Senaste nytt

Emirates ändrar flygplanstyp och avgångstid

Lollet

Medlem
Jag har bokat en resa med Emirates först till Dubai där jag stannar 2 dagar och sedan vidare till Hong Kong.
Någon vecka sedan när jag kikade på bokningen råkade jag lägga märke till att dom bytt avgångstiden till en timme tidigare. Detta meddelades jag inget om och var tvungen att ringa dom för att kunna få samma plats som jag bokat tidigare.

Nu när jag kolla bokningen igen ser jag att dom bytt från en 770-300 till en A340-300 istället. Inget meddelande om detta heller :mad:
Hur mycket ändringar får dom göra utan att jag som kund har något att säga till om?
Jag känner att jag betalade för dom tidigare förutsättningarna, nu har dom kortat ner min vistelse i Dubai samt bytt till ett sämre (som jag fått uppfattningen) flygplan.

Kan man kräva att få välja en annan flight?
Kan man fråga och hoppas på en upgrade på den "drabbade" flighten?
Finns det något jag kan göra?
 

palmen

Moderator
Att det blir ett annat flygplan är knappast något de skickar ut info om och du kan nog inte kräva att få en annan flight heller. Fråga kan man alltid göra men skulle inte ha för stora förhoppningar. Även om du bokat en plats i förväg så är det inte säkert att du får den, sådant kan ändras efter att du checkat in utan att du kan göra något åt det.

Att få en upgrade är nog inget att räkna med, det finns väl 200 personer till på planet som har råkat ut för samma sak som du och vill ha en upgrade i så fall. Mig veterligen lovar inte Emirates att det ska vara en specifik flygplanstyp.

Att du får 1 timme mindre i Dubai är väl ingen skandal i sig, men nog borde du få information om tidtabellsändringar.
 

Lollet

Medlem
Eftersom platsreservationen försvinner när dom byter flygplan så tycker jag att något meddelande om att man ska välja en ny plats vore lämpligt.
Jag kan köpa att en uppgradering absolut inte är något att räkna med då alla andra som redan bokat också är drabbade.
Men för min del där jag har ca 40h i dubai vill jag försöka maximera dom timmarna, jag hade kunnat ha något inbokat som förstörts av att jag måste åka en timme tidigare.
Det leder lite till frågan: hur stora tidtabellsändringar får det vara utan att kunden har rätt att få göra ett annat val?
 

agehall

Medlem
Borde framgå av deras terms and conditions tycker jag. Det beror ju helt på vilket bolag det är och vilka regler de följer.
 

Alf

Medlem
Det är ett djäkla oskick att inte meddela förändringar, speciellt när man tar bort redan bokad seating när man byter flygplanstyp.
Tyvärr är det många bolag som gör så, jag har råkat ut för det med Thai från ARN när dom flög 747. Deras konfiguration i C (F) ändrades stup i kvarten beroende med vilken flygplansversion dom flög med. Hade man riktig otur bytte man från 14 stolat till 9 stolar.
Jag vet inte hur man redde ut problemet om det var 14 bokade i C som plötsligt skulle bli 9. För mej blev det först 14 stolars varianten, sedan 10 stolars och tillbaka till 14 stolar (tyvärr). Ingen av ändringarna blev jag meddelad utan såg det först när jag gick in och kollade bokningen. Det var ju extra retfullt eftersom vi åkte två tillsammans och 10 stolars versionen har bara två rader som man kan sitta tillsammans på. Men att få någon kompensation för detta kan du nog glömma.

Enda chansen att kunna göra en gratis ändring är när du blir meddelad en tidtabellsändring.
 
Toppen