Dyrt att boka Star Alliance poängbiljetter inom Europa

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Martin Björnström, 10 Mars 2014.

  1. Jag försökte precis boka tre platser på Swiss Business Class till Barcelona med mina EuroBonus poäng. 180.000 poäng känns inte så skoj men det kunde jag leva med. Men 6500kr i bränsletillägg och skatter var långt över vad jag är beredd att betala.

    Slutade med att jag fick byta datum, åka SAS Plus och betala 396kr i skatter...

    Vad tycker ni om bränsletillägg och skatter på EuroBonus bokningar på andra bolag än SAS?
     
  2. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
  3. Det är väl andra bolag som "kräver detta" via bilaterala avtal så jag har svårt att se hur man skall kringgå detta om inte SAS erbjuder att betala dessa med poäng (som SAS sedan betalar till andra bolag).

    Detta är inget unikt för SAS. Använder jag Avios med American Airlines finns det inga avgifter, men det verkar som om American Airlines medlemmar använder miles på British Airways betalar dom.

    Tyvärr ser jag ingen lösning på detta om inte underliggande bolag plockar bort bränsleavgifterna själv...
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad ska man säga? Finns det någon som tycker om bränsletillägg här? Det känns ju löjligt dyrt med både 180k EuroBonus-poäng och 6500kr.
     
    1 person likes this.
  5. En fördel med Miles & More.. hade fått den resan för 25 000 miles och 2 000kr :)
     
    1 person likes this.
  6. eller börja att samla miles på United Mileage Plus eller Avianca/TACA LifeMiles istället.
     
    4 personer gillar detta.
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    25000 miles för tre personer i business!?
     
  8. Per person, men skillnad med 60 000 och 25 000 per person :)

    OBS! Handlar om FlySmart 2-14 dagar innan avresa och kräver natten mellan lördag och söndag... Dock ett bra sätt att använda M&M Miles
     
    2 personer gillar detta.
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, men då är vi ju nere på ungefär samma nivåer som EuroBonus har om man flyger SAS. Visst har Lufthansa-group fler avgångar att välja på, men det är ju ganska likvärdigt kostnadsmässigt. Möjligen med liten fördel till EuroBonus som inte tar bränsletillägg på egna flighter.
     
  10. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var just bränsletilläggen och dålig tillgång på bonusresor som initialt var skälet till att jag bytte från Eurobonus till United Mileage Plus. Att UAMP sedan visade sig vara bättre på alla sätt och vis för mig som reser mycket till/från/inom USA, gjorde inte saken sämre.

    Den senaste ändringen av poängnivåerna i UAMP har (med några få undantag) dock gjort programmet avsevärt mindre attraktivt när det kommer till awards. :(
     
    3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×