Senaste nytt

Dubbla miles med Qatar Airways för alla Oneworld lojalitetsprogram

JonW

Medlem
Nu ska vi dock komma ihåg att många OW-bolag från början reducerar intjäningen från sina kollegor.
Är jag t ex AY+ medlem o tack vare kampanjen väljer mellan en rabatterad C-resa i antingen AY eller QR så blir skillnaden i award-poäng bara + 25 % om jag väljer QR, eftersom AY bara lämnar 125 % på billiga QR C-biljetter men 200 % på sina egna.
(Snackar vi tier points blir det plötsligt - 37,5 % till QR:s nackdel...)
 

Homer

Medlem
Nu ska vi dock komma ihåg att många OW-bolag från början reducerar intjäningen från sina kollegor.
Är jag t ex AY+ medlem o tack vare kampanjen väljer mellan en rabatterad C-resa i antingen AY eller QR så blir skillnaden i award-poäng bara + 25 % om jag väljer QR, eftersom AY bara lämnar 125 % på billiga QR C-biljetter men 200 % på sina egna.
(Snackar vi tier points blir det plötsligt - 37,5 % till QR:s nackdel...)

Så kanske det är med AY+...

Flyger man QR i J under denna kampanj och krediterar till BAEC tjänar man 250%
detta är precis vad man som Silver/Guld tjänar när man flyger med BA eller IB.

Snackar vi Tier Points blir det plötsligt en stor fördel för QR tack vare att det är 2000+ miles
mellan ARN och DOH vilket ger 140 Tier Points jämför med 40 för ARN - LHR.
 

JonW

Medlem
Lite oklart hur mycket silver/guldeffekten ger i din kalkyl.
Men som jag tolkar den så blir awardpoängseffekten i princip samma hos BA som AY.
Alltså långt ifrån några dubbla poäng.
 

Homer

Medlem
Lite oklart hur mycket silver/guldeffekten ger i din kalkyl.
Men som jag tolkar den så blir awardpoängseffekten i princip samma hos BA som AY.
Alltså långt ifrån några dubbla poäng.

QR i J, D,C,I till BAEC - normalt tjänar man 125% , under kampanjen dubbla poäng tjänar man 250%

250% är dubbelt så mycket som 125%, eller hur?

Flyger man med BA/IB tjänar man i normalfallet också 250%* , men det ger nästan alltid betydligt
fler Tier Points att flyga via DOH än via LHR/MAD, alltså klar fördel QR.


*150% + status bonus, baserat på flygsträckan, för silver/guld 100% = totalt 250%
https://www.britishairways.com/travel/collect-avios-oneworld/execclub/_gf/sv_se
 
Last edited:

Homer

Medlem
Nu ska vi dock komma ihåg att många OW-bolag från början reducerar intjäningen från sina kollegor.
Är jag t ex AY+ medlem o tack vare kampanjen väljer mellan en rabatterad C-resa i antingen AY eller QR så blir skillnaden i award-poäng bara + 25 % om jag väljer QR, eftersom AY bara lämnar 125 % på billiga QR C-biljetter men 200 % på sina egna.
(Snackar vi tier points blir det plötsligt - 37,5 % till QR:s nackdel...)

Enligt den här tabellen ger QR J,C, D 150% till AY+ (D är vad 2-4-1 erbjudandet bokas i)
dubbla miles skulle alltså betyda 300%,
eller hur menar du att AY+ skulle räkna ?
https://pointshop.finnair.com/partner.php?cPath=560_674


AA räknar annorlunda än BA och ger bara dubbla miles på flygsträckan inte på kabinbonusen
men med AA så får man ju 100% statusbonus också, så totalt 325% under kampanjen, vilket är vad AABack2ARN skrev ovan. EQP intjäningen verkar vara samma som när man flyger med AA etc.
http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/qatar.jsp
http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/american.jsp
 
Last edited:

JonW

Medlem
QR i J, D,C,I till BAEC - normalt tjänar man 125% , under kampanjen dubbla poäng tjänar man 250%

250% är dubbelt så mycket som 125%, eller hur?
]
Så sant.
Lika sant som att 250 % är 25 % mer än 200 % (AY:s intjäning på billigaste BC-biljetterna) eller hur?
 

JonW

Medlem
Enligt den här tabellen ger QR J,C, D 150% till AY+ (D är vad 2-4-1 erbjudandet bokas i)
dubbla miles skulle alltså betyda 300%,
eller hur menar du att AY+ skulle räkna ?
https://pointshop.finnair.com/partner.php?cPath=560_674
Utgick inte från 2-4-1 utan från erbjudandet om "dubbla" poäng.
Som alltså istället blir 25 % om man jämför billigaste biljettklasserna (200 % hos AY, 125 % hos QR)
Då har jag inte räknat in silver-guld-platinumboost, men det lär knappast förbättra QR-kalkylen direkt...
 

Homer

Medlem
Utgick inte från 2-4-1 utan från erbjudandet om "dubbla" poäng.
Som alltså istället blir 25 % om man jämför billigaste biljettklasserna (200 % hos AY, 125 % hos QR)
Då har jag inte räknat in silver-guld-platinumboost, men det lär knappast förbättra QR-kalkylen direkt...

Ja det om något bevisar väl återigen vilket eländigt lojalitetspragram AY+ är. ;)

AA ger 100% + 100% elitebonus på Finnairs billiga ekonomibiljetter, AY+ knappt något, säger det mesta.
 
Last edited:

JonW

Medlem
...och vem fan här åker AY ekonomi i longhaul?? :p
Och vill man göra det är prisskillnaden löjligt liten upp till 100% sen dom lade om systemet i fjol.
AY+ har som nämnts den stora fördelen att även ultrabilliga l/h i business ger 200% (bokade just ARN-BKK för 12800 i sportlovstider!)
Samt att det är betydligt lättare att få igenom points/vouchers-upgrades jämfört med de flesta andra.

(Sagt av en som nu spänt väntat i 4 veckor på upgradebekräftelse BKK-HEL på måndag, annars blir det Y.... :rolleyes:)
 
Toppen