Senaste nytt

EBG hur utnyttjar jag hotellförmånerna?

Coco

Medlem
Jag blev äntligen EBG i fredags efter en del slit. Men nu undrar jag hur man gör för att utnyttja hotellförmånerna med medföljer kortet. Jag sitter med mobilen och hittar inte någon direkt information om hur jag bär mig åt. Jag ska boka två rum kommande helg och vill naturligtvis kunna få dubbelrum till enkelrumspris etc.

Men jag förstår inte hur man gör för att boka. Ringer man? Visar kortet vid incheckningen? Jag vill boka och förskottsbetala. Så jag hoppas att ni på BC kan hjälpa mig i EBG träsket. Och har inte bestämmt mig för vilken kedja jag ska välja. Men det lutar just nu mot Scandic.

Tack på förhand.
 
Man hittar all info genom Sas portalen?
Hotell - SAS
Olika hotell har olika regler, du behöver ju inte heller "välja" hotell för alltid utan det är ju per gång du får poäng

Sen kan du alltid efterregistrera poäng, men bara om du handlat direkt från hotellet utan rabatter. OM du går genom en bokningsbyrå eller nätsite får man inga poäng.
 

Jacob

Medlem
Hotellförmånerna för EBG fungerade generellt betydligt bättre tidigare när exempelvis Radisson Blu (då Radisson SAS) var en del av SAS-koncernen. Då ingick uppgradering som officiell förmån för EBG på Radisson (ofta fick man ett businessrum direkt) samt baspoäng och alla visste vad som gällde.

Ska du ha dubbelrum till enkelrumspris gissar jag att du behöver ringa och boka. Uppgradering, sen utcheckning och liknande fixar du vid receptionen i samband med check-in. Är det ett hotell som du misstänker får ganska få EBG-gäster kan det vara en idé att skriva ut sidan med alla förmåner och ta med ifall personalen inte vet vad som gäller och det blir några frågor.
Guld - SAS
 

Nemo

Medlem
På Best Western fick jag ringa och berätta om förmånerna. Manuellt har de lagt in att det ska berättiga till poängintjäning. Sedan fick jag på centralbokningen veta att det inte fanns dubbelrum till enkelrumspris, däremot går det att ordna efter telefonsamtal direkt med hotellet. Det går att i fritext uppge detta på bestwestern.com, dock inte säkert att det fungerar. @Jacob s råd ovan verkar vara vad man i praktiken får göra, dvs ringa och ev ta med utskrift av förmåner.
 

SNIFF

Medlem
@Coco : du kan se om det går att statusmatcha vissa saker som inte finns som officiell förmån.

Exempelvis går det att bli Guld-medlem i Club Carlsson, alla Rezidor-hotell - Radisson, etc. om du har ett EBG:

To apply, send proof of current Club Carlson membership along with copy of your outside loyalty program card or recent account statement to: statusmatch@carlsonrezidor.com

Du kan läsa mer på denna sida om detta: Radisson Status Match | StatusMatcher

Sedan kan du använda ditt nya Club Carlsson - Gold för att få en bättre deal på hyrbilsfirman Sixt än vad EBG kan ge.

Det är bara att börja snurra runt i statusträsket!
 

Coco

Medlem
Man hittar all info genom Sas portalen?
Hotell - SAS
Olika hotell har olika regler, du behöver ju inte heller "välja" hotell för alltid utan det är ju per gång du får poäng

Sen kan du alltid efterregistrera poäng, men bara om du handlat direkt från hotellet utan rabatter. OM du går genom en bokningsbyrå eller nätsite får man inga poäng.

Jag tyckte att den informationen man fick ut från SAS portalen inte var så givande. Just för att den inte angav hur man gick till väga. Men tack för ditt svar det gav en del klarhet.

Hotellförmånerna för EBG fungerade generellt betydligt bättre tidigare när exempelvis Radisson Blu (då Radisson SAS) var en del av SAS-koncernen. Då ingick uppgradering som officiell förmån för EBG på Radisson (ofta fick man ett businessrum direkt) samt baspoäng och alla visste vad som gällde.

Ska du ha dubbelrum till enkelrumspris gissar jag att du behöver ringa och boka. Uppgradering, sen utcheckning och liknande fixar du vid receptionen i samband med check-in. Är det ett hotell som du misstänker får ganska få EBG-gäster kan det vara en idé att skriva ut sidan med alla förmåner och ta med ifall personalen inte vet vad som gäller och det blir några frågor.
Guld - SAS

Tack för ditt långa svar @Jacob nu är jag helt med på notorna om hur jag går till väga. Jag ska absolut tänka på det med att ha förmånerna med i beräkningen de gånger jag bokar ett hotell som jag inte har fått statusmatch emot.

På Best Western fick jag ringa och berätta om förmånerna. Manuellt har de lagt in att det ska berättiga till poängintjäning. Sedan fick jag på centralbokningen veta att det inte fanns dubbelrum till enkelrumspris, däremot går det att ordna efter telefonsamtal direkt med hotellet. Det går att i fritext uppge detta på bestwestern.com, dock inte säkert att det fungerar. @Jacob s råd ovan verkar vara vad man i praktiken får göra, dvs ringa och ev ta med utskrift av förmåner.

Ja jag upplevde en hel del krångel när jag fick ringa runt till en del hotell som var fullbelagda. Men det löste sig ganska smidigt efter ett par försök.

@Coco : du kan se om det går att statusmatcha vissa saker som inte finns som officiell förmån.

Exempelvis går det att bli Guld-medlem i Club Carlsson, alla Rezidor-hotell - Radisson, etc. om du har ett EBG:

To apply, send proof of current Club Carlson membership along with copy of your outside loyalty program card or recent account statement to: statusmatch@carlsonrezidor.com

Du kan läsa mer på denna sida om detta: Radisson Status Match | StatusMatcher

Sedan kan du använda ditt nya Club Carlsson - Gold för att få en bättre deal på hyrbilsfirman Sixt än vad EBG kan ge.

Det är bara att börja snurra runt i statusträsket!

Jag mailade Club Carlsson och fick status match direkt efter någon timme. Och som 'tack' bockade jag upp tre rum för en weekend direkt. Så nu hoppas jag på rumsuppdatering och andra förmåner för helgen :)
 

Coco

Medlem
Hur lång giltighets tid får man på club Carlsson vid status match som EBG?

Jag fick totalt 15 månader. Så jag antar att det är det samma som är för EBG kortet.

Dock så fick jag nej direkt hos Scandic som påpekade att man har fördelar med EBG. Så det lär inte bli en enda natt hos dem. Därefter så skickade jag även en förfrågan om status match till Best Western med mitt CC-Gold. Så jag får se om det blir grönt ljus för Dimond som jag ville ha.

Jag har alltid föredragit Radisson Blu. Men Scandic och framförallt Best Western har hotell i nästan varje stad jag besöker. Så det kommer att bli två kedjor för min del för övernattningar.
 

rob74

Medlem
Är det inte så att detta med EBG/EBD => CCG är en så att säga "icke annonserad förmån", dvs inte en regelrätt statusmatchning?
Då jag gjorde detta för ett par år sedan så skrev de från CC att om jag är EBG även nästa period, så förlänger de mitt CCG.
 
Toppen