Senaste nytt

Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen

FFlash

Medlem
Jag har ju alltid kommit in i guld loungen med mitt TK-kort om jag inte haft EBG så jag blir nu lite orolig i fortsättningen om jag kommer in eller inte...nåjaa det är bara att skaffa åt sig ett EBG kort
 

nota bene

Medlem
Intressant och udda.

I alla fall, har hänt mig en gång med Finnair. Löste sig efter lite tjafs med att de ändrade vid check-in och sedan tillbaka i gate. Brukar gå att göra på det sättet om allt annat misslyckas.

En poäng dock - i Oneworld är det OPERATING carrier som betalar för lounge access, oavsett statuskort. Spelar alltså ingen roll vilket kort som finns, rent ekonomiskt.

I Star Alliance vill jag minnas att det är statusgivande bolag som betalar, vilket innebär att det vid lounge entry måste noteras vilket program som används för access. Innebär iofs inte att det måste ligga inne i bokningen, men beroende på system kan det ju vara ett krav.
 
Om det här blir allmängiltigt så försvårar ju bara bolagen för sig själva att få folk att byta bonusprogram från ett där dom har status redan till ett utan status.
 

JensE

Medlem
Jag skrev om detta i någon tråd jag inte hittar nu i vintras.
Då sade en av loungevärdarna att detta var på gång.. jag tog det dock med en nypa salt.
Men kanske låg lite sanning i det i alla fall.
 

nota bene

Medlem
Säker på detta? Det är ju annars selling carrier som räknas för allt inom OneWorld...
Det verkar råda viss förvirring även på FT: Lounges - access, cost, who pays... - Page 2 - FlyerTalk Forums

Om det är access med biljett är det 100% klart att det är operating carrier som betalar. Är det access med statuskort verkar det råda lite oenighet om det är operating eller statushavande bolag som debiteras. Det är dock inte marketing i just detta fall [även om det kan finnas agreements internet på codeshares som gör att marketing/operating delar på kostnaderna, men det är nog lite överkurs].

Ska ställa frågan nästa gång jag är hos Finnair eller BA på kontorsnivå om jag får möjlighet.
 
Toppen