Senaste nytt

[Ej aktuellt] American Airlines AAdvantage oneworld Explorer Award tråd

Swisser

Medlem
Det förstår jag mycket väl att var och en får göra sina egna bokningar. Men det skulle intressera mig att få veta vad du själv tror om möjligheten att genomföra sådan bokningar som du har föreslagit för en eller flera resenärer. Har du läst på FT eller någon annanstans om någon som har lyckats med någon dylik routing i F?
 

agehall

Medlem
Jag skulle bedöma det som omöjligt att få till på ett bräde, men det går väl att boka om efter hand, eller hur var det?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte så mycket som 330.000 AA miles så jag har aldrig bokat oneworld Explorer award, däremot har jag bokat all partner airlines award många gånger.
  • Cathay Pacific och Dragonair släpper sina First class award några dagar före avgång, men de släpper också det i långt i förväg.
  • Qantas First class har jag sett då och då.
  • British Airways First är inte riktigt option för mig då jag måste betala bränsletillägg på deras flygningar.
  • Japan Airlines First har ganska magert men ändå bättre tillgänglighet än ANA First.
  • TAM, de är inte med oneworld än men som Star Alliance flygbolag har jag aldrig sett First class award på TAM flygning.
  • Malaysia Airlines, jag har inte kollat aktivt men enligt Alf finns det ändå bra tillgänglighet.
  • Qatar Airways, jag har ingen koll.
Svar: åter igen, det får var och en ta reda på. Om det blir flera än en person som ska göra First class jorden runt med poäng tror jag att det blir en utmaning.
 

Dr. Miles

Expert
Jag skulle bedöma det som omöjligt att få till på ett bräde, men det går väl att boka om efter hand, eller hur var det?

Det går att boka om till samma flygbolags flight på samma rutt.

Du kan inte t ex
  • ändra routing från London-New York till London-Dallas.
  • ändra American Airlines flight till British Airways flight.
 

Swisser

Medlem
Jag skulle bedöma det som omöjligt att få till på ett bräde, men det går väl att boka om efter hand, eller hur var det?

Det tror jag inte då villkoren säger att man inte får ändra routing eller carrier, efter att biljetten är utställd. Det enda man får ändra är datum.

Jag vet dock ej hur länge man kan vänta med att få biljetten utställd från det man har gjort sin första bokning. Max ett par dagar antar jag, så inom den tidsrymden måste du ha fått ihop din kompletta resa. Därefter kan du bara ändra datum.
 

agehall

Medlem
Isåfall skulle jag säga att det är kört. Det måste vara enklare att vinna på lotto än att få ihop den där resan med miles.
 

Swisser

Medlem
Ok, det var skönt att drömma ett tag.

Enda möjligheten att realisera en sådan trip är väl att boka en businessklass biljett, vilket inte heller vore så dumt.
 

jannewa

Medlem
Om man vill lära sig mer om detta rekommenderar jag den här tråden på FlyerTalk (över 1.800 inlägg).

NEW oneworld / AA Explorer awards using AA Miles (NOT for Partner Awards) - FlyerTalk Forums


Tack för den länken, såg att det inte skulle funka.

Men den här ska nog fungera, och det finns platser på dom datum jag sökt.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Stopover i BKK, ARN och MIA

Totalt 130,000 miles, skulle man boka separat skulle det kosta 250,000 miles :)
Bara MIA-SSA är 100.000 miles
 

Dr. Miles

Expert
Med 130.000 AAdvantage miles kan man flyga till de flesta destinationer i världen från Europa i Business class antingen med oneworld Explorer award (upp till 20.000 flygna miles) eller med All partner airlines award (120.000 miles T/R tll Oceanien/Söderhavet).

Som jag har skrivit tidigare har oneworld Explorer award stor flexibilitet

När man reser till Sydamerika kan man t ex ta stopover både i New York och i Doha (eller i alla städer en gång).

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Toppen