Senaste nytt

Eget aktiebolag hur maximera EuroBonus poäng?

Jag håller i stort sett med dig, att dra på sig Skatteverkets ögon är något man ska undvika! Men just att öka det egna aktiekapitalet har flera fördelar och är absolut helt och hållet inom lagens ramar. Det är väldigt vanligt att man gör för att t.ex. kunna dra full nytta av schablonregeln vid utdelning från fåmansbolag. Om man ändå funderar på den lösningen är det ett stort plus att då samtidigt få en del poäng på köpet.
Jag vill bara poängtera att man inte ska se det som en snabb lösning för att sedan tro att man kan hämta tillbaka beloppet för snabbt, för då lever man verkligen i gränslandet...
Att låna in pengar till aktiebolaget är inga problem. De flesta fåmansbolag har ett avräkningskonto gentemot ägaren/ägarna/ledamöter eller hur det nu ser ut, för utlägg etc. Dessutom är det ju ett vanligt skatteupplägg att ägarna lånar in pengar till bolaget istället för att sätta dem som aktiekapital eller villkorade/ovillkorade aktieägartillskott, eftersom räntan beskattas över kapital istället för tjänst. Men att däremot snurra runt alltför stora belopp via betalo den vägen ska man nog göra med en smula försiktighet för att inte reta kortutgivaren och betalo för mycket....
 

RickardG

Medlem
Precis, de förslag jag nämnde är troligtvis helt inom lagens gränser, frågan är bara om man drar ögonen på sig i onödan. Det tror jag man gör om man gör den här typen av transaktioner löpande men inte om det sker som en engångsgrej.
 
Men redovisningsbyrå tog upp att de helst skulle se att jag gick över från mina privata kort till ett företagskort. Anledningen tycks vara 2, dels att de vill att jag ska kunna stryka att jag verkligen har betalt för det kvitto jag lämnar in och dels för att de vill (Skatteverket vill) att bolagsnamnet ska framgå på kvittona (om de överstiger 2'). Namnet framkommer ju dock inte om jag byter kort, men kanske blir det tydligare att det är ett företagsköp.

Jag är lite ovillig att övergå till företagskort, det ger ju ingen bonus. Och just nu har jag legat på runt 70-80'/mån på korten :)
 

RickardG

Medlem
Låter märkligt. Du kan ju styrka att du har betalt genom att visa upp kontoutdraget för det privata kortet. När det gäller gränsen 2000kr så handlar det om skillnaden mellan förenklad faktura (kvitto) eller fullständig faktura. Fullständig faktura innebär bl.a. att köparens namn måste finnas med, annars finns en teoretisk risk att du inte får dra av momsen. Det är dock inget som hindrar dig att betala med ditt privata kort, bara du har med bolagets namn som köpare.
 
Låter märkligt. Du kan ju styrka att du har betalt genom att visa upp kontoutdraget för det privata kortet. När det gäller gränsen 2000kr så handlar det om skillnaden mellan förenklad faktura (kvitto) eller fullständig faktura. Fullständig faktura innebär bl.a. att köparens namn måste finnas med, annars finns en teoretisk risk att du inte får dra av momsen. Det är dock inget som hindrar dig att betala med ditt privata kort, bara du har med bolagets namn som köpare.

Nä visst, sa också att jag kan lämna in alla mina kontoutdrag så kan de få kolla. Men det känns snarare som det är något Skatteverket får sysselsätta sig med vid en eventuell revision, inte så sugen på att betala byrån för att dubbelkolla det jag faktiskt vet stämmer.

Jo, jag vet om det där med fullständig faktura. Det är ju bara att gränsen är så löjligt låg. Går ju knappt att gå ut och äta utan att man ska behöva be om skrivet kvitto.
 

fcx

Medlem
Nä visst, sa också att jag kan lämna in alla mina kontoutdrag så kan de få kolla. Men det känns snarare som det är något Skatteverket får sysselsätta sig med vid en eventuell revision, inte så sugen på att betala byrån för att dubbelkolla det jag faktiskt vet stämmer.

Jo, jag vet om det där med fullständig faktura. Det är ju bara att gränsen är så löjligt låg. Går ju knappt att gå ut och äta utan att man ska behöva be om skrivet kvitto.

Kan inte "problemet" även "lösas" med ett extrakort i firmanamnet?
 
Byt redovisningsbyrå. Eller be om källhänvisningar till dessa påståenden. Jag antar att redovisningskonsulten hänvisar till reglerna om förenklad faktura, och där gäller gränsen 4000 kr (inkl moms). Och kvittot styrker ju inköpet tillräckligt, samt uppfyller god redovisningssed i allt övrigt förutsatt att det är ett normalt kvitto enligt konstens alla regler, varför inga ytterligare verifieringar för detta behövs.
Ibland får redovisningsbyråer, liksom andra, för sig saker utan att ha egentligt stöd för det. Du kan lugnt fortsätta göra privata utlägg för bolagets räkning. Är beloppet över 4000 kr behöver köpande bolags namn framgå, men det oavsett om du betalar med privat- eller tjänstekortet.
 

Najk

Medlem
Ha ett Additional Card för alla företagsutgifter så blir det enklare att stämma av mot faktura, även för redovisning/revision.
Även jag fick en del frågor under revisionen där det frågades varför jag gjort stora utlägg privat. Men så länge man kan styrka det redovisningsmässigt så blev det inget problem.
 

Bibinski

Medlem
Fråga till er som har ett extrakort av något slag: Om man skaffar ett extrakort får man då ett separat kontoutrag för köp med detta kort eller blir det så att det bara är lättare att urskilja köpen från det samlade kontoutraget då man ser vilket kort som har handlat vad ?
 
Fråga till er som har ett extrakort av något slag: Om man skaffar ett extrakort får man då ett separat kontoutrag för köp med detta kort eller blir det så att det bara är lättare att urskilja köpen från det samlade kontoutraget då man ser vilket kort som har handlat vad ?
Det är sär-redovisat på kontoutdraget. Först kommer alla utgifter på det ena kortet, sedan kommer alla utgifter på det andra kortet. Men de kommer på samma kontoutdrag, bara efter varandra. Det är lätt att stämma av hursomhelst.
 
Toppen