Senaste nytt

Economy extra eller Business från Sthlm till Fort Lauderdale?

Flyger du med SAS och mellanlandar i USA måste du plocka ut din väska och förtulla den...sedan efter tullen så lämnar du in den hos United (eller det bolag du flyger vidare med) i deras bag. dropp...väskan taggas dock hela vägen till slutresmålet.

Vet dock inte vad som gäller du du flyger in till en flygplats (t ex. LHR) och sedan vidare från en annan (LGW), om väskan taggas hela vägen, eller om den bara taggas till första delmålet och sedan till Orlando från t ex. LGW??
 
Byter man i USA måste man alltid plocka ut väskan och ta igenom tullen, oavsett bolag. :)

Flygplatsbyte anses väl som ditt problem, det vill säga att du själv får se till att du får dina väskor med dig. Bolagen transporterar ej mellan flygplatserna, utan detta är helt din ensak. :)
 

Concorde

Founding Member
Undvik så långt det går att byta från internationell flight till inrikes i USA. Först ska du igenom immigration, sedan hämta väskor och sedan till avgångshallen igen för ny incheckning. Dom flesta USA baserade bolagen kör dessutom Low Cost koncept inrikes (bortsett från Jet Blue, Westjet) där inget ingår och baggage kostar extra.

Helt ärligt, att göra bytet i USA om man kan välja att göra det i Europa (läs Heathrow, Frankfurt, Munchen osv) är befängt.

Flyger du med t.ex. BA, Lufthansa behöver du bara checka in en gång. På Arlanda. Sedan är det bara att njuta av resan, väskorna åker hela vägen till Miami som är den Internationella flygplatsen närmst Ft. Lauderdale.
BA är som regel alltid billigare än SAS i Premium Economy. Ibland är t.om Business på BA billigare än SAS Extra...
 

Rosie

Medlem
Okej, nu har vi bestämt att vi åker business. Ett steg i rätt riktning iaf. :) Vi kommer boka allt med samma bolag, men har inte bestämt med vilka vi flyger ännu. Helst vill vi inte byta flera gånger utan bara en gång. Men då är frågan om vi ska flyga ARN-EWK-FLL eller ARN - Frankfurt - MIA. Är inte säker på flygplatskoderna, men ni hajar ;)
 
New York Newark = EWR
Frankfurt = FRA

Man lär sig snabbt!

Roligt med C. Skulle definitivt enligt vad Concorde också skriver göra bytet i Europa. Sparar restid, krångel och ger lite längre tid med longhaul business! :)
 

JensE

Medlem
Jag skulle ha lite is i magen med att boka biljetter. BA har t.ex rea ofta så skulle inte förvåna mig om ni skulle kunna få tag på biljetter under 20' stycket (jag flög senast för 18500).
Sitter själv och väntar på nästa rea i Business alternativt First för resor i September och December till USA :)
Man vet dock aldrig exakt när dom kommer så kan vara en gamble men senaste tiden har det varit frekvent.
 

Concorde

Founding Member
Rosie, glöm inte kolla andra alternativ än Lufthansa. BA flyger 5-6 gånger om dagen till Terminal 5 i London där byten numera är smidiga och med suveräna lounger. Heathrow var tidigare ökänt som en dålig flygplats att byta på. Det är mycket bättre nu efter att Terminal 5 byggts för BA.
Du får ett helt platt säte i business och till Miami är det 747-400 jumbojet där business finns på andra våningen. Väldigt trevlig kabin att flyga i. BA kör tre om dagen till Miami från Heathrow.

Vänta in nästa rea som kommer i slutet på sommaren/tidig höst. ARN-MIA med BA i business under 20.000 är inte ovanligt.
 

Rosie

Medlem
Okej.. så summerar. Jag ska ha is i magen och vänta in reor. Inte snöa in mig på SAS (vet inte varför jag har gjort det.. haha). Helst byta flyg i Europa. Check! Skriver ner allt i min bok.. ;) Många som gillar BA här, så ska in och kolla lite mer där. :)

Tack för tips!! Jag ska fortsätta scanna runt!
 
Toppen