Senaste nytt

EB Amex Elite - snuvad på EB gold

Beherit

Medlem
Tjejen på Amex klagomålsavdelning menar att det är varje år de garanterar silver, inte varje dag hela ens egna kvalificeringsår...
Fråga från en som överväger att skaffa Elite-kortet: Om jag har kvalificeringsperiod på SAS EB som börjar januari månad och skaffar kortet nu i februari 2019, betyder det då att jag måste var vaksam om jag i framtiden bokar eller reser runt månadsskiftet jan-feb så jag verkligen har min silvernivå just då?
 

NotRyan

Medlem
Fråga från en som överväger att skaffa Elite-kortet: Om jag har kvalificeringsperiod på SAS EB som börjar januari månad och skaffar kortet nu i februari 2019, betyder det då att jag måste var vaksam om jag i framtiden bokar eller reser runt månadsskiftet jan-feb så jag verkligen har min silvernivå just då?
Det borde vara safe åt det hållet, dom borde inte fakturera årsavgiften och ge poängen 2 månader tidigare än anslutningsmånaden något år.
 

agehall

Medlem
Alltså, man ska inte överdriva detta. Om man skaffar Elite precis i anslutning till brytdatum för sitt medlemsår så kan det vara vissa problem, men det är knappast vanligt.
 

kenmat

Medlem
Alltså, man ska inte överdriva detta. Om man skaffar Elite precis i anslutning till brytdatum för sitt medlemsår så kan det vara vissa problem, men det är knappast vanligt.
Det är dock väldigt tråkigt när det väl händer. Synd också att Amex inte kan/vill göra något för att rätta till problement för de som drabbas.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

SimonXYZ

Medlem
Det är dock väldigt tråkigt när det väl händer. Synd också att Amex inte kan/vill göra något för att rätta till problement för de som drabbas.

Jag skulle potentiellt kunna få samma problem som du har då jag historiskt har fått mina poäng i mitten av augusti och mitt medlemsår är sep-aug. Jag ringde Amex idag och frågade hur det funkade och fick denna förklaring. Jag har mitt förnyelsedatum 10 aug och kommer att få poängen nästkommande torsdag (16 augusti i detta fall). Har man förnyelsedatum i slutet på månaden kan det då hamna på olika månader beroende på när nästkommande torsdag är. Förra året kom (daterades) de på en tidsdag ;-)
 

SimonXYZ

Medlem
Jag ringde Amex idag och frågade hur det funkade och fick denna förklaring. Jag har mitt förnyelsedatum 10 aug och kommer att få poängen nästkommande torsdag (16 augusti i detta fall). Har man förnyelsedatum i slutet på månaden kan det då hamna på olika månader beroende på när nästkommande torsdag är. Förra året kom (daterades) de på en tidsdag ;-)

Ok, nu stämde det inte riktigt med torsdag detta året heller :) Jag fick dock mina poäng innan 1:a september och Diamant är säkrat.

Screen Shot 2018-08-17 at 11.59.02.png
 

Brogren

Medlem
Jag har kvalificeringsperiod Mar 1, 2018 - Feb28, 2019. Bör jag uppgradera från SAS Amex Premium till Elite och få baspoängen ett antal månader innan brytdatum eller vänta och få dom ett par månader efter. Någon skillnad? Tänkte droppa Amex Platinum och jaga EBG istället via Elite + MC Premium + flyg. Tips mottages gärna hur man ska tänka här. Hittade ingen tråd som beskrev det exakt, men hänvisa mig gärna om sådan finns.
 

palmen

Moderator
Jag har kvalificeringsperiod Mar 1, 2018 - Feb28, 2019. Bör jag uppgradera från SAS Amex Premium till Elite och få baspoängen ett antal månader innan brytdatum eller vänta och få dom ett par månader efter. Någon skillnad? Tänkte droppa Amex Platinum och jaga EBG istället via Elite + MC Premium + flyg. Tips mottages gärna hur man ska tänka här. Hittade ingen tråd som beskrev det exakt, men hänvisa mig gärna om sådan finns.
Det beror ju på om du kommer upp i någon status på nuvarande år om du skaffar kortet nu. Gör du inte det skulle jag nog skaffa kortet i mitten på april. Men som med det mesta beror det på du måste självklart också se till att du kommer upp i 150k spend från april i så fall om du vill få en voucher.

När man jagar en ny högre status vill man ha baspoängen så tidigt som möjligt för att efter att ha nått guld kunna ta del av guldbonusen på intjänade poäng. Har man redan guld så spelar detta ingen roll om man inte tror man kan nå Diamond.
 

Brogren

Medlem
Det beror ju på om du kommer upp i någon status på nuvarande år om du skaffar kortet nu. Gör du inte det skulle jag nog skaffa kortet i mitten på april. Men som med det mesta beror det på du måste självklart också se till att du kommer upp i 150k spend från april i så fall om du vill få en voucher.

När man jagar en ny högre status vill man ha baspoängen så tidigt som möjligt för att efter att ha nått guld kunna ta del av guldbonusen på intjänade poäng. Har man redan guld så spelar detta ingen roll om man inte tror man kan nå Diamond.

Jag kommer ju upp i EBS, men det känns ganska meningslöst för egen del. I år tog det bara 4mån att nå 150k, men förväntar mig att det kommer ta längre tid nästa år. Vad är då nackdelen med att uppgradera korten 1/1-19 istället t.ex?
 
Toppen