Senaste nytt

elitism, charter vs first

Valley

Medlem
Nu var det länge sedan jag körde charter.
Sista gången var till Miami. 2 vuxna för ca 16.000,-
Hade jag kört reguljärt hade jag kommit undan med ca 11.000,- Och då på ett betydligt fräschare hotell.

Men nu är väl allt relativt och har väl med tillgång och efterfrågan att göra. Samt vad som är enkelt och vad man själv vill prioritera. Har kamrater som de senaste 5 åren kört all inclusive-charter som är allt annat än billigt. De tycker det är värt att släppa allt och inte behöva bry sig. Barnen har dessutom slutat tjata, vilket är värt mycket.
 

palmen

Moderator
Jag spenderade 12 dagar i svit med familjen på ett Sheraton i medelhavet. Nu fick jag den resan "gratis" men om jag hade betalat så hade det blivit - 12 x 214 Eur = 2568 EUR (inklusive frukost). Flyg för alla 4 ToR = 4 x 275 EUR = 1100 EUR.

Totalpris = 3668 EUR = 34 600 SEK.

Tittar jag på samma upplägg hos de charterbolag som också flyger dit så tar de för 7 dagar under samma period 47010 sek.

Så jag håller inte med om att charter är billigt. Lägg till att då får jag lounge access (diamond) plus SPG Platinum perks och att charterpriset gäller för 7 dagar.
Ska man göra en rättvis bedömning ska man kanske inte räkna med de förmåner man får som SPG Platinum (vet inte om det var detta som gav dig en svit, annars var det en "billig" svit för Sheraton). En vanlig "Svensson" har inget statuskort och får rumsuppgraderingar och andra fördelar på hotell och flyg.
Men det finns ju helt klart mycket pengar att spara om man ordnar sin resa själv jämfört med att ta ett paket från charterbolagen. Däremot är det svårt att få till någon all inclsuive med bamseklubb och hela paketet om man inte just väljer charter. Många av mina vänner som har barn betalar gärna extra för denna "service" och tycker att det är bra värde, en del andra pusslar ihop allt själva och får bra boende och billiga flygbiljetter och har det säkert minst lika bra.
Ibland är charter väldigt billigt och andra gånger kan det vara direkt dyrt, beror på destination och tidpunkt på året man åker och i en del fall hur bokningsläget ser ut.
 
S

SPG1

Guest
Självklart! Vilket jag redan har skrivit i ett annat inlägg.
Sedan som en notis - det gick att betala mer så fick man all-inclusive. Barnklubb var gratis.

Sedan så är 214 EUR för en svit helt "normalt" på många hotel inom SPG.
 

palmen

Moderator
Självklart! Vilket jag redan har skrivit i ett annat inlägg.
Sedan som en notis - det gick att betala mer så fick man all-inclusive. Barnklubb var gratis.

Sedan så är 214 EUR för en svit helt "normalt" på många hotel inom SPG.
Möjligt, men just Sheraton brukar sällan vara billiga på de desinationer jag tittat på. Men får man en svit för det priset så är det helt klart bra värde om sviten nu är något att ha på hotellet.
 

chazzie

Medlem
Jag gillar att sy ihop resan själv, det ger mig frihet att se det jag vill se och göra det jag vill göra (vilket ofta är lite obskyrt), och självklart reser jag hellre business än economy, men är totala priset inte så olika väljer jag så klart bättre flyg, bättre hotell mm.

Har aldrig åkt på charter mer än flygstol, har med mig det "egna resandet" från föräldrarna gissar jag, de var i Bangkok och Thailand 1974, aningen före de flesta =}
 

joemume

Medlem
Tror faktiskt hela diskussionen om First vs. Charter är ideologisk. Mina svärföräldrar skulle ALDRIG drömma om nåt annat än charter trots att de har råd med First minst 2 gånger om året. Kamrat Löfvéns krafter är starkare än man tror... Jag får försvara mitt flygmönster rätt ofta med bakgrund av den inställningen... :):)
 

thsred

Medlem
Kamrat Löfvéns krafter är starkare än man tror...

Tror knappast det. Men det finns nog en tradition (dock knappast skapad av Socialdemokraterna - eller kommunisterna som du antyder i ditt inlägg) att charter ska vara billig och ha direktflyg och att business på flyg ska vara dyrt (vilket det kanske är i jämförelse med ecobiljett som oftast). Det är nog samma orsak till att folk tror att Norwegain alltid är billigt (dessutom är ju rött pris alltid extrapris - så man ska inte underskatta hur vi uppfattar färger).
På senaste tid har det ju dock blivit betydligt billigare att flyga och det har kommit en hel del direktflyg till tidigare "charter" destinationer. Och om man har lust/ork/tid till att sätta ihop det så visst kan man få det billigare men man kanske inte vill eller orkar och då tycker charter är helt ok att åka på. Man kan ju göra jämförelser med de som väljer AmEx platinum concierge. Du kanske kan hitta billigare om du letar själv (eller tom inte behöver tjänsten) men du väljer att låta bli att göra det och betalar någon annan att utföra det.
 

Crater2

Medlem
Nu var det länge sedan jag körde charter.
Sista gången var till Miami. 2 vuxna för ca 16.000,-
Hade jag kört reguljärt hade jag kommit undan med ca 11.000,- Och då på ett betydligt fräschare hotell.

Jag har kanske missförstått något, men hur hittar du en vecka? till Miami för 11000:-?
Nyfiken, jag har svårt att komma under det för en person, bara flygresan brukar gå på 6500:-, från Stockholm.

Jag föredrar reguljärt pga att jag styr själv, charter har säkert sina fördelar (jag har inga barn).
En fördel som ensam resenär kan vara att man kan vara lite social, särskilt skiddestinationer kan det vara roligare att ha några att åka med.
 

Valley

Medlem
Jag har kanske missförstått något, men hur hittar du en vecka? till Miami för 11000:-?
Nyfiken, jag har svårt att komma under det för en person, bara flygresan brukar gå på 6500:-, från Stockholm.

Jag föredrar reguljärt pga att jag styr själv, charter har säkert sina fördelar (jag har inga barn).
En fördel som ensam resenär kan vara att man kan vara lite social, särskilt skiddestinationer kan det vara roligare att ha några att åka med.

Kollade inför nästa års sportlov och hittar flygresor T/R för ca NOK 3.500
 

trskial

Medlem
Charter är ju faktiskt svindyrt med tanke på vad man får. För samma pengar kan man ju flyga Business Class och bo en vecka på ett hyfsat hotell. Men normala människor har ju sällan tid eller lust att leta deals eller skaffa en massa kreditkort, så det man egentligen är ute efter med charter är bekvämligheten. Tror nog att vi ska vara tacksamma för det ;)

Okej?

Jag var på Rhodos i Juli nu, charter med Ving i två veckor på ett 4+ hotell med All Inclusive. Betalade 40,000:-.

Kan du hitta till Thailand, Phuket ett 4+ hotell i två veckor åt mig och min sambo för 40,000:- och flyg i business class från Oslo?
 
Toppen