Senaste nytt

Dyrare på Arlanda Express

Vilket parti sålde ut detta?? luktar Reinfeldt men borde vara långt tidigare?

Bildt-regeringen är korrekt, men inte "sålt ut" - Arlanda Express har aldrig varit statligt. Däremot insisterade Bildt-regeringen på att Arlandabanan skulle konstrueras i offentlig-privat samverkan (staten + privat konsortium). Slutresultatet, inte minst pga riktigt svagt skrivna avtal, är samhällsekonomiskt något av ett absurt fiasko.
 

Berglund

Medlem
I början av 90-talet när man tog beslut om Arlandabanan hade Sverige precis genomlevt 90-talskrisen med kraschad fastighetsmarknad, bankkonkurser och man ansåg sig inte ha råd med storskaliga infrastrukturprojekt.

Ungefär samtidigt hade man också stora och uppslitande diskussioner om Öresundsbron, dess finansiering och miljöpåverkan. Arlandabanan färdigställdes kort före Öresundsbron, omkring 1999-2000 och båda uppvisar stor samhällsnytta men med ägarbolag som tar olyckligt höga priser av den enskilde resenären. Succén kunde blivit så mycket större om staten bara hade tagit kostnaden direkt och ägt projekten ”för evig tid”.
 

Agö

Medlem
Succén kunde blivit så mycket större om staten bara hade tagit kostnaden direkt och ägt projekten ”för evig tid”.
Det kontrafaktiska scenariot här är ju som du säger att inte ha en spårbunden förbindelse överhuvudtaget. Går man tillbaka och läser propositioner m.m. så fanns det inte på kartan att staten skulle ha tagit dessa kostnader. Och naturligtvis är det en succé, 3,7 miljoner passagerare på AEX (mot 2,4 miljoner år 2000) förra året plus 2 miljoner passagerare som genom andra trafikbolag nyttjade Arlandabanan. Ser fram emot 2040 när detta (ev.) ska förstatligas/kommunaliseras - då blir det ordning på torpet...
 

Hachans

Medlem
Det kontrafaktiska scenariot här är ju som du säger att inte ha en spårbunden förbindelse överhuvudtaget. Går man tillbaka och läser propositioner m.m. så fanns det inte på kartan att staten skulle ha tagit dessa kostnader. Och naturligtvis är det en succé, 3,7 miljoner passagerare på AEX (mot 2,4 miljoner år 2000) förra året plus 2 miljoner passagerare som genom andra trafikbolag nyttjade Arlandabanan. Ser fram emot 2040 när detta (ev.) ska förstatligas/kommunaliseras - då blir det ordning på torpet...

Det finns prat om att lösa ut Arlandabanan i förtid. Det hade nämligen underlättat rejält för inte bara trafiken till Arlanda utan även trafiken förbi Arlanda.
 
Det finns prat om att lösa ut Arlandabanan i förtid. Det hade nämligen underlättat rejält för inte bara trafiken till Arlanda utan även trafiken förbi Arlanda.
Jag tror rätt tempus är fanns, dock? Om inget har ändrats i närtid så är min uppfattning att det utreddes, men att det konstaterades vara alldeles för dyrt att lösa ut avtalet i förtid med tanke på ägandet ändå övergår gratis om "bara" 22 år. Under tiden täljer ägarkonsortiet guld, och skrattar åt tanken över att betala skatt.
 

Agö

Medlem
Det finns prat om att lösa ut Arlandabanan i förtid. Det hade nämligen underlättat rejält för inte bara trafiken till Arlanda utan även trafiken förbi Arlanda.
Det känner jag väl till, den debatten har ju varit igång i ett decennium. Sjöstedt kallar det ju "privata profitörer" och kräver förstatligande. Personligen ser jag en tjänst som faktiskt fungerar (och som jag därför är beredd att betala för privat) till skillnad från annan spårbunden trafik som jag nyttjar dagligen. Men det är väl som med allt annat i Sverige, det ska drivas av det (alltmer pressade) offentliga och finansieras genom skattsedeln. Jag ser mer angelägna saker för skattmasen att pyssla med än att driva flygplatståg.
 
Det känner jag väl till, den debatten har ju varit igång i ett decennium. Sjöstedt kallar det ju "privata profitörer" och kräver förstatligande. Personligen ser jag en tjänst som faktiskt fungerar (och som jag därför är beredd att betala för privat) till skillnad från annan spårbunden trafik som jag nyttjar dagligen. Men det är väl som med allt annat i Sverige, det ska drivas av det (alltmer pressade) offentliga och finansieras genom skattsedeln. Jag ser mer angelägna saker för skattmasen att pyssla med än att driva flygplatståg.
"Problemet" är väl att priserna sätts för vinstmaximering utan någon tanke på samhälls/miljö-nytta, och att det betalas begränsat - om någon alls - med skatt i Sverige.

EDIT:
Prisjämförelse från 2016:
Stockholm C – Arlanda: 280 kronor
Paddington – London Heathrow: 261 kronor
Oslo S – Oslo Gardemoen: 177 kronor
Malmö C – Köpenhamns flygplats: 105 kronor
Köpenhamn H – Köpenhamns flygplats: 30 kronor
Berlin Tegel – Alexanderplatz: 25 kronor (flygbuss)
 

Agö

Medlem
"Problemet" är väl att priserna sätts för vinstmaximering utan någon tanke på samhällsnytta, och att det betalas begränsat - om någon alls - med skatt i Sverige.
Samhällsnyttan finns väl redan där i och med att projektet faktiskt färdigställts (och senare kan förstatligas så att "privata profitörer" försvinner ur bilden). Som sagt, det var på den tiden inte aktuellt med någon offentlig lösning och vi kan endast spekulera i huruvida banan ens hade funnits idag utan denna lösning. Då får man ta de villkor som erbjöds, detta var en upphandling som alla andra där den som krävde minst vann. Som bekant går det i regel inte snabbt att genomföra infrastrukturprojekt i Sverige, inte minst på det spårbundna området.
 
Toppen