Senaste nytt

Ej tillgång till Swiss First Class lounge om man flyger med Swiss på en codeshare?

Senator

Moderator
Så vad gäller på tex flight UA9732 ZRH-MCT om man har UA F stock operated by LX?

Oklart tyvärr. Det finns några trådar på FlyerTalk där just resenärer med UA ticket stock har blivit nekat. Workaround har varit som JonasC skriver: check-in via Swiss app.

Allt verkar lite märkligt
 

Fedup

Medlem
Jag har pratat med min PA och hon säger att det endast är kunder som flyger med LX-kod/LH-kod som får tillgång till First Class lounge i Zürich. Jag nämnde att det var det dummaste jag hört och hon skulle föra det vidare. Huruvida det görs eller inte är oklart. Det går enkelt att boka om till LX-kod om man så önskar när bokat med UA, däremot så får man inte PQD då, så det är klart ett problem för amerikanska resenärer. Ogillar detta starkt, trots att jag väldigt sällan flyger med LX då jag inte tycker de håller samma standard som LH.

Det är inte juste att ha massa asterisker och villkor när man ändå har en giltig biljett i rätt klass.
 

Senator

Moderator
Jag har pratat med min PA och hon säger att det endast är kunder som flyger med LX-kod/LH-kod som får tillgång till First Class lounge i Zürich. Jag nämnde att det var det dummaste jag hört och hon skulle föra det vidare. Huruvida det görs eller inte är oklart. Det går enkelt att boka om till LX-kod om man så önskar när bokat med UA, däremot så får man inte PQD då, så det är klart ett problem för amerikanska resenärer. Ogillar detta starkt, trots att jag väldigt sällan flyger med LX då jag inte tycker de håller samma standard som LH.

Jag trodde själv detta var fel, men efter snabbläsning på FlyerTalk med resenärer som har upplevt detta blir jag väldigt fundersam.

Det jag inte helt förstår är följande:
1. Hela samarbete i Star Alliance bygger på principen att det är den s.k. "Operating Carrier" regler som gäller. Flyget utförs av Swiss..
2. När det gäller samarbete med just United över Atlanten så delas intäkter och kostnader efter formell i alla fall. Så vad spelar det för roll?
3. Vart informerar Swiss denna information så att den är lätt tillgängligt för kunder?
 

Senator

Moderator
OK, så inga probs med t ex LX4310 (SQ345) då?

Jorå jag tror verken denna eller Thaikärran som Swiss säljer codeshare på ger access till First Class Loungen vad jag uppfattar...

Nu vet jag iofs inte om Swiss säljer First på LX4310 längre. Jag har inte fått upp den när jag har sökt...
 

Agö

Medlem
Jorå jag tror verken denna eller Thaikärran som Swiss säljer codeshare på ger access till First Class Loungen vad jag uppfattar...

Nu vet jag iofs inte om Swiss säljer First på LX4310 längre. Jag har inte fått upp den när jag har sökt...
Yes, och omvänt? (SQ codeshare på Swiss?)
 

Senator

Moderator
Vad jag uppfattar från det jag har läst på FlyerTalk, så detta får tas med en nypa salt så säger arbetsrutinerna till loungepersonalen följande:
Miles & More HON i alla klasser på flyg inom Lufthansagruppen - alles ok
Lufthansa och Swiss First Class flygningar med LH eller LX: alles ok på alla ticket stock
Swissflygning i First bokat som Lufthansa code share: alles ok
Swissflygning i First bokat som alla andra partners code share: verboten..

Ingen TG eller SQ opererat flyg med LX prefix borde gå hellre. Det är naturligt.

Alla Swiss opererade flyg med andras code share borde ha funkat men göt uppenbarligen inte det..
 

Jonas C

Medlem
Får inte HON Circle tillgång till loungen även när de flyger med Star Alliance? Att neka en HON i betald First Class med SWISS (på UA-codeshare) känns ju åter igen helt vansinnigt, vilket tydligen ska ha skett enligt tråden på FT.
 

HON-II

Medlem
Får inte HON Circle tillgång till loungen även när de flyger med Star Alliance? Att neka en HON i betald First Class med SWISS (på UA-codeshare) känns ju åter igen helt vansinnigt, vilket tydligen ska ha skett enligt tråden på FT.

Det är korrekt: ingen LX F lounge visit för HONs, om det rör sig om Star Alliance flygningar som inte är Miles and More bolag. Vad gäller att neka tillträde till en HON eller inte-HON som är på en LX F-flygning med codeshare biljett låter det heltokigt. Måste röra sig om en övernitisk loungevärdinna eller loungevärd (och sådana finns det gott om i Schweiz).
 
Toppen