Senaste nytt

Economy Extra 40% rabatt till utvalda europeiska destinationer

Jacob

Medlem
Nu hänger jag inte riktigt med....:) Var precis samma analys som jag hoppades att jag förmedlat i mitt inlägg:p Men kan mycket väl hända att min svenska kan ha bringat till stånd syftningsfel...:)
OK, då är vi överens i den analysen. :)

Om sänkningen i pris inte leder till att fler väljer economy extra så drar man bara ner lönsamheten på de som redan betalar för det idag. Om inte siffrorna ska bli ännu rödare för SAS bör man väl i så fall kompensera lönsamhetsbortfallet med att höja priserna någon annanstans.
 

guapeton

Medlem
jag tolkar detta att SAS vill få att kunderna lägger några extra hundra lappar att väljer Economy Extra istället Economy och på detta sätt få bättre lönsamhet.

Några alternativ som jag kollade och Economy Extra var runt 500kr dyrare än Economy så skulle abolut boka Economy Extra. Bara en tusen lapp mer men SAS få bättre lönsamhet och ökad kundnöjdhet. :)

Tidigare har skillnaden mellan dyraste ekonomibiljeten inom Europa (E-klass) och lägsta Eco Extra varit 550 SEK. Jag har använt det som argument till kunder som bokat sent. För 550 får de fast track, mat ombord och 1 extra bagage samt en ombokningsbar biljett utan ombokningskostnad om det finns i samma bokningsklass som de är bokade. Lätt värt 550 SEK då - vilket borde göra att de blir ännu mer prisvärt nu.

Kikade på Stockholm-Barcelona idag i Amadeus och priset var mycket bra och tillåter förutom STO-BCN direkt även STO-OSL/CPH-BCN eller STO-FRA-BCN. Allt bokat på SK-prefix förstås.

Antar att samma regler gäller hela Europanätet.
 

MarcusC

Medlem
Tidigare har det ju ofta skilt bara nån 500hundring mellan business och extra, så man kan ju hoppas extra mera hamnar mitt emellan. Har inte sett några märkbart lägre priser ännu. Intra Scandinavien verkar definitivt inte berörda....

40% rabatt var ju annars snygg marknadsföring.....och lika luddigt...
 
Tidigare har det ju ofta skilt bara nån 500hundring mellan business och extra, så man kan ju hoppas extra mera hamnar mitt emellan. Har inte sett några märkbart lägre priser ännu. Intra Scandinavien verkar definitivt inte berörda....

40% rabatt var ju annars snygg marknadsföring.....och lika luddigt...

SAS säger ju att det är upp till 40% rabatt inom Europa på SK avgångar.

T.ex. ARN-CDG / 23AUG12 / SK571 - B 3649SEK / J 4964SEK

Jag tycker att Economy Extra till CDG kostat strax under 4000SEK och uppåt.

eller

ARN-CPH-NCE / 23AUG12 / SK1415/SK793 - Q 2424SEK / B 2859SEK / J 5294SEK

Economy Extra är ju jätte lockande alternativ om absolut vill åka just denna dag. :)
 

Jacob

Medlem
Igår kväll kom det en officiell pressrelease kring sänkningen.

Sänkningen kommer göras på över 70 destinationer från Stockholm och Köpenhamn.

SAS skriver även så här:
Genomsnittliga prissänkningar kommer att vara 25 % och prissänkningen kan variera beroende på destination och gäller biljettpris exklusive skatter och avgifter. Exempelvis kommer en flygbiljett tur och retur Arlanda-Bryssel att sänkas med 35% till 5049kr.
 

Randy Marsh

Medlem
Om man kan flyga direkt så kanske jag ser en poäng med det hela, men annars kostar ju Swiss business i klass P (business saver) eller Z lika mycket eller mindre än de nya priserna i Economy Extra med SAS. Fördelen med SAS skulle i så fall vara frekvens på avgångar eller möjligheter för vidareanslutning inom skandinavien.
 

A380*G

Medlem
De flesta flygbolag i Europa har under många år kört C som högsta bokningsklass, så det är inget konstigt alls. J som högsta bokningsklass brukar vara det amerikanska upplägget.

Ja det stämmer, men sedan en tid tillbaka har LH group gått över till JCDZP för rev. tix. Enligt uppgift om jag minns rätt för att erhålla bättre streamline till Nordamerikanska carriers eftersom det är mycket code shares med dem.
Eftersom SK har väldigt mycket trafik och code share med LH, åtminstone på trafik mellan Norden/Tyskland, så borde väl de vara vettigt att man följer LH group kan man tycka?

Booking Class Alignment | Reservations & Ticketing | Star Alliance Reference Guide

Edit: Bokningsklass P inlagt, missade den förut. Men vem vill ha P egentligen? :mad:
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Tror ni SAS slutar med Champagne nu i Eco. Extra?

Nej, det skulle vara konstigt... Något mervärde måste ju finnas kvar gentemot Low-eco. Priserna har ju inte heller sänkts till en sådan nivå att bolaget skulle behöva spara in på ett glas Champagne (hoppas jag iaf:p). LX har ju priser i Business-saver som är lika billiga :)
 

AABack2ARN

Medlem
Nej, det skulle vara konstigt... Något mervärde måste ju finnas kvar gentemot Low-eco. Priserna har ju inte heller sänkts till en sådan nivå att bolaget skulle behöva spara in på ett glas Champagne (hoppas jag iaf:p). LX har ju priser i Business-saver som är lika billiga :)

Mervärdet ligger kanske i maten och att du får _någon_ dricka utan att betala för denna ombord. Just champagnen riskerar nog att ryka om det vill sig illa.

Men en annan sak som kanske är lite mer störande avseende prissänkningen är att det verkar som om B-klass nollas ut på allt fler flighter närmare avgång. Har inte gjort en djupanalys men kollat på ett antal flighter till AMS, BRU, CDG, ZRH och FRA. Och i ganska många fall så är det C9D9J9Z0 och Y9S9B0. Undrar om det är resultatet av prissänkningen..?

Då faller ju argumentet "fri ombokning" bort eftersom uppköp till S ofta är ganska dyrt. Men det är så klart; i ett flertal fall finns inte ens något alternativt flyg att boka om till...

Dock måste priset ner betydligt mer för att det skall vara tillräckligt attraktivt för en privatresenär. Gör hellre det lägsta priset restriktivt och innefatta helg (liksom Z).
 
Toppen