Senaste nytt

E-Z Pass - någon som skaffat eget?

Homer

Medlem
Jag svarade mest med anledning av det ARN-MIA skrev innan. Men det du citerar gäller om man väljer att inte inkludera toll service på bilhyran. Dvs om man väljer opt out. I den spalten där ditt citat kommer från står det också "Customers are clearly notified of the potential of the $15.00 Admin fee when they decline."

Jag har aldrig medvetet behövt välja ja eller nej när jag hyrt bil i Florida/Södern, och det har då oftast enbart debiterats enligt "normala" taxan (dvs daglig avgift + toll) eller i många fall bara toll (utan den dagliga avgiften, märkligt nog).


Opt-in/out har en vidlyftig definition, sitter det en transponder i bilen och locket är stängt är det oftast opt-out, öppet opt-in.

För att ta Budget som exempel:

When driving an Budget vehicle, renters will opt-in to using Budget e-Toll when they swing open the transponder box and expose the actual transponder when traveling on toll roads.

e-Toll Common Questions - Smart Services - Budget.com
 

igelkotten

Medlem
Opt-in/out har en vidlyftig definition, sitter det en transponder i bilen och locket är stängt är det oftast opt-out, öppet opt-in.

För att ta Budget som exempel:

When driving an Budget vehicle, renters will opt-in to using Budget e-Toll when they swing open the transponder box and expose the actual transponder when traveling on toll roads.

e-Toll Common Questions - Smart Services - Budget.com

Absolut. Men som jag förstod texterna gällande reglerna i Florida, så finns det inga transpondrar i bilarna, och opt-in/opt-out sker mer tydligt än Budget-citatet du anger. Det var dock ett tag sedan jag hyrde bil i Florida, så kan tyvärr inte svara på hur det ser ut i verkligheten där. Får återkomma om 1-2 månader när jag hyr en bil där nästa gång.

Min erfarenhet, med ca tjugo bilar hyrda i USA (Hertz & Avis), så har de olika tollroad-passen sällan orsakat några otrevliga överraskningar. I min erfarenhet har hyrbilsfirmorna varit antingen transparenta, eller helt enkelt "schyssta" gällande avgifterna. Men det är så klart min erfarenhet vad gäller detta. Det är så klart enkelt att diskutera vilka kostnader en tycker är rimliga eller inte. I övrigt har 90% av mina bilhyrningar skett som student, och jag har aldrig ens övervägt en egen transponder, eller känt att avgifterna på något sätt varit orimliga. Men kan ju ha haft orimligt mycket tur vad gäller de galna avgifterna (t e x $15 per infraction)...
 

Canadien

Medlem
Lite off topic, har någon här erferenhet av 91 Express Lanes i LA/Orange County

Jag gillar ju fast track och råkade köra in på 91 EL vilket Hertz nu upplyst mig om inte gick för sig. $30 i adm-avgift till Hertz, plus att jag ska gå in på;

http://www.91expresslanes.com för att betala min 'violation'

Denna site verkar dock vara nere/eller går ej att nå från utlandet? Någon som har tips?
 

Canadien

Medlem
Funkar inte för mig heller. Jag hade nog mailat Hertz och påtalat att det inte går att komma åt den samt frågat vad du ska göra istället.
Mailat 91EL nu, börjar där eftersom Hertz i brevet påtalar att de överfört avgiften till mig hos 99EL. Testade via ful-proxy i US och då går det att surfa till deras sida, vågar dock inte mata in några uppgifter över en sådan förbindelse.
 

Maja

Medlem
Försöker planera sommarens roadtrip och inser att vi behöver fixa ett eget EZ-pass på något sätt.

Vi kommer börja resan på Manhattan, NY, men hämtar ut hyrbilen i Jersey City, NY.

Kan tyvärr inte komma åt sidan med återförsäljare (https://www.e-zpassny.com/en/onthego/locations.shtml)

Något tips om var jag kan köpa mitt pass till hyrbilen vi kommer ha?

Är det någon som vet skillnad mellan ett traditionellt EZ-pass och EZ-pass on-the-go? Har man som turist något val?

Väggtullar i Kanada, hur fungerar det? Såg att broavgiften skulle gå att betala med EZ-pass, men kommer köra från Montréal, via Toronto till Niagara Falls. Vad jag har lyckats läsa mig till så verkar det inte som om vi kommer åka på några betalvägar i Kanada, MEN går det att betala kontant isf?
 

Homer

Medlem
Igår när jag hämtat ut en bil hos Avis på ORD så upptäckte jag, precis i tid för att inte åka igenom en EZ-pass toll att vi inte fått något EZ-pass i bilen!

Min kollega hävdade att det inte behövs utan att Avis skulle skicka mig en faktura på kostnaden men jag var inte så säker. Vi försökte ringa Avis för att dubbelkolla hur det skulle fungera men fick ganska vaga besked. Därför blev det till att köpa ett eget EZ-pass igår.


Jag har inget problem med att betala en mindre avgift per dag för tjänsten. Men jag vill inte åka på en enorm avgift per station.

Vi försökte köpa och använda ett eget EZ-pass, men det visade sig att det troligen krävde registrering minst 24h före det att man använder det (vilket kvinnan som sålde det hävdade inte behövdes!) så det blir lite spännande att se vad som kommer på räkningen.

hur gick det?
 
Toppen