Senaste nytt

Dusch på Shanghai Pudong (PVG)? Resa med SAS och EBG

Tjaeng

Medlem
Får man rabatt även på väg in till stan?

Ja. Fast besparingen på 10RMB kan vara ovärd iom att man måste till biljettluckan där det kan vara kö. Automaterna ger ingen rabatt. Om du inte har något Shanghai mass transit card är det bäst att köpa ett sånt direkt på Longyang rd. Jag behövde inte biljett/etkt, räckte med BP-stump.

Magleven är fantastisk på flera sätt. Ett av dem är att det är fantastiskt efterblivet att den stannar mitt i ingenstans, tiotals kilometer bort från stadskärnan. 430km/h maxfart är mäkta imponerande, men det faktum att tåget i princip accar upp, håller maxfart i typ 30 sekunder för att sedan börja bromsa in gör att glansen falnar lite.

Nej, Pudong är lite eftersatt jämfört med nya Hongqiao infrastrukturmässigt.
 
Last edited:

Zoogian

Medlem
Jag åkte nu på en tid där maxhastigheten är begränsad till 300km/h, och det höll den en längre tid..

det går köpa en T/R som gäller inom en vecka, och då är det 20% rabatt... så det kan också vara ett alternativ.
 

A380*G

Medlem
Ja. Fast besparingen på 10RMB kan vara ovärd iom att man måste till biljettluckan där det kan vara kö. Automaterna ger ingen rabatt. Om du inte har något Shanghai mass transit card är det bäst att köpa ett sånt direkt på Longyang rd. Jag behövde inte biljett/etkt, räckte med BP-stump.

Magleven är fantastisk på flera sätt. Ett av dem är att det är fantastiskt efterblivet att den stannar mitt i ingenstans, tiotals kilometer bort från stadskärnan. 430km/h maxfart är mäkta imponerande, men det faktum att tåget i princip accar upp, håller maxfart i typ 30 sekunder för att sedan börja bromsa in gör att glansen falnar lite.

Nej, Pudong är lite eftersatt jämfört med nya Hongqiao infrastrukturmässigt.

Mitt i ingenstans vill jag inte påstå - det är ju inte direkt öde där... Det skulle vara som att säga att Hollywood ligger ute på vischan.

Nya Hongqiao? Du vet väl att det är den gamla flygplatsen och att Pudong är det nyare av dem. Antar att du syftar på att den nya terminalen på Hongqiao.
 

Tjaeng

Medlem
Mitt i ingenstans vill jag inte påstå - det är ju inte direkt öde där... Det skulle vara som att säga att Hollywood ligger ute på vischan.

I min föreställningsvärld är t.om ändstationen på magleven ute i ingenstans. Med kinesiska mått mätt såklart.

Nya Hongqiao? Du vet väl att det är den gamla flygplatsen och att Pudong är det nyare av dem. Antar att du syftar på att den nya terminalen på Hongqiao.

Jag syftade på "Hongqiao hub" som inkluderar både T2 och Hongqiao Railway station. Med "infrastrukturmässigt" syftade jag på att PVG saknar järnvägsförbindelser, har jobbigare tunnelbaneförbindelse, en maglev som slutar halvvägs och sämre taxisystem (Har nog aldrig varit med om något så effektivt som taxikön på Hongqiao T2).
 
Toppen