Dubbelbokning av sittplats

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 2 Mars 2015.

1. Jag är på SAS flight till Hamburg och det verkar ha blivit dubbelbokning av sittplats.

När jag checkade in igår kunde jag välja rad 7 och bakåt men imorse kunde jag välja bara rad 8 och bakåt därför undrar jag om det har blivit planbyte.

Dubbelbokningen löste sig smidigt för att det finns gott om platser på denna flight.

Har ni också erfarenhet av detta? I så fall hur löste kabinpersonalen problemet åt er?

2. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, händer ibland. Ofta är orsaken att plus utvidgas. Brukar lösa sig, men det har hänt att man hamnar långt bak i mitten

3. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det där är väl inte dubbelbokning, utan bara att du blivit flyttad?

Jag har varit med om något som liknar dubbelbokning flera gånger på SAS. Någon som har fått sin plats ändrad har missat att ta/få "lappen" som kommer ut när man scannar boardingkortet vid gaten. Personalen brukar snabbt lösa problemet med en titt i passagerarlistan.

4. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har hänt mig 2 ggr i USA vad jag kommer på nu. Ena gången satt en person redan på 1C, så jag fick ta ett mittsäte vid nödutgång i ekonomi. Det var mellan New York och Phoenix om jag minns rätt. Andra gången hade jag nödutgång och gångplats. Jag satt redan där när en kvinna kom o sa hon hade min plats. Då blev jag uppgraderad till First. Det var mellan San Jose och Minneapolis om jag minns rätt.

Lite OT: Har även hänt på SJ någon gång.

5. Nej, det var en dam som satte bakom min rad som fick dubbelbokning. En annan dam kom också till hennes plats och båda två hade samma platsnummer.

6. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hade de samma plats enligt passagerarlistan? Vill påstå att detta oftast beror på att personalen eller resenären i gaten missar att det piper vid scanningen av boardingpasset.

7. Ja, de hade samma sittplatsnummer.
    Det är vanligt att det skall pipa vid gaten när man har fått en ny sittplats, men antagligen det har inte häntnden här gången.

8. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ibland undrar man hur dessa boardingsystem fungerar i verkligheten? Det vore väl inte omöjligt att införa en kolla om just din sittplats redan boardat när personalen scannar nästa boarding pass?

9. Hughes

Hughes Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Också väldigt tveksam till systemets pålitlighet. Var en gång med om samma sak som ovan - tills de tillslut insåg att den ena hade fel datum på biljetten.

10. En händelse på en Air China flight till Taipei för två år sedan:
    Nu är det dags att flyga till Asien igen [med miles] | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Thornado och slugger4567 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!