Senaste nytt

Eget aktiebolag hur maximera EuroBonus poäng?

PerssonErik

Medlem
Är det någon skillnad på bestämmelser på detta ämne mellan AB och enskild firma?
Är det tillåtet att betala tex momsen genom betalo?

Mvh
 

seat56f

Medlem
Är det någon skillnad på bestämmelser på detta ämne mellan AB och enskild firma?
Är det tillåtet att betala tex momsen genom betalo?

Mvh

Det är sannolikt fullt tillåtet oavsett bolagsform givet att du tar upp eventuella förmåner (dvs bonuspoäng) för beskattning. Att bara tillskansa sig poäng utan det är (min bedömning) skattefusk - men det gäller egentligen alla poäng (tjänsteresor osv) och det bryr få sig särskilt mycket om. Så då är det mer en bevisfråga, och man skulle kunna anta att spåret är tydligare när det är pengaöverföringar med i bilden än huruvida ett bonusprogram var registrerat på en flygning eller ej.

Men i praktiken spelar det där ingen roll, Skatteverkets bankgiro är nämligen låst för (avgiftsfria) betalningar via Betalo.
 

PerssonErik

Medlem
Okej okej, tack för svar! Då har jag lite mer koll gällande betalo. Om man gör mindre inköp på privata kortet, vill skatteverket så att dessa poäng ska redovisas och vad klassas dom i så fall som?
 

seat56f

Medlem
Okej okej, tack för svar! Då har jag lite mer koll gällande betalo. Om man gör mindre inköp på privata kortet, vill skatteverket så att dessa poäng ska redovisas och vad klassas dom i så fall som?

De VILL säkert det, men värderingen av en eurobonuspoäng är högst oklar, och det handlar troligen om så små summor att det är ingen som kommer bry sig nämnvärt. Jag hade köpt allt som är rimligt att köpa via privata utlägg med det egna kortet och inte tänkt mer på det.
 

agehall

Medlem
I praktiken spelar det ingen roll. När jag hade verksamhet i min egen firma gick 90% av utgifterna via kort. Så länge man har kvitton att stoppa in i redovisningen är det inga problem.
 

Valley

Medlem
Är det någon skillnad på bestämmelser på detta ämne mellan AB och enskild firma?
Är det tillåtet att betala tex momsen genom betalo?

Mvh

Lagstiftningen gör ingen skillnad på om du betalar räkningar med kort eller från ett bankkonto. Har man bara allt i ordning torde det inte vara några problem med Skatteverket heller. Här kan man dock aldrig vara säker, eftersom man själva ofta anser att det alltid gäller tolkningsföreträde för myndigheten.
Själv håller jag klart isär vad som är företag och vad som är privat. Missar en del poäng, men tror det är värt det i slutändan.
 

agehall

Medlem
Jag tror du är lite överdrivet försiktig @Valley - jag ser ingen anledning till oro så länge man har ordning på pappren.

Det är som vanligt - se till att göra saker by the book så ska det inte vara några problem. Men lockas man att fuska för att tjäna några extra kronor/poäng så lär man få betala dyrt för det i slutändan. Men så länge man sköter sig så kan jag inte se att skatteverket kan ha några relevanta invändningar.

Är man orolig bör man nog diskutera saken med sin revisor. De brukar ha ganska bra insikt i vad som är OK och vad som inte är det.
 

Valley

Medlem
@agehall
Talar tyvärr i egen sak när det gäller detta. Och det visar sig hela tiden att man enbart kan se deras regelverk som en guide line, upp till respektive tjänsteman att besluta om. Detta fast du kan ha fått svar från Skatteverket att du kan göra som du gjort. Där även en revisor kan anse att man gör rätt.
Fast man kan motivera och förklara varför jag vill köpa vissa saker som privatperson, som exempel mobiltelefon (enbart för garantins skull), fiberanslutning (200% högre pris om jag kör det på bolaget), och lite till, så möts man med skepsis (om du har fel handläggare) med tillhörande krångel och tidsödande överklaganden.

Driver sedan snart 1 år ett ärende som nu ligger hos Förvaltningsrätten :(
Även fast det i flera av tvistemålen redan finns domar i högsta instans där myndigheten förlorat, anser man att det ej är att likna dessa tidigare fall utan ett enskilt unikt fall. :mad::mad::mad:

Väl en ruskig tur jag inte fått några extra bonuspoäng, den typen av förmåner kommer räknas riktigt, riktigt tufft :p
 
Toppen