Senaste nytt

EK521 Thiruvananthapuram (TRV) - Dubai (DXB) krasch på Dubai flygplats

Flying Finn

Medlem
Jag ber om ursäkt av @Dr. Miles och @palmen, i fall jag nu har orsakat förargelse med mina förkortningar. Jag kan inte tyvärr alltid veta vad som det övriga läsarskapet gillar och ogillar, så där med kör jag rätt så mycket med IATA-koder (både flygplatser och -bolag). Detta var ju inte naturligtvis meningen, utan jag förmodade att det är helt OK att använda IATA-koder på en sajt lik BC.se.

Är det dock OK att skriva i fortsättningen längre inlägg, inkl. reserapporter, i form "Mihin Lanka (IATA-kod: MJ)" och använda MJ i övriga texten för att spara besvär? :)
 

Dr. Miles

Expert
Är det dock OK att skriva i fortsättningen längre inlägg, inkl. reserapporter, i form "Mihin Lanka (IATA-kod: MJ)" och använda MJ i övriga texten för att spara besvär? :)
Det tycker jag att det är OK. Så gör man även när man skriver uppsats.

T ex i mina deals brukar jag att skriva flygbolags namn med (xx) sedan använder xx för förklaring av routing.
 

palmen

Moderator
Jag ber om ursäkt av @Dr. Miles och @palmen, i fall jag nu har orsakat förargelse med mina förkortningar. Jag kan inte tyvärr alltid veta vad som det övriga läsarskapet gillar och ogillar, så där med kör jag rätt så mycket med IATA-koder (både flygplatser och -bolag). Detta var ju inte naturligtvis meningen, utan jag förmodade att det är helt OK att använda IATA-koder på en sajt lik BC.se.

Är det dock OK att skriva i fortsättningen längre inlägg, inkl. reserapporter, i form "Mihin Lanka (IATA-kod: MJ)" och använda MJ i övriga texten för att spara besvär? :)
Ur ett sökperspektiv och för att google ska ranka detta bättre så ska man inte använda IATA-förkortningar alls. Men det du skriver att man först skriver ut och sen förklarar IATA koden kan fungera. Men för egen del skulle jag behöva scrolla upp varje gång du skrev MJ för att förstå (det är ingen förkortning jag troligtvis någonsin kommer behöva använda).
Många av oss som är aktiva på forumet och skriver mycket här kan de mest vanliga IATA-koderna även om vi alla gör fel ibland, men kom ihåg att av trafiken på sidan så består ca 90% av personer som mer eller mindre aldrig skriver på forumet, och många av dessa kan max 2 IATA koder, typ ARN och OSL.
Om vi skulle göra detta till ett elitisktiskt forum med massa förkortningar kommer vi inte få några nya medlemmar som kan bidra i och med att det blir för svårt att komma över första steget att förstå vad folk skriver.

Från teamet bakom businessclass.se så är önskemålet att förkortningar inte används mer än nödvändigt. Att spara 1-2 sekunder och några knapptryckningar på ett tangentbord klassas inte som nödvändigt.

//Moderator
 

Flying Finn

Medlem
Om vi skulle göra detta till ett elitisktiskt forum med massa förkortningar kommer vi inte få några nya medlemmar som kan bidra i och med att det blir för svårt att komma över första steget att förstå vad folk skriver.

Lite sarkasm, men jag tror ganska många som åker enkom i svenssonklassen ser alltid något som BusinessClass.se som elitistiskt per definition, oberoende hur vi än alltid skulle skriva ut DT och TAAG som Linhas Aéreas de Angola eller låta bli med att flina åt Ryanair o.s.v. :)

Från teamet bakom businessclass.se så är önskemålet att förkortningar inte används mer än nödvändigt. Att spara 1-2 sekunder och några knapptryckningar på ett tangentbord klassas inte som nödvändigt.

Jag förstår nog mycket väl att ni vill ha så bra SEO som möjligt. Marknaden är tuff och BC.se är en affärsverksamhet numera. Det är ju frågan om att puffa uppåt BC.se i sökresultat, vilket är god affärspraxis. För att visa hänsyn till den som betalar för kalaset, så lovar jag att förbättra er sökbarhet för min egna del. Dock delar jag åsikt med @Dr. Miles att i t.ex. routings är IATA-koder galant OK.
 

palmen

Moderator
Lite sarkasm, men jag tror ganska många som åker enkom i svenssonklassen ser alltid något som BusinessClass.se som elitistiskt per definition, oberoende hur vi än alltid skulle skriva ut DT och TAAG som Linhas Aéreas de Angola eller låta bli med att flina åt Ryanair o.s.v. :)



Jag förstår nog mycket väl att ni vill ha så bra SEO som möjligt. Marknaden är tuff och BC.se är en affärsverksamhet numera. Det är ju frågan om att puffa uppåt BC.se i sökresultat, vilket är god affärspraxis. För att visa hänsyn till den som betalar för kalaset, så lovar jag att förbättra er sökbarhet för min egna del. Dock delar jag åsikt med @Dr. Miles att i t.ex. routings är IATA-koder galant OK.
Ja det finns ställen där det passar, tex rapportera sina plusgrade och liknande. Men i vanlig text på forumet ligger det o allas intresse att det blir enkelt och läsbart, därav bör förkortningar undvikas.
Har inget att göra med att bc är en affärsverksamhet, det har varit så sedan sidan startade. Men det är självklart bra för verksamheten om fler hittar hit och blir delaktiga.
 

fly4fun

Medlem
Läste på Twitter igår kväll att de nu bekräftat att det rör sig om att de försökte göra en go-around, drog upp landningsställen sen antar jag de inte fick fart och var för långt ner.
Tänker själv att det känns väldigt oproffsigt att dra upp landningsställen innan de börjat stiga igen?

Det är absolut ingenting som är bekräftat. Allt är spekulationer och antaganden efter så kort tid.
 

matado

Medlem
Intressant. Ni som är piloter hur tolkar ni den?
Läser jag rätt att Piloterna inte flyttade thrust from idle to full förrän 10 seconder EFTER att de tog upp landingshjulen för en go around? Dvs, de glömde att "gasa"? Eller gör planets system detta själv?
 
Intressant. Ni som är piloter hur tolkar ni den?
Läser jag rätt att Piloterna inte flyttade thrust from idle to full förrän 10 seconder EFTER att de tog upp landingshjulen för en go around? Dvs, de glömde att "gasa"? Eller gör planets system detta själv?

Vad jag vet finns en "nödknapp" på själva reglaget till thrust som när man trycker in ger full gas utan att man behöver röra fram själva reglaget. Men enligt min tolkning så säger jag detsamma, piloterna verkar ha glömt gasa eller så fungerade inget som det skulle.
 

agehall

Medlem
Vad jag vet finns en "nödknapp" på själva reglaget till thrust som när man trycker in ger full gas utan att man behöver röra fram själva reglaget. Men enligt min tolkning så säger jag detsamma, piloterna verkar ha glömt gasa eller så fungerade inget som det skulle.
En förklaring som jag sett på internet, är att när hjulen tagit i backen, så går autopiloten in i ett läge då den anser att man landat och vägrar ge gaspådrag när TOGA-knappen (Take-Off/Go-Around) trycks in. Jag vet inte om det stämmer och jag tycker själv det låter lite mysko - det kan ju inte vara en helt konstig situation att man touchar marken och sedan bestämmer sig för att göra en go-around?

Hsh, det finns en knapp för detta och beroende på flygplan kan den göra mer eller mindre saker men den ska åtminstonde sätta throttle till TOGA.
 
Toppen