Senaste nytt

Dubbelbokning av sittplats

Dr. Miles

Expert
Jag är på SAS flight till Hamburg och det verkar ha blivit dubbelbokning av sittplats.

När jag checkade in igår kunde jag välja rad 7 och bakåt men imorse kunde jag välja bara rad 8 och bakåt därför undrar jag om det har blivit planbyte.

Dubbelbokningen löste sig smidigt för att det finns gott om platser på denna flight.

Har ni också erfarenhet av detta? I så fall hur löste kabinpersonalen problemet åt er?
 

FF#1

Medlem
Ja, händer ibland. Ofta är orsaken att plus utvidgas. Brukar lösa sig, men det har hänt att man hamnar långt bak i mitten
 

fcx

Medlem
Det där är väl inte dubbelbokning, utan bara att du blivit flyttad?

Jag har varit med om något som liknar dubbelbokning flera gånger på SAS. Någon som har fått sin plats ändrad har missat att ta/få "lappen" som kommer ut när man scannar boardingkortet vid gaten. Personalen brukar snabbt lösa problemet med en titt i passagerarlistan.
 

johhenrik

Medlem
Har hänt mig 2 ggr i USA vad jag kommer på nu. Ena gången satt en person redan på 1C, så jag fick ta ett mittsäte vid nödutgång i ekonomi. Det var mellan New York och Phoenix om jag minns rätt. Andra gången hade jag nödutgång och gångplats. Jag satt redan där när en kvinna kom o sa hon hade min plats. Då blev jag uppgraderad till First. Det var mellan San Jose och Minneapolis om jag minns rätt.

Lite OT: Har även hänt på SJ någon gång.
 

AABack2ARN

Medlem
Hade de samma plats enligt passagerarlistan? Vill påstå att detta oftast beror på att personalen eller resenären i gaten missar att det piper vid scanningen av boardingpasset.
 

Dr. Miles

Expert
Hade de samma plats enligt passagerarlistan? Vill påstå att detta oftast beror på att personalen eller resenären i gaten missar att det piper vid scanningen av boardingpasset.
Ja, de hade samma sittplatsnummer.
Det är vanligt att det skall pipa vid gaten när man har fått en ny sittplats, men antagligen det har inte häntnden här gången.
 

AABack2ARN

Medlem
Ibland undrar man hur dessa boardingsystem fungerar i verkligheten? Det vore väl inte omöjligt att införa en kolla om just din sittplats redan boardat när personalen scannar nästa boarding pass?
 

Hughes

Medlem
Också väldigt tveksam till systemets pålitlighet. Var en gång med om samma sak som ovan - tills de tillslut insåg att den ena hade fel datum på biljetten.
 

Dr. Miles

Expert
En händelse på en Air China flight till Taipei för två år sedan:
Det fanns en kinesisk herre som satte på min plats 16A när jag kom ombord på CA185 till Taipei.
Han visade sitt boardingkort och det stod också 16A. En manlig kabinpersonal kom och kollade bådas boardingkort.
Det visade sig att andre mannens (inte mitt) boardingkort var för 46A men bläcket fattades så det såg ut som 16A.
Hans kortvarig uppgradering var slut och jag fick min plats. Han har dock hunnit att dricka ett glas champagne, använda både handduk och tofflor innan han gick vidare till sin rätta plats.
Nu är det dags att flyga till Asien igen [med miles] | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 
Toppen