Senaste nytt

Dykresa med med många flyg

Von Wiffen

Medlem
Första reaktionen var ju att dykning med en massa flyg ju är allt annat än kompatibelt, men förstod ju sen att det är massa flyg först, sen massa dykning och sen massa flyg :) De enda bubblorna man vill ha på flyg är ju i champagnen.

Ser dock ut att bli en härlig tripp! Ser fram emot att gossarna mina ska bli lite större så man kan smyga in lite dyk-kurser i fritidsschemat!
Ja, kom på att rubriken kunde vara lite missvisande.
Verkligen! Champagnen får gärna flöda!
Perfekt med familjehobby
 

Von Wiffen

Medlem
Då har jag varit på Changi i några timmar och hunnit med att checka in väskan (fylld med nya prylar ) till nästa flyg.

Resan från Moskva bjöd inte på några större överraskningar. Businesskabinen var full och servicen blev väl aningens lidande. Fick fel mat både till middag och frukost. Gjorde absolut ingenting, för efter påpekande så kom rätt mat snabbt. Blev nog ca 4 timmars sömn, vilket för mig får anses som bra.


20181004_132531.jpg



Innan avfärd från Moskva så klarnade det upp.
20181004_134809.jpg


Förrätt
20181004_152052.jpg



Varmrätt
20181004_154405.jpg



Ost
20181004_160134.jpg



Frukost del 1
20181004_220140.jpg



Frukost del 2
20181004_222243.jpg



Obligatorisk kaya toast som doppas i löskokt ägg på Changi.
20181005_074611.jpg



Nu är det snart dags för nästa flyg!
1538701752266975757872209208793.jpg
 

Von Wiffen

Medlem
Blev för ca 2 timmar sedan väckt av böneutrop och en tupp som tydligen tävlade om vem som kunde överrösta varandra...

Ligger just nu på ett hotellrum i Berau och funderar över gårdagen. En dag med många lärdomar om flyg i Indonesien och att man inte ska stressa upp sig i onödan
Även om klädval.

Åkte som sagt vidare från Singapore med Lion Air. Det var dock egentligen inte ursprungliga planen. Hade först bokat med Silk Air till Balikpapan. Ca 3 veckor innan avfärd kom ett mail som sa att de hade tidigarelagt vår hemresa med 2 dagar och om vi ville godkänna detta var det bara klicka på länken i mailet. Det fungerade självklart inte alls med resten av resplanen (speciellt eftersom de enda bubblorna på flyget nu ska vara i champagnen). Nästa val föll på Garuda, men inte heller där passade det in helt.
Därav Lion Air...

Började bra med boarding i tid på Changi, sen blev vi sittande i flyget på olika delar av taxibanan i ca 40min. Önskade nu att jag bytt från jeans och sneakers till shorts och flipp flopps, då det var sjukt varmt på planet!
Att jag inte bytt om var något jag kom att ångra resten av dagen

Vi hade ca 2 timmars transit i Jakarta och med Lion Air måste väskorna plockas ut och tas genom tullen, även fast de var incheckade till Balikpapan. Vi skulle även byta från terminal 2 till 1.
Kände att det här blir nog tajt och det var delvis rätt.

Vi landade i Jakarta och skyndade att komma till bagagebandet. Blev sedan en 40min olidlig väntan, dels tidsmässigt och värmemässigt.
Väskorna ute och dags att skynda mot terminalbussen. Efter obefintliga skyltar och väldigt hjälpsamma människor så hittade vi till hållplats 4, där efter 10 min bussen äntligen dök upp. En väldigt liten buss, inte direkt anpassad för stora väskor. Höll på att knocka en sittande dam när jag bevakade väskan och bussen girade vänster.
Väl framme på terminal 1 gick incheckningen oliiiidligt (i sann Harrysson manér) långsamt.
Fanns ingen bagdrop tyvärr.
Vi hann in till gaten med 20 min till avgång, men var är planet
Frågade en gateagent som spelade Candy Crush och han svarade att det kommer snart. Efter en halvtimme (det har hela tiden stått "on time") försvinner flighten från skärmen. Jag går tillbaka till Candy Crush killen, han svarar att planet kommer snart. Efter en timme till görs ett utrop där något sägs om Balikpapan, ingen reaktion från alla andra som sitter och väntar. 10 min senare (nu börjar det bli tajt till nästa flyg, på separat bokning) så går jag och frågar mr Crush och han svarar att det kommer snart.
I slutändan hade han såklart rätt
Även i detta plan önskade jag att det inte var jeans jag hade på mig...

I Balikpapan upprepade sig samma procedur, vi stressade och med andan i halsen lyckades checka in väskorna för att sedan vänta på att få gå ombord på planet. Fortfarande klädd i jeans.

Efter en 45min flygning till Berau (med buss över 16timmar!) och en kvart i taxi var det dags för dusch och byte till de efterlängtade shortsen

20181005_103247.jpg



Börja rulla!
IMG-20181005-WA0010.jpeg



20181006_063034.jpg



Vy från rummet.
20181006_064018.jpg


Skaffade ett Happy Prepaid SIM-kort från Starhub för ca ett år sedan, det har fungerat i allt från Japan till Scotland. Använder det även nu i Indonesien, men är osäker på om det finns mottagning på ön vi ska till. Enligt utsago ingen wifi på resorten heller.
Med det sagt kanske ni slipper höra från mig på ett par dagar.
Vi får se
 

Von Wiffen

Medlem
I'm back baby! :cool:

Signalen på ön är precis som elektriciteten, den kommer och går som den vill.

Idag blev det fortsatt resande, om än inte flyg. Några timmar i bil och båt är ju skönt som omväxling.

Vid 9 startade en bilfärd som tog lite över 3 timmar. Kändes som en berg och dalbana mest hela tiden, väldigt böljande landskap. I sann indonesisk anda var bilen pimpad rejält och toningen på bakrutorna gjorde det svårt att ta bilder.

Efter bilfärden blev det ca en timmes skumpig tur i motorbåt (tänk storlek dykbåt för ca 8 pers).

Framme vid ön Derawan så möttes vi av Christ, tyvärr inte med förnamn Jesus...

Resorten är av modell mindre (ca 10 rum och 2 bungalows), hela ön andas genuin känsla med allt vad det innebär. I det här fallet tyvärr rätt mycket skräp vid stranden och i vattnet. Folk bor och arbetar precis bredvid där vi bor och mycket hamnar i havet.
Ca 1000 personer bor permanent på ön.

Resten av dagen har gått åt till snorkling, lite solande och mat.
Det finns en relativt stor sköldpadda som hänger i vattnet precis utanför. På någon annan del av ön kläcks tydligen sköldpaddor på stranden under natten. Hoppas få se det innan hemfärd.

Maten här är lokal, dvs ingen västerländsk mat över huvudtaget. En av de återkommande negativa kommentarerna på Tripadvisor, mestadels från amerikaner :D

Ändring i schemat för imorgon är att vi ska dyka vid Maratua pga gynnsamma förhållanden. Det är dykning i strömt vatten och speciellt i en kanal där revkrok kan komma att behövas. Tydligen simmar mängder med Barracudor förbi!

Mode i Indonesien är tydligen att ha håret från Sully (Monsters Inc/University) på instrumentbrädan.
20181006_112918.jpg


Vi bor i huset precis till höger om bryggan.
20181006_130833.jpg


Lite konst på sängen är aldrig fel.
20181006_120732.jpg


Att ladda upp bilder här är värre än med ett gammalt hederligt 56k modem. Så det är tålamod som gäller!
 

Von Wiffen

Medlem
Nu har vi varit här i 2 dagar och tiden går väldigt fort!

Dag 1 bjöd på spännande dykning vid Maratua, den största ön här i området.
Vi började med 2 enklare dyk där vi dök bredvid en vägg med fina koraller, sköldpaddor och rockor.

Tredje dyket var ett dyk i strömt vatten, vi var tvungna att snabbt gå ner mot botten och använda revkrok för att inte driva iväg. När vår grupp på 4 var samlad drev vi vidare mot ett ställe där black tip hajar (vet inte vad korrekta namnet är på svenska, kan dock gissa) cirkulade.
Drev efter det till en mynning där det blev smalare och vattnet mer strömt. Här simmade stora stim med Barracudor precis ovanför våra huvuden. Det var en häftig känsla att ligga fastkrokad i en sten på botten och se så många fiskar ca 1 meter ovanför!

Dag 2 var vattnet mycket lugnare och dykbåten styrde mot ön Kakaban, där jellyfish lake finns i mitten.
Vi genomförde 3 dyk. Såg några små hajar, någon rocka och en Lion fish.
Annars var det strapatsen till sjön och att bada med så många maneter som var spännande.
Iförd dykskor, våtdräkt och cyklop i högsta hugg begav vi oss från bryggan och in i skogen.
Är glad att mina dykskor har tjock sula då vi fick nästan omgående klättra på vassa stenar (som troligen är gamla koraller) för att ta oss uppåt. Ett träd hade fällt gångbron och en provisorisk utstakad stenklättring var att tillgå. Hela promenaden hade med all säkerhet INTE varit godkänd i Sverige. Väldigt vinglig träkonstruktion.
Väl framme vid sjön betalar man 25000IDR för att få bada. Det var massor med rosa små maneter runt omkring. Inga fenor eller solkräm var tillåtet för att inte skada maneterna.
Det var en kul upplevelse och väl värt den våghalsiga promenaden.

Att vara på dyksemester är rätt påfrestande, vi går och lägger oss innan 21.


Spetsen på Pulau Kakaban.
20181008_103345.jpg



Det blir bara en bild idag, den tog 10min att ladda upp...
 
Jag är inte dykare, men jag älskar Indonesien och tycker att alla reportage om Indonesien är kul att läsa.
Att hetsa upp sig över tider och tidtabeller är inte lönt, och oftast inte heller nödvändigt. Att man har ett vedertaget uttryck, "Jam Karet" (Jam = timme/klocka, Karet = gummi), dvs. tiden är tänjbar, säger en del om vilket förhållande man har till tider.

Det kan ta lite tid att vänja sig efter en normalt sett tidspressad tillvaro i Sverige, men när man är i Indonesien på semester så tycker jag att det är en ganska skön inställning.
 
Toppen