Ej poänggrundande via sammarbetspartner

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Bo Norvinge, 5 Mars 2016.

  1. Bo Norvinge

    Bo Norvinge Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    För snart ett år sedan beställde jag via SAS websida en t-o-r Helsingfors Finland. Efter att avklarat allt med själva flyget och tryckte på sista "knappen" och inväntade diverse bekräftelser m.m. hamnade jag i en avdelning där jag erbjöds hotellrum på den aktuella orten. Jag fann det ju naturligtvis lika bra att beställa rummet direkt, och jag valde då Scandic baserat på i första hand mitt bonusprogram där och i andra hand avstånd.
    Nåväl, ett tag senare noterade jag i mitt poängsaldo att jag bott på hotellet men fått 0 poäng.
    Efter att kontaktat Scandic fick jag svaret att då det gick via Expedia så får jag inga poäng på övernattningarna. Men jag tänkte ju naivt att jag via SAS istället kan få ut lite Eurobonuspoäng då de har ett bonus-samarbete med Scandic och främst då denna bokning gick via sas.se.
    Men icke. Samma svar. Inga poäng då det gick via mellanhand.
    Jag ställde frågan till pressansvarig på SAS varför man länkar till Expedia och inte tydligt klargör att bokningar denna väg inte är Eurobonusgrundade.
    Detta var strax före sommaren 2015. De skulle återkomma, men de sa väl kanske inte när, för jag har ännu inte fått svar.

    Då jag heller inte köpt resa via sas.se sedan dess (av andra anledningar förvisso) vet jag inte om det fortfarande länkar till icke bonusgrundande sammarbetspartners.
    Hur ligger det till med detta idag?

    Kanske inget att hänga upp sig på, men har man valet att kunna få några poäng eller inte väljer man ju gärna att fylla på lite i saldot. Eller hur?
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Och av den anledningen bokar man alltid alltid alltid hos hotellen direkt om det är ett alternativ...
     
    EBGGOT gillar detta.
  3. nih23

    nih23 Medlem

    Om du någonsin får poäng/saker som har med din status att göra när du bokar via t ex expedia osv så har hotellet i fråga gjort fel. Finns inga hotel som ger ut poäng eller så när du bokar via expedia eller någon annan tredjeparts sida..
     
  4. Bo Norvinge

    Bo Norvinge Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Helt klart har jag lärt mig en läxa. Det var för övrigt första (och enda) gång jag gick via mellanhand. Men "när jag ändå är här" .
    Anser det i alla fall borde framgå tydligare, speciellt om man är inloggad i ett bonusprogram. Tekniken finns ju.
     
  5. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns definitivt utrymme för förbättring. De borde kunna förtydliga att de hotellbokningarna ej kvalificerar för bonusprogram.
     
  6. mha321

    mha321 Medlem

    Det framgår ju numera på EuroBonus-sidorna (t.ex. EuroBonus partners - Scandic Hotels - SAS där det står:
    Det är inte glasklart vad de menar eftersom länken ovanför också är SAS website, men i princip står det :) Det gjorde det däremot inte från början, när funktionen var ny.

    Däremot borde det också stå i bokningsdialogen, vilket jag gissar att det inte gör? Jag har klickat förbi det alternativet så snabbt att jag inte hunnit läsa det själv...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×