Senaste nytt

Elöverkänslig passagerare

Nystrom

Medlem
Skulle jag råka ut för att vara på en flight där de uppmanar passagerarna att inte använda någon elektrisk utrustning av den anledningen skulle jag vara extremt sugen på att göra en egen studie och ha min IPAD i standby eller i smyg trycka igång min IPOD. Bara för att se om det händer något.

Tycker att man generellt skall respektera att det finns folk som är extremt överkänsliga mot allehanda ting. Har själv en dotter som är extremt överkänslig mot nötter och vet av erfarenhet vad som händer när folk inte respekterar information om att undvika jordnötter.

Nu handlar det om elöverkänslighet och då är ett flygplan inte något som en elöverkänslig bör nyttja. Jag tror också att strålningen från laptops, plattor mm vida understiger det planet i sig självt genererar med radar, radio etc
 

Holloman

Medlem
Tycker att man generellt skall respektera att det finns folk som är extremt överkänsliga mot allehanda ting. Har själv en dotter som är extremt överkänslig mot nötter och vet av erfarenhet vad som händer när folk inte respekterar information om att undvika jordnötter.

Nu handlar det om elöverkänslighet och då är ett flygplan inte något som en elöverkänslig bör nyttja. Jag tror också att strålningen från laptops, plattor mm vida understiger det planet i sig självt genererar med radar, radio etc

Bara för att förtydliga. Självfallet skulle jag inte äta jordnötter om de uppmanat att inte göra det, men just på grund av orimligheten att min Laptop skulle påverka mer än övrig utrustning i själva planet så skulle jag ha lust att revoltera.
 

Nemo

Medlem
Att en del personer är överkänsliga mot olika ämnen står helt klart. Är man extremt nötallergisk så kan man även reagera mot jordnöt, inte för att man är allergisk mot jordnötter utan mot att det kan finnas damm från exempelvis hasselnötter vid produktionen av jordnötter. Inte heller att förglömma korsallergi - är man allergisk mot ett ämne kan man reagera mot ett annat. Det kan även mycket väl vara så att det finns människor som är överkänsliga mot magnetfält (elöverkänslighet). Kan fåglar navigera efter magnetfält, fiskar orientera sig etc så är det ju inte otroligt att även människan skulle ha en innebyggande egenskap att känna av magnetfält. Men att som elöverkänslig då åka tåg till flygplatsen, gå igenom säkerhetskontrollen och att sätta sig i ett flygplan är som om en nötallergiker skulle arbeta i hassellunden, skörda, åka till nötfabriken, rensa och paketera men samtidigt kräva av sina arbetskamrater att de inte får tugga en endaste nöt. Det faller på sin egen orimlighet.
Att sedan det vanligaste medicinska problemet ombord på flygplan är ångest och oro, dvs psykiatriska besvär som kan vara nog så jobbiga, kan också förklara en del passagerares problem och deras somatisering av detta.
 

Llehs

Medlem
Det är inte strålningsrisken som gör att långt gången graviditet avråds, det är att det kan vara messy att föda ombord, även om umbilical cord clamp (navelsträngstång) är standardutrustning i EMK (emergency medical kit). Däremot är strålningsrisken högre i början av graviditeten, när nervsystemet anläggs.

Tack för förtydligandet. Intressant!
Men jag har inte hävdat att det finns något samband mellan flygrisker för "elöverkänsliga" och gravida.
Bara att man ej får flyga efter graviditetsvecka X.
En graviditet bör vara mer förutsägbar än en psykiskt instabil person.
(OBS! Jag har därmed inte satt likhetstecken mellan instabil och "elöverkänslig")

Oavsett:
Kul att veta att det finns viss beredskap i "EMK". Hade inga förhoppningar om att det fanns mer än första förband ombord...
Det hade varit intressant att, i annan tråd, få veta lite mer om vad/vilka resurser och vilka åtgärder besättningen har tillgång till?
 

Traveller

Medlem
Kan man inte bara "gå mot strömmen"?...

(Ursäkta, jag vet att det var ett lågvattensmärke)

Själv har jag aldrig varit med om att ha haft en elöverkänslig person ombord. Det som förvånar mig i detta fallet är ju att det i planet självt finns en hel mängd utrustning som "strålar". En elöverkänslig person borde alltså inte sitta nära vingarna till exempel eftersom där finns generatorer?? Inte heller nära antenn för radiokommunikation från planet??

...kanske kan man stänga av all el i planet och åka med jetströmmen istället?
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Låter helt otroligt faktiskt. Att man som elallergiskt ens kommer på tanken att flyga med ett modernt flygplan. Ett gammalt biplan funkar nog dock bättre, särskilt dom som startades manuellt genom att man snurrade på propellern.
Trams att ens gå in på en flygplats. All incheckning sker ju mha datorer, bagagebanden drivs med el (eller fick personen alla väskor på hela flygplatsen att bäras av mankraft just då?), säkerhetskontroller osv osv osv i all oändlighet.

Och sen själva grejen, JAG är nån-ting-vad-som-helst så JAG kommer före och är viktigare än alla andra 200 personer ombord på planet. Denna JAG-centrering tycker jag bara går längre och längre i samhället tyvärr.
Självklart ska man ta hänsyn men det finns faktiskt en gräns, imho.

Lite OT men bara en sån sak som ett EN person inte tänker sig för och går rakt ut i gatan framför en buss, som måste tvärnita. I bussen kanske det ramlar 10 personer och bryter armen. Det kommer den enda personen aldrig ens att märka, för hen gick ju med telefonen i näven och såg inte ens upp. Tanklöst, dags att tänka längre än iphonesladden räcker, eller? :confused:
 

Nemo

Medlem
IATA - Health and Safety Läs längst ned, finns pdf för allergiker on-board.
"Allergen-Sensitive Passenger
Recommendations for allergen-sensitive passengers (pdf) helps passengers minimize the risk of an allergic reaction on board an aircraft."
Oavsett:
Kul att veta att det finns viss beredskap i "EMK". Hade inga förhoppningar om att det fanns mer än första förband ombord...
Det hade varit intressant att, i annan tråd, få veta lite mer om vad/vilka resurser och vilka åtgärder besättningen har tillgång till?
OT: Is there a doctor on board? - June 2011 Olika flygbolag har sedan modifierat och lagt till utrustning. Men det viktigaste är ju hur man använder den!
"The Medical Emergency Kit
According to the International Air Transport Association’s Operational Safety Audit program, all planes carrying more than 100 passengers on flights lasting more than two hours must be equipped with at least one medical kit for use by doctors or individuals with appropriate qualifications or training. The kit should include the following:

Stethoscope
Sphygmomanometer
Airways, oropharyngeal
Syringes
Needles
Intravenous catheters
Antiseptic wipes
Disposable gloves
Sharps disposal box
Urinary catheter
System for delivering intravenous fluids
Venous tourniquet
Sponge gauze
Tape adhesive
Surgical mask
Emergency tracheal catheter (or large-gauge intravenous cannula)
Umbilical cord clamp
Nonmercury thermometers
Basic or advanced life support cards
Bag-valve mask
Automatic external defibrillator (required on U.S. carriers)
Flashlight and batteries

In addition, the kit should include the following medications: epinephrine, injectable antihistamine, dextrose, nitroglycerine tablet or spray, analgesic, injectable anticonvulsant sedative, injectable antiemetic, bronchial dilator inhaler, atropine, adrenocortical steroid, diuretic, medication for postpartum bleeding, sodium chloride, aspirin, and an oral beta blocker."
 
Toppen