Senaste nytt

Du vinner 500 000kr - lägger du pengarna på resor?

Har tänkt länge på detta och känner mig nödgad att starta tråd.
Scenariot är att 500.000 spänn plötsligt dyker upp på kontot. Vad lägger vi dessa pengar?

1 Köper poäng i lämpligt FFP?
2 Köper First omedelbart?
3 Köper ett antal Biz biljetter då rabatt infaller.?
4 Renoverar köket.......?
5 Byter bil?
6 Smycken till hustrun?
7 Sparar till pensionen ?
8 Syr upp kostym på Saville row alt. Köper klocka.
9 Någonting helt annat........

För mig själv gäller solklart alt. 2
Ni som är ekonomiskt oberoende behöver förmodligen inte fundera över dessa triviala spörsmål, men för oss andra skulle det vara intressant att höra forumets prioriteringar.

1. Lägg 100 000kr till barnens sparande.
2. Lägg 100 000kr till familjekontot (oförutsedda utgifter - roliga tillfällen)
3. En helkväll av firande (man måste fira framgångar): 30 000kr
4. Skämma bort frun (happy wife - happy life): 20 000kr
5. Resten till resekontot men dom ska räcka 24 månader till fyra personer (normal spending ca 75 000-100 000kr i mån inkl longhaul biljetter)

:)
 

adamG

Medlem
1
5. Resten till resekontot men dom ska räcka 24 månader till fyra personer (normal spending ca 75 000-100 000kr i mån inkl longhaul biljetter)
:)

I månaden? o_O

Om pengarna måste spenderas hade jag köpt skog för merparten av pengarna. Kan få sig en ganska rejäl bit skog för 500.000kr på nordligare breddgrader. Känslan av att få jaga och bara vara på sin egen mark känns lockande.... :)
 

adamG

Medlem
Jag räknade på tre Biz biljetter + infant och bra hotell (4-5 stjärnor) med plats för fyra samt mat och aktiviteter för en månads resa. Det blir lätt 100 000kr. Snart måste vi ha fyra Biz biljetter...(när infant blir 2 år)

Ja då är jag med på banan. Jag läste det som att du brände den summan pengar varje månad (vilket kanske fortfarande är fallet?), tolv månader om året. Därav min förvåning...
 

Palazzi

Medlem
Ny bil tror jag. Det köpet som normalt tar emot mest, då det oftast är en dålig affär (ekonomiskt iaf). Vunna pengar känns ju inte lika jobbiga att spendera, som de förvärvade ditot.

Hade det varit en lite större summa hade jag kanske försökt planera lite för framtiden :)
 
Toppen