Senaste nytt

Egen bil i tjänsten - ersättning

Valley

Medlem
Hej forumvänner!

Följer givetvis tjänstebilstråden med stort intresse, men den börjar dels bli väldigt lång....och dels tror jag inte den tar upp den specifika fråga jag tänkt ställa.

Det finns ju ganska många arbeten där man av en eller annan anledning använder en privat bil för tjänsteuppdrag, och ersätts med milersättning som ska tänkas täcka upp för värdetapp, bensinkostnader etc (sällan sanningen).

Anledningen kan vara att företaget har som policy att privat bil brukas i tjänsten. Jag kan också tänka mig att göra det med anledning av att man då inte styrs av företagsregler gällande basbelopp, miljöutsläpp mm...

Mina frågor är således:
1. Någon på sidan som använder egen bil i tjänsten?
2. Om ja - Varför använder ni egen bil i tjänsten?
3. Vilket belopp utgår i ersättning? (kr/mil)
4. Tycker ni att det är en bra lösning för er?

1 - Indirekt. Som egen kan det vara ett nollsummespel, men alla kalkyler jag gjort innebär att tjänstebil vinner 7 dagar i veckan. Om, om jag inte vill
runt med en 25.000-bil och hoppas den håller i ett år
2 - För länge sedan, väldigt länge sedan, när jag kunde få tjänstebil kände jag inte för att fara runt i en liten sak a la Golf, 340 eller 99:a/90:a
Ville köra min 190 2,3-16 och så fick det bli. Men när ersättning blev allt för värdelös skaffade jag en Cherry för 5.000 och kuskade runt med. Enda
sättet att få igen kostnaden
3 - Definitivt minst samma ersättning som det kostar företaget att ge dig en tjänstebil. Utslaget på antalet mil körda i tjänsten (även till och från
jobbet och med hänsyn till vägtullar). Bästa guiden hittills fann jag på AMS. Error - auto motor & sport
pa-tjanstebilen-har-ar-vara-nya-kalkyler
En jag känner som far runt en hel del, provar nu att köra privat istället. Han har i grunden, tror det var 4.000 extra/mnd samt 41,- milen för att köra
privat bil (Han kan åka V70/A6 som tjänstebil). Han tänkte sig kunna få lite extra över om han istället körde en 5-6 år gammal bil. Gick inte som
tänkt. Reparationer och underhåll redan första året förstörde hans kalkyler totalt
4 - Egen bil i tjänsten, om man inte som jag den gången, vägrar åka det som företaget erbjudit, är alltid en katastroflösning. Du måste upp i en
milersättning om 65-85 per mil för att få igen dina kostnader

I annan anställning körde jag uteslutande hyrbil när det gällde jobb. Aldrig något problem hos någon. Hade på några ställen i Sverige dit jag for väldigt mycket, specialdeal med lokala firmor. Priset per dygn inkl allt var så lågt att det inte var några problem att betala privat och skriva reseräkning på milen. Dessutom kan du inte hjälpa att det enda som finns tillgängligt är en Z4 35is :p
 

Valley

Medlem
Har man mer än 300mil/år o 60d tjänsteresor tror jag även du får göra minst 30% skattemässigt avdrag för alla resedagar mellan bostad och arbete (?) Över 10.000kr eller något. Att resa 59d måste ju därmed vara den absolut sämsta lösningen.
Att få ersättning/avdrag för A-B-C (hem-jobb-jobbresa) låter ju bra.

Svar på denna fråga
Avdrag under inkomst av tjänst | Skatteverket

När det gäller denna känsliga fråga hos vår skattemyndighet är det enbart att se som riktlinjer vilket i deklarationen skall tas upp som ett "yrkande" för att undvika eventuellt tjafs
Inte värt att hålla på med.
 

Valley

Medlem
Vi kör nästan enbart på hyrbil, eftersom att kostnaden ofta blir lägre för företaget om du kör tillräckligt långt (40-50 mil) på en endagshyra. Dessutom slipper de anställda fundera på om de förlorar på att ta sin egen bil.

Exempel, 50 mil och skattepliktig ersättning på 13 kr + sociala: 50*18,50+50*13*1,4=1835 kr.

En endagshyra + drivmedel är betydligt billigare.
Skaffa en Tesla som kostar ca 0-2 kr per mil att köra. Sedan får du milersättning 18.50 kr/mil. Som att trycka egna pengar :)

och alla bonuspoäng för de extra hotellnätterna som blir för att du inte kan köra t&r på samma dag :p
 

Valley

Medlem
En civilingenjör jag känner körde så sent som fram till 2008 en VW Jetta '84 med takräcke i tjänsten. Beige. Han jobbade på ett stort konsultföretag i chefsposition - men eftersom firman hade principbeslut på "inga tjänstebilar" så var detta hans "fuck you" till firman.

Det hela är så klart att ställa saker på sin spets (samt riskera livet pga dålig krocksäkerhet) men lite humor är det. Många direktörer fick ju skjuts i skrothögen i representationslägen :D

Och som jag skrev i tidigare inlägg. Jag skaffade en Cherry för 5 papp. Bytte koppling, och så körde jag en 2 000 - 3 000 mil i tjänsten/ år med den.
Bara trafikförsäkring, ingen service, ingen tvätt. Bensin och spolarvätska var det enda jag kostade på den.
Tog ca 3 år innan jag sköt motorn. Fick 1.500 för den i samband att jag bytte bort den mot en MB
Vilken sparbössa den var :)
 

fly4fun

Medlem
Den är ingen vinterbil direkt. Men trots det imponerande tycker jag.

Återigen spekulationer. Varför är inte Tesla en vinterbil? Den funkar alldelles utmärkt på vintern.
* Den har 4-hjulsdrift
* Den är tung med låg tyngdpunkt
* Man kan köpa till köldpaket som erbjuder värme som väldigt få andra bilar på marknaden.

cold.PNG


Och nej batteriet tar inte slut direkt när man slår på värmen. Nu vet jag inte hur mycket värme en bil behöver men ett element på 1,000 W räcker för att värma en mindre stuga, samtidigt som det går åt 15,000-25,000 W per timme att köra bilen. Så värmen tar väldigt lite del av räckvidden. Tesla har ett batteri på 85 kWh, vilket innebär att det räcker till minst 85 timmar värme om du bara ska stå stilla.
 

Jakob K

Medlem
Återigen spekulationer. Varför är inte Tesla en vinterbil? Den funkar alldelles utmärkt på vintern.
* Den har 4-hjulsdrift
* Den är tung med låg tyngdpunkt
* Man kan köpa till köldpaket som erbjuder värme som väldigt få andra bilar på marknaden.

Visa bifogad bild 38551

Och nej batteriet tar inte slut direkt när man slår på värmen. Nu vet jag inte hur mycket värme en bil behöver men ett element på 1,000 W räcker för att värma en mindre stuga, samtidigt som det går åt 15,000-25,000 W per timme att köra bilen. Så värmen tar väldigt lite del av räckvidden. Tesla har ett batteri på 85 kWh, vilket innebär att det räcker till minst 85 timmar värme om du bara ska stå stilla.

Nu får du ge dig. Jag har kört ett par hundra mil med model s just på vintern. Den var bakhjulsdriven för övrigt då detta var innan senaste modellen dök upp.

Vinteregenskaperna på den bakhjulsdrivna är att spännande. Bilen är tung och tailhappy. Som en Volvo 940 olastad.

Skiten läckte in vatten genom sidorutorna då dessa var utan ram och det fastnade is och annat så dessa ej tätade.

Det immade igen vid backspeglarna då fläktutblåsen sitter fel.

Stolarna är för små och passar nog ingen.

Inredningen är amerikanskt och gnisslar och har för stora toleranser med glapp osv.

Kort sagt en bil för entusiaster än så länge. Iallafall sett i förhållande till priset.
 

fly4fun

Medlem
Nu får du ge dig. Jag har kört ett par hundra mil med model s just på vintern. Den var bakhjulsdriven för övrigt då detta var innan senaste modellen dök upp.

Vinteregenskaperna på den bakhjulsdrivna är att spännande. Bilen är tung och tailhappy. Som en Volvo 940 olastad.

Skiten läckte in vatten genom sidorutorna då dessa var utan ram och det fastnade is och annat så dessa ej tätade.

Det immade igen vid backspeglarna då fläktutblåsen sitter fel.

Stolarna är för små och passar nog ingen.

Inredningen är amerikanskt och gnisslar och har för stora toleranser med glapp osv.

Kort sagt en bil för entusiaster än så länge. Iallafall sett i förhållande till priset.

Grattis till sakligt inlägg. En 4-hjulsdriven Tesla är dålig på vintern för att du har kört en 2-hjulsdriven. Läckage genom fönster har jag aldrig kört talas om. Och vad stolstorleken har med vinteregenskaper att göra han jag ingen aning om, men själv är jag 189 cm och sitter utmärkt i stolarna, men om det var väl det bästa argumentet du hade så måste bilen verkligen vara bra.
 

Storsteffe

Medlem
Och nej batteriet tar inte slut direkt när man slår på värmen. Nu vet jag inte hur mycket värme en bil behöver men ett element på 1,000 W räcker för att värma en mindre stuga, samtidigt som det går åt 15,000-25,000 W per timme att köra bilen. Så värmen tar väldigt lite del av räckvidden. Tesla har ett batteri på 85 kWh, vilket innebär att det räcker till minst 85 timmar värme om du bara ska stå stilla.

Lite skeptisk till värmen ändå, vid temperaturer över -30 så tar det ett par timmar att få bilen varm med en kupévärmare på 1500W och det vid stillastående. I övrigt så tror jag att det säkert är en bra vinterbil med 4X4. Har inte hittat några tester i riktigt kallt klimat tyvärr.
 

Jakob K

Medlem
Grattis till sakligt inlägg. En 4-hjulsdriven Tesla är dålig på vintern för att du har kört en 2-hjulsdriven. Läckage genom fönster har jag aldrig kört talas om. Och vad stolstorleken har med vinteregenskaper att göra han jag ingen aning om, men själv är jag 189 cm och sitter utmärkt i stolarna, men om det var väl det bästa argumentet du hade så måste bilen verkligen vara bra.

Det är väl bra att du är nöjd med teslan. Inget fel i det alls. Men du får faktiskt acceptera att åsikter kring produkter inte alltid är sakliga - utan ofta känslomässiga. Jag menar det finns väldigt få rationella/sakliga skäl till att köpa en så begränsande bil som en tesla s till det priset.

Om det enda skälet att köra tesla s är att man kan köra tjänstemil för 2kr/milen så måste det nog vara en ganska dålig bil? ;)
 
S

SPG1

Guest
En Tesla är en radiobil.
Säga vad man vill men alla argument är lika "sakliga" och underbyggda som andra. Tesla (eller elbilar) har långt kvar till att komma upp i samma kunskapsbas/erfarenhet som inom andra innovationsindustrier som t.ex "vanliga" bilar.
Stressade forcerade åldringstest funkar inte som ett substitut för verkligheten.
Nu utger ju inte Tesla sig för att vara några som säljer kvalitetsalternativ mot en "vanlig" bil utan de säljer "framtid" och "nytänk".
Tesla är i nuläget en milbillig radiobil och för det mesta en snyggt innovation för storsstadsbruk men en bil är den absolut inte.
 
Toppen