Senaste nytt

E-Z Pass - någon som skaffat eget?

Najk

Medlem
Ofta sitter det väl redan en enhet i bilen när man hyr den. Ni tänker att man ber uthyrningsföretaget att ta bort den enheten och istället har man en egen? När jag hyrde bil senast i Florida försökte jag undvika alla automatiska debiteringar och betalade manuellt, sedan var det en debitering som jag inte kunde undvika på typ 1 dollar, och då kom det på typ 25 dollar i administrations avgift med :)
 

Homer

Medlem
Ofta sitter det väl redan en enhet i bilen när man hyr den. Ni tänker att man ber uthyrningsföretaget att ta bort den enheten och istället har man en egen? När jag hyrde bil senast i Florida försökte jag undvika alla automatiska debiteringar och betalade manuellt, sedan var det en debitering som jag inte kunde undvika på typ 1 dollar, och då kom det på typ 25 dollar i administrations avgift med :)

De behöver inte tas bort, stäng locket så är den avaktiverad.
 

agehall

Medlem
Vad gör man om man redan har kört på toll roads utan E-Z Pass?
Det beror på vem du har hyrt av och i vilken delstat du kört genom tullarna. Jag lyckades göra detta i Illinois en gång och då visade det sig att enbart den som äger bilen kunde betala online, så mitt alternativ var att betala $0.75 kontant (genom att skicka brev till rätt myndighet då, med en check förstås)...
 
Jag vet att jag har kört på en toll road i Maryland och min tanke var hela tiden att det skulle dyka upp toll boths där jag kunde betala kontant, men sådana fanns inte. Det finns en webbsida man kan betala via ( https://www.ezpassmd.com/vector/violations/violNoticeInquiry.do?locale=en_US&from=Home ) men utöver nummerplåtsnumret måste man knappa in en zip-code och det är väl bara hyrbilsfirman som vet vilken zip-code bilen är registrerad i. Eventuellt hade jag kunnat prova mig fram med alla möjliga Maryland zip-koder (det kan väl inte finnas så många?) men det känns lite bökigt.

Eventuellt har jag råkat köra i någon E-Z-passfil i Virginia också, jag var för upptagen av att hitta rätt för kunna lägga märke till vilken fil jag körde i.

Jag hyrde av Alamo och på kvittot står det owning city E11889.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Har alltid bara plockat ut bilen från Hertz eller Avis i Philadelphia, Miami, D.C., många ställen i Texas, Louisiana och Kalifornien. Aldrig behövt betala extra för EZ Pass/Sunshine pass/liknande.

Jag har heller aldrig hållt koll på om jag aktiverat själva läsaren eller inte, men har inte haft några problem med överdrivna/konstiga kostnader. Är detta något som bara vissa biluthyrare bråkar om?
 

Homer

Medlem
Har alltid bara plockat ut bilen från Hertz eller Avis i Philadelphia, Miami, D.C., många ställen i Texas, Louisiana och Kalifornien. Aldrig behövt betala extra för EZ Pass/Sunshine pass/liknande.

Jag har heller aldrig hållt koll på om jag aktiverat själva läsaren eller inte, men har inte haft några problem med överdrivna/konstiga kostnader. Är detta något som bara vissa biluthyrare bråkar om?

Håller du dig borta från betalvägar kostar det inget.

Det aktiveras första gången du kör på betalväg/bro osv. och sen tar de ut avgiften för varje dag oavsett om du kör på någon fler betalväg.

De flesta större biluthyrare har nog samma rutin.
 

Mediana

Medlem
Jag brukar alltid välja att betala manuellt men nu sist i Miami så var tullbåsen borta och jag var lite osäker på jag skulle göra. Körde på vissa vägar där när jag redan svängt av stod SUNPASS $xx. I alla fall berättade Aviskillen när jag lämnade tillbaka bilen att det spelade ingen roll om jag aktiverade dosan i bilen eller inte, den tog i sådant fall bara reg# istället. När fakturan sedan kom så stod det som följande

Bill Number: T416779XX
Total Toll Amount: $14.76
eToll Convenience Fee: $15.80 $3.95 per rental day, max $19.75 per rental month
Total Charges: $30.56

Ja, varje tull var sedan specad med olika belopp, men administrationsavgiften varje dag vad ju högre än själva tullbeloppet och inget jag dessvärre kunde komma undan.
 
Jag snackade precis med Alamo och de var inte hjälpsamma med att luska ut vilken zip-kod bilen hade. Snubben jag snackade med var arrogant och lite av ett rövhål och jag måste säga att jag är lite sugen på att bara spärra kreditkortet. Vad är det värsta som kan hända om jag gör så?
 
Toppen