Senaste nytt

EK521 Thiruvananthapuram (TRV) - Dubai (DXB) krasch på Dubai flygplats

För att inte insinuera att endast indier med sämre sosioekonomisk ställning tänker bara på mammon och materia i nödens stund, så lite motsvarande material från västvärlden...

AA445


Absolut ingen brådska med att ta sig ut. Kunde ju lika bra begära en ACB (after crash beverage - en sarkastisk referens till PDB-gnället på FT) av CC i väntan på att man kan ta sig ut p.g.a. kön. :rolleyes:
Dock helt värdelöst utrop. Är ju nästan omöjligt att höra om de skriker "leave you belongings" eller "bring your belongings". Dessutom tror jag att många automatiskt tolkar alla utrop om "your belongings" som en uppmaning att inte glömma något. Det brukar ju vara så. Utesluter inte att den där ramsan kan få fler att försöka ta med sig handbagaget.
 

palmen

Moderator
Lika bra kunde ju U2 sälja Speed Exiting (d.v.s. prioritet i kön till rutschbanan) och Ryanair kunde ta timhyra för flytvästen, om du kryssat bort flytvästen från din bokning (för att göra EU glad, så skulle luckan vara kryssad och inte tvärtom) och sparat 1,15€ i "administativ avgift." ;)
U2? Utgår ifrån att du inte menar bandet U2 här...
 
Läste på Twitter igår kväll att de nu bekräftat att det rör sig om att de försökte göra en go-around, drog upp landningsställen sen antar jag de inte fick fart och var för långt ner.
Tänker själv att det känns väldigt oproffsigt att dra upp landningsställen innan de börjat stiga igen?
 

palmen

Moderator
Om det stämmer med misslyckad goaround, kan någon av alla piloter informera hur det ska göras? När ska landningshjul fällas upp enligt boken?
 
Har aldrig tidigare sätt något motsvarande på Youtube i form av katastrofhantering inom flygtrafiken. Proffsigt att högsta mannen i ansvar för hanteringen av fallet kommer framför kameran och yttrar något i bolagets namn. Jämför det här med t.ex. Egyptair (MS), så är det nog mycket smidigare gjort.
Det finns ju ett annat bolag, världens bästa enligt några här, som istället skickade ut folk för att måla över företagsnamnet på det kraschade flygplanet. Det kan man kalla misslyckad krishantering.
 

Alf

Medlem
Det finns ju ett annat bolag, världens bästa enligt några här, som istället skickade ut folk för att måla över företagsnamnet på det kraschade flygplanet. Det kan man kalla misslyckad krishantering.

Det är internationellt vedertaget att man gör på detta viset. Lite svårt i det här fallet när flygplanet brann och stod på landningsbanan och blockerade. Lite annorlunda idag jämfört med SAS Gottröra krach med tanke på de sociala media som numera finns tillgängliga. Jag minns inte att SAS krishantering utmärkte sej som dålig när deras olycka inträffade. Men jag håller med om att Emirates verkar skött det hela på ett bra sätt.
 

palmen

Moderator
Snabbare att skriva IATA-koden U2 än hela namnet easyJet. ;) Tänkte att Speed Boarding skulle ha förklarat saken. Det är ju deras namn för den avgiftsbelagda servicen.
Och sen förstår inte 98% av alla som läser vad det är vad du menar och du får förklara dig. Och hur många vet att Speed Boarding är en term som används av easyjet?
Det är även snabbare att skriva IATA-koder på flygplatser men allt detta försöker vi undvika på forumet, just för att alla ska kunna läsa och förstå, majoriteten av personerna på businessclass.se kan inte alla dessa förkortningar och då blir det bara grekiska. Sen är det heller inte bra ur ett sökperspektiv att använda förkortningar. Alla som söker på google efter U2 gör det nog utifrån att man är intresserade av bandet, inte av easyjet. Vill man söka efter EasyJet så skriver man just detta. Om vi då inte använder det ordet här på businessclass.se så kommer inte google att indexera dessa sidor så de blir sökbara när någon söker efter easyjet.

Med detta sagt så ber jag alla att skriva ut flygplatser, städer och flygbolag, blir så mycket lättare för alla då. (Att skriva SAS är självklart ok (SK bör dock inte användas), samma sak med KLM och liknande, sund förnuft gäller)

//Moderator
 
Toppen