Senaste nytt

Dyrt att boka Star Alliance poängbiljetter inom Europa

ulagun

Medlem
En fördel med Miles & More.. hade fått den resan för 25 000 miles och 2 000kr :)

Dessutom med M&M har man möjlighet att inom Europa slippa samtliga tillägg för 18.000 miles.
Så med Fly Smart reser man business inom Europa för 43.000 miles, utan att behöva lägga ut en krona/Euro och nöjet att resa med Swiss eller Austrian på köpet
 

Palazzi

Medlem
Har bokat europaflygningar i C några enstaka ggr med poäng, och det känns ju sällan prisvärt (oavsett program).

Visst är det en fördel med Miles & More, men man måste ju någonstans väga in hur mycket dyrare det var att tjäna in poängen till bonusprogrammet. Finns andra fördelar med programmet, men för det specifika fallet...

Med köpta lifemiles-poäng tycker jag man kan få hyfsat värde på det hela, men att överhuvudtaget flyga C inom Europa känns som kapitalförstöring. 200% miles på en rabatterade SWISS-biljett är det enda konkreta fall där jag kan tycka att det är ett motiverat val..
BA till London är ju prisvärt, men det blir ett ganska begränsat resemönster.
 

Jonas C

Medlem
180 000 poäng är ju nästan en First award till Asien. Inom Europa spelar det ingen större roll mellan Business och Economy. Så jag hade nog hellre köpt billiga Economy biljetter med LH/SWISS för bränsletilläggspengarna och sparat poängen till något roligare.
 

Friskytten

Medlem
Jag försökte precis boka tre platser på Swiss Business Class till Barcelona med mina EuroBonus poäng. 180.000 poäng känns inte så skoj men det kunde jag leva med. Men 6500kr i bränsletillägg och skatter var långt över vad jag är beredd att betala.

Slutade med att jag fick byta datum, åka SAS Plus och betala 396kr i skatter...

Vad tycker ni om bränsletillägg och skatter på EuroBonus bokningar på andra bolag än SAS?

Sammanlagt 396kr i skatt för alla tre bonusbiljetterna? Det är uppenbarligen en annan skatt än den de vill ha när man köper biljetter.

För några dagar sedan när jag bokade hela familjen ARN-BCN t.o.r. i SAS Plus så såg det ut så här per biljett:

Fare 1343.00 SEK
Taxes, Fees, Other Charges 335.00 SEK
Fuel Surcharge 760.00 SEK
Ticket Amount: 2438.00 SEK
Service Fee 30.00 SEK
Total Amount: 2468.00 SEK
 

AABack2ARN

Medlem
Det borde varit per biljett. Enligt ITA så är uppdelningen av "taxes fees and other charges" följande

Swedish Passenger Charge (YA) 158,00
Spanish Airport Services Charge (JD) 136,00
Spanish Security Tax (QV) 34,00
Spanish Aviation Safety and Security Fee (OG) 6,00
 
Toppen