZ gick att göra för 17,5k.
Men då ska alltså det funka...

Bara jag får datumen klara så att jag kan börja ta ställning till hur jag ska boka...
 

rob74

Medlem
Det verkar inte finnas allt för många awardplatser med OneWorld på SYD-AKL. Något enstaka ekonomisäte med LAN här och var verkar det vara just nu. Tror jag avvaktar med att köpa AA miles och satsar på att köpa maximala summan BA Avios. För ca 3.900 kr får man 31.200 Avios, vilket gör att jag kommer att ha lite drygt 37.000 på kontot.
Enkelresa i C med QF SYD-MEL kostar 9.000 Avios och alltså 18.000 för ToR och jag kommer nog att behöva åtminstone en ToR...
Verkar finnas gott om platser just nu.

Sedan lutar jag mest åt att det blir Emirates i C (MEL-AKL) och F (AKL-MEL).


EDIT: En enkel i C med QF går på 4.500 kronor, så det känns som en bra deal med Avios. 182 kronor i avgifter tillkommer utöver 18k Avios för en ToR.
 
Last edited:

rob74

Medlem
AKL-MEL med EK har gått upp med ca 200 kr under söndagen och kostar nu strax över 6.600 kr. Undrar hur länge man kan vänta med att köpa innan det skenar iväg...?
 

Elsson

Medlem
AKL-MEL med EK har gått upp med ca 200 kr under söndagen och kostar nu strax över 6.600 kr. Undrar hur länge man kan vänta med att köpa innan det skenar iväg...?

EK flighten mellan BKK-HKG brukar ligga på ungefär samma pris varje gång jag kollat, kan det vara valutaförändringar?
 

rob74

Medlem
Får hoppas på det. Vore ju lite trist om priset stigit markant när jag väl får reda på när jag kan åka. Har inte riktigt hajat vad som gäller vid ombokning. Att man är fri att omboka förstår jag, men eventuella avgifter etc. Det stod också något om att man måste erlägga nya Q-avgifter för den nya flighten samt eventuella justeringar i pris.

Pratade för nåt tag sedan med några australiensare som jobbade här i Kiruna för ett gruvbolag. De flög EK i business, men behövde betala hiskeliga summor för ombokning.
Fast det låter ju mer som en restricted fare som skulle ombokas och uppgraderas till nästa prisnivå.
Vad som gäller i First är väl kanske en annan sak...
 

rob74

Medlem
EK har enligt ExpertFlyer två prisklasser listade i First på AKL-MEL:
P för ca 6.044 SEK och F för ca 14.957 SEK, exkl skatter.
Så det är ju P som är aktuellt.
Fast när man kollar platstillgången så står det P respektive A...
 
Toppen