Senaste nytt

Egen bil i tjänsten - ersättning

fly4fun

Medlem
Tesla har jag inte råd med. Speciellt inte med 40% restvärde efter tre år! ;)

Var kommer siffran 40% ifrån? Tesla garanterar 50%. Finns ingen annan biltillverkare som kan ge en sådan garanti. För övrigt så har min Tesla ÖKAT i värde sedan jag köpte det p.g.a. en dyrare dollar. Så jag skulle få mer för den idag juli 2015 än vad den kostade när jag beställde sep 2014. Tyvrr väldigt många som tror saker och har massa fördomar, som baserar sig på brist på fakta. Bättre låta bli skriva än sprida falska rykten.
 

Flying P

Medlem
Var kommer siffran 40% ifrån? Tesla garanterar 50%. Finns ingen annan biltillverkare som kan ge en sådan garanti. För övrigt så har min Tesla ÖKAT i värde sedan jag köpte det p.g.a. en dyrare dollar. Så jag skulle få mer för den idag juli 2015 än vad den kostade när jag beställde sep 2014. Tyvrr väldigt många som tror saker och har massa fördomar, som baserar sig på brist på fakta. Bättre låta bli skriva än sprida falska rykten.
Läs tråden innan du kommer med anklagelser.
 

fly4fun

Medlem
Hur vet nån det? Osäkerhetsfaktorn måste ju vara enorm. Att en Tesla skulle hålla värdet bättre än en vanlig bil tror jag är snack. Men finns det leasing med garanterat restvärde så får jag "stå corrected" givetvis.
Varför ska Tesla tappat mer värde än andra bilar?
1 - Nya Teslabilar har gått upp i pris, vilket ökar andrahandsvärdet
2 - Efterfrågan är större än utbudet, vilket ökar andrahandsvärdet
3 - Tesla har mycket enklare motor och mekanik än bensinbilar. Ingen kylare, koppling, bränslepump, växelåda, oljefilter, tändstift, cylindrar, katalysator, avgasrör, drivaxlar, kamaxel, turbo och massa annat som kan gå sönder. Mindre delar som sliits och behöver bytas, ger mindre drift, underhålls och servicekostnader vilket ökar andrahandsvärdet.
En Tesla som är 3 år gammal är i stort sett som en ny bil, det finns inga delar som direkt slits, inte ens bromsklossarna behöver bytas.

Och batteriet som alla är livrädda för - ja det håller och tappar inte alls så mycket kapacitet. Efter 12.000 mil tappar man ca 7% kapacitet Model S batteriförsämring - Tesla Club Sweden
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
Tesla hade absolut varit ett alternativ för mig om jag kört lite mindre, funkar inte när man ibland kör en bit över 100 mil på ett dygn och snabbladdare finns det inte så många av och även om man hittar en så är 30 minuter för lång tid för en tankning. Som andra bil åt frun är den dock intressant, frågan på hur den fungerar i -30 hittar jag inte och det svaret är vitalt. Hur är räckvidden då, hur fungerar värmen och hur fort blir den varm etc. Nån som provat den en vecka i -30?
 

Jakob K

Medlem
Ok, så vi kan konstatera att om man ändå hade köpt en tesla privat så är det riktigt bra att passa på att köra många tjänstemil i den.
 

Jakob K

Medlem
Tesla hade absolut varit ett alternativ för mig om jag kört lite mindre, funkar inte när man ibland kör en bit över 100 mil på ett dygn och snabbladdare finns det inte så många av och även om man hittar en så är 30 minuter för lång tid för en tankning. Som andra bil åt frun är den dock intressant, frågan på hur den fungerar i -30 hittar jag inte och det svaret är vitalt. Hur är räckvidden då, hur fungerar värmen och hur fort blir den varm etc. Nån som provat den en vecka i -30?

Den är ingen vinterbil direkt. Men trots det imponerande tycker jag.
 
Toppen