Senaste nytt

Dyrare Taxi från New York flygplatserna

JohannesE

Medlem
Jag dricksar alltid 20% i NYC, Detta gäller taxi, restauranger, barer, nattklubbar osv, egentligen alla former av service där inte 12% service charge redan är pålagt (vilket jag brukar bråka ganska ordentligt om när de gör, dricksar hellre mer om jag är nöjd än att de ska lägga på detta direkt).

Självklart gäller detta enbart när jag är nöjd med servicen, annars blir det 0.

Resultatet av dricks som en del av servicepersonalens lön blir en enorm ökning avseende service. När jag kommer hem från USA blir det alltid extra tydligt hur dåliga vi är i Sverige, både på restaurang och andra serviceyrken.
 

AABack2ARN

Medlem
Var läggger de på 12%? Det brukar väl vara 15 eller 18%

Jag kan förvisso hålla med om att drickssystemet höjer servicenivån en viss del men jag tycker det är synligare utanför New York än just i själva stan där en hel del servicepersonal har en ganska ointresserad/tråkig attityd. Antar att det har att göra med att de vet att det kommer mycket folk oavsett hur de agerar. Och det är ju dessutom i NYC jag framför allt råkar ut för att de lagt på service charge på notan. Möjligtvis i Florida också men det svär jag inte på.
 

JohannesE

Medlem
Var läggger de på 12%? Det brukar väl vara 15 eller 18%

Jag kan förvisso hålla med om att drickssystemet höjer servicenivån en viss del men jag tycker det är synligare utanför New York än just i själva stan där en hel del servicepersonal har en ganska ointresserad/tråkig attityd. Antar att det har att göra med att de vet att det kommer mycket folk oavsett hur de agerar. Och det är ju dessutom i NYC jag framför allt råkar ut för att de lagt på service charge på notan. Möjligtvis i Florida också men det svär jag inte på.

Dom ställena jag råkat ut för det på i NYC har framförallt varit vissa nattklubbar (1OAK t.e.x). Där var det i alla fall 12%, antagligen eftersom notorna ligger på 5000+ USD i snitt, men det kan nog variera.

Jag håller med om att servicepersonalen oftare har en ganska tråkig attityd i NYC jämfört med resten av USA men resultatet blir i alla fall att dom inte får någon dricks av mig. Förhoppningsvis lär dom sig väll, men det är kanske för mycket begärt.
 

JacobGBG

Medlem
Flygbussarna JFK/EWR är ju suveräna som går varje kvart och kostar $15. Så är man bara 1-2 så tar jag alltid dom. Om man däremot flyge rin till LaGuardia så är Taxi det oslagbara alternativet. Kan ta sig till Midtown Manhattan på futtiga $20 då.
 

NotRyan

Medlem
Flygbussarna JFK/EWR är ju suveräna som går varje kvart och kostar $15. Så är man bara 1-2 så tar jag alltid dom. Om man däremot flyge rin till LaGuardia så är Taxi det oslagbara alternativet. Kan ta sig till Midtown Manhattan på futtiga $20 då.

Så sant, men tåget EWR-NY Penn kostar bara 12,50 enkel och är, tycker jag, ett bättre alternativ då trafiken kan vara hemsk. Från JFK blir det alltid air-train till Jamaica (Sutphin Blvd) eller Howard Beach och sedan tunnelbanan. Första gången på JFK kom jag dock från ICN mitt i natten, och tog taxi då jag var så trött :)

Mvh
/NotRyan
 

Jaws

Medlem
Vi tala om att man "ska" dricksa 15-20%, jag talar om NYC, när man är nöjd. Detta gäller ffa diners och på lunchtid, MEN hur blir det på lite snoffsigare middagar då? ska det vara samma nivå då också? notan är ju tämligen mkt mer typ 10-20ggr mer...
Hur gör ni här i dessa fall?

Med vänlig hälsning/Jaws
 
Toppen