Senaste nytt

Elöverkänslig passagerare

fcx

Medlem
Funderade både en och två gånger innan trådstarten eftersom det handlar om ett infekterat ämne, där det finns mer åsikter än fakta.

Flög CPH-ARN med SK igår. Under boarding (och några gånger därefter) ropas det ut att en av passagerarna är mycket känslig mot alla former av "elektrisk strålning", och att det därför inte är tillåtet att använda någon som helst elektronik under hela flygningen. Inga telefoner, inga musikspelare inga läsplattor, ingenting. Detta eftersom det är SAS policy vid dessa situationer.

Visst, det är en kort flygning så det är inga problem att vara bortkopplad ett tag, men det blir en del frågor kvar:

Hur vågar SAS ta med en passagerare med denna typ av besvär ombord på den minst förlåtande typen av färdmedel, vad tar SAS för ansvar om någonting händer? Hade man landat om passageraren blivit akut dålig ombord? Skulle andra flygbolag hanterat det annorlunda?

Har någon annan på forumet varit med om någonting liknande?
 
Jag har varit med om att besättningen meddelade att vi hade en passagerare som var superkänslig för jordnötter redan när vi stod på plattan med dörren öppen. Det var absolut förbjudet att äta jordnötter och vi skulle inte få nötter till våra drinkar.

Tio minuter senare sitter jag med Chickey Satay - i jordnötssås - i Business Class på väg mot New York :)
 

Stefan62

Medlem
Att vara el-överkänslig och ge sig ut på resa med "allmänna" kommunikationsmedel och dessutom vistas på en flygplats etc verkar huvudlöst.

Trådskaparen skriver att det är ett infekterat ämne och det håller jag helt med om. I mitt yrke träffar jag på flera el-överkänsliga årligen.

Min uppfattning i frågan behåller jag för mig själv, men har man den här typen av problem så är det oftast inte det enda...och då ska man absolut försöka resa på annat sätt.
 

telelina

Medlem
Tänk om detta händer på long haul flyg, då måste man ju nästan kunna få pengarna tillbaka? Eller få ett meddelande vid bokningen att inga elektriska prylar är tillåtet på denna flight. På ARN-CPH skulle jag dock inte bry mig så mycket.
Vad det gäller jordnötter är det också helt OK, oftast finns ju annat snacks.
 

SWEDE

Medlem
Detta, allergiproblem med flera överkänslighetssyndrom är vanliga i dessa dagar på flygningar.
Saken är dock bisarr på så vis att dessa passagerare identifierar sig själva först vid gate eller när de kommer in i flyget, inte i förväg.
Det borde finnas ett krav att så överkänsliga personer må meddela detta i förväg. Deras krav påverkar ju såväl cabin crew som alla medpassagerare. Dock vill väl inte bolagen konfronteras med Aftonbladet och Expressen i någon form för diskrimineringsdrev!
 

Llehs

Medlem
Infekterat och infekterat...
Vissa säger sig uppleva besvär. Tyvärr finns det ju ingen studie där man lyckats visa känslighet i blindtester.

Det enda fall man hänvisar till är ju en arbetsplats på Ericsson där man förmodligen använde tidiga crt-skärmar direktkopplade till närmaste kärnkraftverk.

Personligen tror jag visst att personerna upplever besvär. Men jag tror orsaken är annat.
KBT-terapi har jag sett att nån haft nytta av.

Men mer on-topic.
Är man så känslig ska man nog vara hemma.
Jag misstänker att flygplats(erna) knappast stängde ned radar vid start/landning.
Dessutom finns det ett antal ytterligare strålningskällor i branschen...
Och får man inte flyga som (långt gången) gravid så låter ju detta ännu mer riskabelt.

Å andra sidan, detta är bara min personliga uppfattning och ämnet brukar vara svårt att diskutera i saklig ton.
 

gdaily

Medlem
Jordnötsallergi är ju uppenbarligen en bevisad allergi, som enkelt går att undvika.

Men herregud, elöverkänslighet i ett flygplan... så mycket elektronik som finns i ett flygplan måste ju tagit kål på passageraren långt innan någons MP3-spelare gör det. Flög kaptenen med nedsläckta system? Nedsläckta lampor? Alltså, det är ju störtlöjligt. Hur tog sig passageraren över huvud taget till flygplatsen, så stora elfält som alstras i en vanlig bil eller för den delen på ett eltåg.

Notera att jag inte hävdar att elöverkänslighet inte finns, notera att jag hävdar att den störning som några eventuella aparater ombord skulle utsöndra är tiopotenser lägre än de elfält som genereras av flygplanet som sådant, marktransport, flygradar etc och som bäst kan beskrivas som ett litet brus på ytan.
 
Last edited:
Toppen