Senaste nytt

EBD - tillgång till First Class-lounge?

Johan67

Medlem
Har EBD tillgång till några First Class-lounger runt om i världen?

Jag ska resa med Thai på en longhaul-flight som inte har någon "First Class"-kabin, men skulle självklart vilja besöka en First-lounge.
 

dino_81

Medlem
Nej, EBD har tillgång till samma lounger som EBG.

Vissa andra programs resenärer med flygbolagets högsta status kan i förekommande fall få tillgång till flygbolagets egna första klass-lounger men statusen räknas som Star Alliance Gold när det gäller besök vid andra flygbolags lounger runt om i världen.

Exempel på dessa program är Lufthansas Miles and More (HON Circle) och ANA:s Mileage Club (Diamond).
 

Senator

Moderator
Det är väl kanske dags för en ny nivå inom Star Alliance utöver Star Gold som inom OneWorld? Där kommer man in i s.k. "First Class Lounges" med några undantag som British Airways Concorde Rooms/Lounges, eller Qatar i Doha. Mitt Emeraldkort med BA ger mig långt mer värde än mitt Star Gold kort när det gäller lounger. Cathay i Hong Kong, Qantas i Melbourne och Sydney är kanske de bästa Emeraldlounger i världen.

Sedan att EBD skulle ha så mycket mer förmåner inom Star Alliance är väl lite långsökt. Jag tror vi kommer se att de olika flygbolagen inom alliansen kommer utöka förmåner för egna medlemmar först.

Det finns några lounger inom Star Alliance som inte ingår i Star Gold, men som inte är First Class. South African Airways är ett sådant flygbolag som inte har First, men har lounger för egna medlemmar som inte är på HON, Pandion eller United Global Services nivåer. Singapore Airlines är ett annat bolag med olika lounger för andra bolags Star Gold.
 

dino_81

Medlem
Singapore Airlines har samma lounge för alla Star Gold, inklusive sina egna.

Däremot är väl Singapore Airlines lounger dedikerade för affärsklassresenärer snäppet bättre är "guldloungerna"

Likaså har Eva Air gjort sin "bästa" lounge i Taoyuan exklusiv resenärer i affärsklass. Och kanske top tier i deras eget program.
 

JohanA

Medlem
Däremot är väl Singapore Airlines lounger dedikerade för affärsklassresenärer snäppet bättre är "guldloungerna"

Likaså har Eva Air gjort sin "bästa" lounge i Taoyuan exklusiv resenärer i affärsklass. Och kanske top tier i deras eget program.
Ja på Changi men det har inget med Star guld att göra. Det är enbart vilken kabinklass. Samt om man är PPS.
 
Toppen