Senaste nytt

Dublin i december?

Maja

Medlem
Har aldrig varit i Dublin och funderar på om vi skulle åka dit en helg i mitten på december. Hur är det med julskyltning? Vädret? Har försökt läsa på och det bör rimligen vara några plusgrader, men det säger ju långt ifrån allt. Är det t.ex. väldigt blåsigt? Mycket regn i normala fall? Hittar ingen sådan information, men gissar att det är flera här som har mer erfarenhet från staden än vad jag har. ;)

Tips? Råd? Tanken är att vi åker 2 vuxna och dottern som är 9 år.

Vad bör man se/göra?

Hotelltips?
 

jerixon

Medlem
Jag gillade Dublin när jag var där i Mars förra året (tror det var mars varje fall)
Jag bodde själv på Hilton i näreheten av flygplatsen då jag hade förmiddagsflyg hem och jag hade en blör dag/kväll.
Har tidigare bott på Hilton Garden Inn Customs House och det läger är bra och oftast rätt prisvärt :)
The Morrison fick jag rek om men det var för dyrt när jag var där!
Dublin är för mig en stad framförallt för vuxna då mycket av det roliga för mig varje fall är öl och whiskey.
När det kommer till övriga tips har jag inte lika mycket att ge förutom att det finns en hel del fina byggnader och kyrkor att titta på!
 

Senator

Moderator
Jag tycker Dublin är en kanonstad. Jag har inte varit i December, men däremot en del i London på den årstiden och det har varit ganska bra väder. Städerna är jämförbara:
Weather and temperature averages for Dublin, Ireland
Weather and temperature averages for London, United Kingdom

Jul och julmarknader:
Dublin at Christmas - Upcoming events, Christmas markets, special offers, family fun and exciting information about Dublin City at Christmas.

Hilton hotell har jag bott på:
The Morrison
Conrad
Hilton Dublin

Skulle rekommendera alla, men tycker The Morrison är lite annorlunda och ligger bra till. Det för iofs Conrad också.
 

Resenären

Medlem
För ett antal år sedan var jag med familjen i december i Dublin. Mitt val på hotell var det härliga The Shelbourne Hotel. Perfekt beläget vid St. Stephan's Green, dvs gångavstånd till "det mesta". I ett närbeläget shopping center var det julkonsert, med tillhörande lunch så var det perfekt att avnjuta en stunds avkoppling.
Vädret var inte mycket att orda om, sol, mulet, ett par plusgrader, men helt OK för långa promenader. Passa på och besök Guinness, eller en lokal Whiskey-tillverkare.
Vid ett besök på sommaren tog vi tåget och åkte söderut till mindre orter vid havet, samt åt lunch innan retur.
Vi hade tänkt ett besök för att se och beskåda River Dance, men det blev aldrig av.
 

Maja

Medlem
Tack för härlig input så här långt! Skam att erkänna men varken maken eller jag är intresserad av öl eller whiskey så det är ju lite skam att ens åka till Dublin då. :oops::rolleyes:

Funderar även på en retur till Brussel som vi gillade, om inte annat för all god choklad. :D
 

Maja

Medlem
För ett antal år sedan var jag med familjen i december i Dublin. Mitt val på hotell var det härliga The Shelbourne Hotel. Perfekt beläget vid St. Stephan's Green, dvs gångavstånd till "det mesta". I ett närbeläget shopping center var det julkonsert, med tillhörande lunch så var det perfekt att avnjuta en stunds avkoppling.
Vädret var inte mycket att orda om, sol, mulet, ett par plusgrader, men helt OK för långa promenader. Passa på och besök Guinness, eller en lokal Whiskey-tillverkare.
Vid ett besök på sommaren tog vi tåget och åkte söderut till mindre orter vid havet, samt åt lunch innan retur.
Vi hade tänkt ett besök för att se och beskåda River Dance, men det blev aldrig av.
Ser ut som en trevligt hotell, men €1710/natt är långt över min budget. :confused:

River Dance är vi lite intresserade av också, ska kolla upp det lite närmare har jag tänkt.
 

Maja

Medlem
Någon som känner till Hilton Dublin Kilmainham? Ups and downs?

Än så länge är det ju så pass långt i förväg att priserna är lite lätt hysteriska för många hotell, men vill väga lite för och emot i ekvationen innan jag bokar flyg. :)
 

ulagun

Medlem
Vi bodde på BW Skylon hotel. Trevligt hotell och helt OK rum med frukost för under 1.000kr/natt Ligger lite utanför mot flygplatsen, men det går bussar till/från centrum var 10.e minut. Även flygbussen stannar precis utanför hotellet. Några lokala pubar och kinarestaurang tvärs över gatan.
Kan hålla med om att Dublin är mer en stad för vuxna, men förhoppningsvis finns det julmarknander och julskyltning när ni är där.
Tips att ta en dagstur till Belfast. Idag är det en intressant och trevlig stad att turista i T.ex det ganska nya Titanic museet. Även resan dit var en upplevelse. Stannade till vid flera vikingahistoriska platser.
 

Maja

Medlem
@ulagun Tack för tips och input! Just nu lutar det åt att vi väntar lite med Dublin och kanske tar det nästa F & F rea då sommaren redan är uppbokad. Känns som om det kanske är ett trevligare utflyktsmål med barn under den lite varmare årstiden. :)
 
Toppen