Senaste nytt

EBG/Star Alliance Gold med familjen

hg1980

Medlem
Hej, ni får ursäkta min okunskap men ämnar byta allians för mitt flygande (Från Oneworld till Star Alliance).

Med BA Executive Club Silver eller Guld får man några fördelar när man flyger BA/AA som jag anser väldigt värdefulla. Är nyfiken på hur motsvarande ser ut hos SK/LH/UA som är de tre bolagen jag tror jag kommer flyga mest med inom alliansen.

- Alla i bokningen får två bagage (à 32kg om man flyger BA)
- Alla i bokningen kan välja plats gratis vid bokning, inklusive Main Cabin Extra om man flyger AA (vilket är enormt bra då det kostar typ $100 pp när man korsar Atlanten)

Ponera att jag har EBG. Är någon av dessa förmåner tillgängliga med SK/LH/UA? Eller i närheten? Har lyckats utläsa att alla i bokningen när det är SK-metall kan man välja plats iallafall. Men intressant att höra hur LH/UA hanterar den frågan, samt bagage frågan för alla bolag.

Tack på förhand och ber om ursäkt om detta besvarats tidigare men har inte lyckats hitta det isf.
 

Dr. Miles

Expert
Ponera att jag har EBG. Är någon av dessa förmåner tillgängliga med SK/LH/UA? Eller i närheten? Har lyckats utläsa att alla i bokningen när det är SK-metall kan man välja plats iallafall. Men intressant att höra hur LH/UA hanterar den frågan, samt bagage frågan för alla bolag.

Tack på förhand och ber om ursäkt om detta besvarats tidigare men har inte lyckats hitta det isf.
Två fria extra kolli som EuroBonus Gold gäller endast på SAS/Wideroes flygningar. Inte på andra Star Alliance partners flygningar.

Val av säte är gratis för EuroBonus Gold och medpassagerare i samma bokning på SAS/Wideroes flygningar. Detta gäller inte på andra Star Alliance partners flygningar.
 

Dr. Miles

Expert
Innehavaren av EBG får två extra kolli, right? Inte alla i bokningen? På en SAS-flygning that is..
Ja, endast innehavaren av EuroBonus Gold får ha två fria extra kolli på SAS/Widerore flygingar.
Inte andra medpassagerare i samma bokning (om de inte har någon status).

Hos andra Star Alliance flygbolags flygningar gäller officiella Star Alliance Gold förmåner om du är EuroBonus Gold.
Antingen en extra kolli eller 20 kg mer tillåten vikt*.

EDIT: 20 kg

Gold Status - Star Alliance

* Det gäller inte på vissa Economy Light produkter på andra Star Alliance flygbolag.
 
Last edited:

Zoogian

Medlem
EBG får 20 kg extra på Star Alliance eller ett kolli. Sist jag kollade i alla fall..... men det gäller ju bara dig själv. Sen det trista att man bara får ta med EN gäst i annan lounge, men i SAS egna lounger får du ta med familjen.
 

Avgeek

Medlem
Sist jag flög United så fick båda personerna i min bokning extra baggage, trots att det endast var jag som var *G. Så det är lite individuell tolkning per flygbolag, men generellt gäller det endast statusinnehavaren
 

hg1980

Medlem
Sist jag flög United så fick båda personerna i min bokning extra baggage, trots att det endast var jag som var *G. Så det är lite individuell tolkning per flygbolag, men generellt gäller det endast statusinnehavaren
Lysande, mer sånt behöver jag höra Du minns inte hur det var med sittplats? Stod det två bagage på boardingkort för båda eller en tolkning av checkin-agent?
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Som EBG kan du ge bort EBS-kort till t ex en familjemedlem, då kan den ta med extra bagage på SK/Wideroe.

Hur är det med familjeförmåner inom Miles&More?
 

mha321

Medlem
Lysande, mer sånt behöver jag höra Du minns inte hur det var med sittplats? Stod det två bagage på boardingkort för båda eller en tolkning av checkin-agent?
På United brukar man få välja sittplats som ebg vill jag minnas. Vet inte om det gäller alla i bokningen.

Man får inte tillgång till Economy Plus (motsvarigheten till MCE) automatiskt. Däremot är det ofta möjligt att snacka sign till det vid incheckning.
 
Toppen